Jag skall limma ihop en ram på 200x80 cm. Som arbetsgången ser ut just nu så kommer jag nog att vilja limma hörnen ett i sänder, "spännbands"-varianten faller därmed bort.

Finns det några erfarenheter av hörntvingar som denna? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13234073

I detta fallet skall ramen tjäna som underrede till ett hembyggt MFT. Ramen gör jag av två hoplimmade MDF remsor 7+8 cm höga. Detta för att få mindre rörelse än i en vanlig träregel. Skillanden på 1 cm är för att hålla själva "bordsskivan" på plats. Den lägre remsan ligger innerst. Med god passning skall inte skivan behöva sättas fast utan den kommer att ligga stadigt på de nedsänkta remsorna.

Jag såg någonstans att det inte skulle gå bra att limma MDF, kan det stämma? Skulle vilja slippa skrivar i hörnen, tänkte limma med kex.

Det borde väl funka med hörntvingen. Det viktigaste är den andra tvingen som ska hålla hörntvingen. Hur kraftig är den? Och att den är minst 14 cm så den kan få "grepp" innanför sargen.

Men varför kör du inte "spännbands"-varianten? Inget säger att du måste limma alla 4 hörnen samtidigt.

Du skall inte gera hörnen limma stumt men förskjut den inre eller yttre biten du får större limyta och en hålbarare konstruktion.
Mvh Pär H

Snorunge: Tack, tänkte inte på att jag inte behöver limma alla hörnen för att kunna spänna. Problemet är väl längden på bandet men de går kanske att skarva.

Pär: Jag hade samma tanke, jag förkjuter bitarna så det blir som en liggande "trappa" borde funka. Behöver jag kex också?

Hur är det med att limma ändarna på MDF remsorna, har hört att de suger för mycket för att kunna limmas. Kanske man behöver "förlimma" för att täta porerna?

Nej du beöver inte kexa. Lima som vanligt med vitlim.

Mvh Pär H

Jag tycker att limma som en "trappa" låter vettigt. "ändträt" på MDF har jag limmat med bra resultat med vanligt trälim. Den blanka sidan kan må bra av lite uppruggning innan limning. Om kexning tillför något vet jag inte.

Jag hade aktat mig för hörntvingar av den typen, kan nog bli svårt att få det rakt och fint. Funkar det inte med "spännband" så hade jag skruvat 2 regler på exemeplvis en spånplatta i rät vinkel mot varandra och sen spännt fast respektive MDF-bit i dessa reglar med skruvtvingar.

Mikael_L
Jag skulle smetat på lite lim (vanligt vitlim) på bägge ytorna först, låtit det suga i sig i ett par minuter, sen på med lite mer lim och pressa ihop. Om jag skruvar brukar jag förborra, men du ska väl inte skruva vad jag förstått.
Jag är ingen expert, så jag vet inte om det är rätt. Men så skulle jag gjort iaf ... ;)

Jag har iaf byggt några högtalarlådor i MDF på detta vis i mina dar.

Redigerat:
Man behöver verkligen inte förlimma. Bara mer jobb och mer jobb är bara onödigt Utan limma som vanligt på med rikligt med lim så det pressas ut när man pressar ihop bitarna .Ett tips när man limmar är att alltid pensla ut limmet och inte bara trycka ut en sträng . Rugga den "blanka" ytan behövs inte heller det är också bara mer jobb och mer jobb ja just det.

En annan rolig sak för att demonstrera hur porös den blanka ytan är eller rättare sagt hur poröst MDF verkligen är. Ta valfri tjocklek tex 19mm och sätt den blanka sidan till din mun och sug. Det går förvånansvärt lätt att suga luft igenom

Mvh Pär H

Daniel_N, tack för tipset med fastskruvade reglar, det är naturligtvis så "man" gör. Då får jag förvisso inte köpa några nya tvingar men det får jag väl leva med. ;-)

Pär och Mikael, tack för "limskolan". Undrar var jag läste detta med att det skulle vara svårt att limma MDF? Jag tror det var någon (gammal?) tråd här på forumet. Nåja det viktigaste är att det tydligen fungerar bra i praktiken så som ni säger.

Får se om jag blir färdig att prova själv någongång i stället för att hänga här och drömma om vad jag kunde ha gjort om jag stängt datorn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.