Hej alla läsare!
Jag är i behov av att köpa mig en ny garageport, och jag är väldigt sugen på en port som Hörmann erbjuder, RollMatic.
Är det någon som har erfarenhet av denna port?
Vilken prisbild pratar vi om, någon som har en aning?
Vilka återförsäljare rekommenderar ni? Enkel att montera själv?
Se nedan länk för lite info om porten.
http://www.hoermann.se/garageportar/garagerullport-rollmatic/
Jag har även sett en alternativ port, det verkar vara en svensk tillverkare/leverantör vid namn Safelux. Deras Resident port påminner om RollMatic.
Någon som har erfarenhet av denna port/leverantör? Prisbild, självmontering?
http://www.safelux.se/produkter/rullportar-garageportar/resident
Stort tack för eventuella svar!
Med vänliga hälsningar,
Snooby.
Jag är i behov av att köpa mig en ny garageport, och jag är väldigt sugen på en port som Hörmann erbjuder, RollMatic.
Är det någon som har erfarenhet av denna port?
Vilken prisbild pratar vi om, någon som har en aning?
Vilka återförsäljare rekommenderar ni? Enkel att montera själv?
Se nedan länk för lite info om porten.
http://www.hoermann.se/garageportar/garagerullport-rollmatic/
Jag har även sett en alternativ port, det verkar vara en svensk tillverkare/leverantör vid namn Safelux. Deras Resident port påminner om RollMatic.
Någon som har erfarenhet av denna port/leverantör? Prisbild, självmontering?
http://www.safelux.se/produkter/rullportar-garageportar/resident
Stort tack för eventuella svar!
Med vänliga hälsningar,
Snooby.
Usch, jag är dålig på att uppdatera.
Här kommer lite bilder och lite egna upplevelser med denna port!
Först och främst har vi plockat bort ett gammalt sopkärl. Detta gjorde vi redan förra sommaren.
Och här får man då en glimt av den vackra port som vi hade tidigare. Bild ifrån sommaren 2013.
Här har ni den ifrån en annan vinkel. Som vi alla kan se så blev den inte snyggare ifrån denna vinkel (men notera att handtaget inte finns kvar, det fick jag i handen när jag försökte öppna porten en dag - det kan möjligtvis varit detta som fick mig att slå slag i saken!).
Att plocka av den gamla porten var inget bekymmer, men att vara två personer rekommenderas. Notera hur litet garaget är, därför jag ej ville ha en takskjutport.
Bilade bort den tidigare "rampen" för att gjuta en ny.
Bilade även bort den sockel som sopkärlet tidigare stått på.
Notera kopparröret som går ut till en vattenutkastare som jag passade på att flytta på (dumt placerad inne i garaget tidigare).
Första lagret bruk är lagt (kallas GM, inköpt på Sto).
Andra lagret bruk på plats (kallas SM, inköpt på Sto).
Dessvärre så tycks jag ha slarvat med fotograferingen kring själva monteringen av garageporten, men här har ni slutresultatet.
Bild tagen inifrån garaget. Kåpan ovanför porten innehåller de ihoprullade bladen. Endast 29 cm hög/djup om jag minns rätt! Lite småpill kvar, t ex skydd för fjädern. Inte vinter ännu
Extra yta att samla ännu mer skit på. Härligt!
Totalt så blev porten ungefär 1 dm bredare på varje sida, dvs totalt 2 dm bredare port. Så nu kan vem som helst köra in en bil i garaget. Höjden är ungefär densamma, men eftersom en vipport stjäler 20+ cm ifrån ingångshöjden när den är uppfälld så är känslan att dörrhålet är mycket högre. Då porten byggs efter beställning kan man ha vilket mått man själv önskar.
Jag är fortfarande kluven över fönsterna. Nu i efterhand tycker jag det varit snyggare utan fönster, men när åren går kanske man uppskattar att kunna se ut på uppfarten när porten är nere. På bilderna ser det nästan ut som att plastdetaljen runt fönstret är grå, men den är alltså svart precis som porten.
Om ni har några undringar över montering och liknande så är det bara till att fråga, jag skall besvara dem så gott jag kan. Manualen var inte mycket att ha, men det finns ett par bra filmer på Youtube som vi kompletterade den med.
Vill avsluta med att jag är glad att jag får bidra med lite information här på forumet, hoppas någon har användning för det!
//Snooby
Här kommer lite bilder och lite egna upplevelser med denna port!
Först och främst har vi plockat bort ett gammalt sopkärl. Detta gjorde vi redan förra sommaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här får man då en glimt av den vackra port som vi hade tidigare. Bild ifrån sommaren 2013.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har ni den ifrån en annan vinkel. Som vi alla kan se så blev den inte snyggare ifrån denna vinkel (men notera att handtaget inte finns kvar, det fick jag i handen när jag försökte öppna porten en dag - det kan möjligtvis varit detta som fick mig att slå slag i saken!).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att plocka av den gamla porten var inget bekymmer, men att vara två personer rekommenderas. Notera hur litet garaget är, därför jag ej ville ha en takskjutport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilade bort den tidigare "rampen" för att gjuta en ny.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilade även bort den sockel som sopkärlet tidigare stått på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Notera kopparröret som går ut till en vattenutkastare som jag passade på att flytta på (dumt placerad inne i garaget tidigare).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första lagret bruk är lagt (kallas GM, inköpt på Sto).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra lagret bruk på plats (kallas SM, inköpt på Sto).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessvärre så tycks jag ha slarvat med fotograferingen kring själva monteringen av garageporten, men här har ni slutresultatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild tagen inifrån garaget. Kåpan ovanför porten innehåller de ihoprullade bladen. Endast 29 cm hög/djup om jag minns rätt! Lite småpill kvar, t ex skydd för fjädern. Inte vinter ännu
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Extra yta att samla ännu mer skit på. Härligt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Totalt så blev porten ungefär 1 dm bredare på varje sida, dvs totalt 2 dm bredare port. Så nu kan vem som helst köra in en bil i garaget. Höjden är ungefär densamma, men eftersom en vipport stjäler 20+ cm ifrån ingångshöjden när den är uppfälld så är känslan att dörrhålet är mycket högre. Då porten byggs efter beställning kan man ha vilket mått man själv önskar.
Jag är fortfarande kluven över fönsterna. Nu i efterhand tycker jag det varit snyggare utan fönster, men när åren går kanske man uppskattar att kunna se ut på uppfarten när porten är nere. På bilderna ser det nästan ut som att plastdetaljen runt fönstret är grå, men den är alltså svart precis som porten.
Om ni har några undringar över montering och liknande så är det bara till att fråga, jag skall besvara dem så gott jag kan. Manualen var inte mycket att ha, men det finns ett par bra filmer på Youtube som vi kompletterade den med.
Vill avsluta med att jag är glad att jag får bidra med lite information här på forumet, hoppas någon har användning för det!
//Snooby
Hur är isoleringen på denna typ av dörr jämfört med en vipp port? (Den du hade tidigare typ)S Snooby skrev:
Hej!F fixarx skrev:
Isoleringen är tunn, jag har kallgarage så i mitt fall spelade det ingen roll. Men jämfört med den gamle porten, som var från -72 så upplever jag den nya som bättre.
Gissningsvis är det 2-3 cm frigolit/cellplast.
Jag har även valt att byta ut de lameller som han fönster. Dels för att de läckte in vatten (när man höll en dyblöt svamp mot dem) men framför allt för att utseendet blir myyycket snyggare utan dem. Med fönsterna liknar porten en industriport, fick inte alls den effekt jag önskade. Kan knäppa en bild imorgon eventuellt.
Ingen fara! Jag vet hur dessa ser ut nu.S Snooby skrev:Hej!
Isoleringen är tunn, jag har kallgarage så i mitt fall spelade det ingen roll. Men jämfört med den gamle porten, som var från -72 så upplever jag den nya som bättre.
Gissningsvis är det 2-3 cm frigolit/cellplast.
Jag har även valt att byta ut de lameller som han fönster. Dels för att de läckte in vatten (när man höll en dyblöt svamp mot dem) men framför allt för att utseendet blir myyycket snyggare utan dem. Med fönsterna liknar porten en industriport, fick inte alls den effekt jag önskade. Kan knäppa en bild imorgon eventuellt.
Lycka till, hoppas ni blir lika nöjda som jag!F fixarx skrev:
Rekommenderar ett sånt ”radiokodlås” eller vad det kan kallas. Då kan man öppna porten utifrån utan fjärrkontroll. Ser att det inte finns med på bilderna (satte upp den senare), men det är Hörmanns egna.
Googlade en bild;
Hej!Y Yrrol skrev:
Nu är min port ganska väderskyddad, då den ligger mot norr och jag har en rejäl häck bara metern ifrån den, men jag har aldrig under alla år hört någonting från porten när det blåser/stormar.
Jag valde att plocka bort de lameller med fönster då jag inte tyckte det var snyggt (samt att det inte var 100% tätt runt dem), kan knäppa en ny bild vid tillfälle om det är önskligt.
Har du fler frågor så bara hojta!
Tycker det var bra info om fönsterna. Hade själv tänkt valt det men ska tänka om.
Vad har du för fler erfarenheter efter dessa år? Ser du slitage? Haft något annat strul?
Var det lätt att få reservdelar eller fanns det extra lameller i lådan så du inte behövde beställa ersättare?
Och viktigast av allt, vad säger grannarna, rynkar dom på näsan över 'industriport' eller är dom imponerade och vill ha en också.
Vad har du för fler erfarenheter efter dessa år? Ser du slitage? Haft något annat strul?
Var det lätt att få reservdelar eller fanns det extra lameller i lådan så du inte behövde beställa ersättare?
Och viktigast av allt, vad säger grannarna, rynkar dom på näsan över 'industriport' eller är dom imponerade och vill ha en också.
Kulören kan säkert spela roll, men min svarta (utan fönster) ser ut som en vanlig port. Möjligt att andra färger kan vara värre, svårt att säga. Men den ser slimmad och snygg ut utan fönster, inte alls industrikänsla enligt mig själv. Grannarna har inte klagat i alla fall ☺️Y Yrrol skrev:Tycker det var bra info om fönsterna. Hade själv tänkt valt det men ska tänka om.
Vad har du för fler erfarenheter efter dessa år? Ser du slitage? Haft något annat strul?
Var det lätt att få reservdelar eller fanns det extra lameller i lådan så du inte behövde beställa ersättare?
Och viktigast av allt, vad säger grannarna, rynkar dom på näsan över 'industriport' eller är dom imponerade och vill ha en också.![]()
En gnutta slitage, lite färgskavanker om man går väldigt nära. På håll ser den som ny ut. Aldrig haft strul, och faktiskt aldrig servat den något man kanske skall göra (?). Den bara funkar.
Angående de nya lamellerna så löste återförsäljaren det till mig (Garageportsexperten), de beställde nya och monterade även in dem (även om jag själv monterat själva porten). Nya lameller skickades från Tyskland, tog kanske 2-3 veckor för att få hem dem.

