15 027 läst ·
15 svar
15k läst
15 svar
Hör grannen kissa
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har flyttat in i ett nyproducerat hus (2015) och undrar vilka regler som gäller vid nyproduktion. Ska man höra när grannen kissar och går ovanför. Går (inte springer). De har inga barn. Vi har fått en mätning gjord av de som byggt huset, men den visar "såklart" att värdera klara kraven.
Rapporten säger:
Uppmätt stegljudnivå uppfyller krav för ljudklass A enligt Svensk Standard SS 25267:2004. För de provade konstruktionerna uppmättes Ln,w 46 dB från Sov 1 i lägenhet 1031 till Sov 1 i lägenhet 1021, Ln,w 44 dB från Sov 2 i lägenhet 1031 till Sov 2 i lägenhet 1021 samt Ln,w 42 dB från passage i lägenhet 1031 till Sov 2 i lägenhet 1021.
Uppmätta pinkljud uppfyller krav för ljudklass B mellan WC i lägenhet 1031 till Sov 1 i lägenhet 1021 respektive ljudklass C mellan WC i lägenhet 1031 till Sov 2 i lägenhet 1021, i enligt Svensk Standard SS 25267:2004. De uppmätta värdena uppfyller även de högsta rekommenderade ekvivalenta kontinuerliga ljudtrycksnivåer från installationer i utrymmen för sömn och vila.
Ljudklass C är minimikrav enligt BBR.
Testerna gjordes med diverse utrustning. Det vi upplever är trots allt mycket störande. Grannen ovanför oss går på toaletten på natten och tidigt på morgonen och vi vaknar ibland av ljudet. Vi hör inte spolningen utan bara det direkt stomljudet när stålen träffar mitt i wc.
Kanske får be honom sitta ner och pinka i framtiden
Är detta verkligen ok?
Jag har flyttat in i ett nyproducerat hus (2015) och undrar vilka regler som gäller vid nyproduktion. Ska man höra när grannen kissar och går ovanför. Går (inte springer). De har inga barn. Vi har fått en mätning gjord av de som byggt huset, men den visar "såklart" att värdera klara kraven.
Rapporten säger:
Uppmätt stegljudnivå uppfyller krav för ljudklass A enligt Svensk Standard SS 25267:2004. För de provade konstruktionerna uppmättes Ln,w 46 dB från Sov 1 i lägenhet 1031 till Sov 1 i lägenhet 1021, Ln,w 44 dB från Sov 2 i lägenhet 1031 till Sov 2 i lägenhet 1021 samt Ln,w 42 dB från passage i lägenhet 1031 till Sov 2 i lägenhet 1021.
Uppmätta pinkljud uppfyller krav för ljudklass B mellan WC i lägenhet 1031 till Sov 1 i lägenhet 1021 respektive ljudklass C mellan WC i lägenhet 1031 till Sov 2 i lägenhet 1021, i enligt Svensk Standard SS 25267:2004. De uppmätta värdena uppfyller även de högsta rekommenderade ekvivalenta kontinuerliga ljudtrycksnivåer från installationer i utrymmen för sömn och vila.
Ljudklass C är minimikrav enligt BBR.
Testerna gjordes med diverse utrustning. Det vi upplever är trots allt mycket störande. Grannen ovanför oss går på toaletten på natten och tidigt på morgonen och vi vaknar ibland av ljudet. Vi hör inte spolningen utan bara det direkt stomljudet när stålen träffar mitt i wc.
Kanske får be honom sitta ner och pinka i framtiden
Är detta verkligen ok?
Dagens byggen görs inte för att vara högkvalitativa. Byggaren vill helt enkelt bygga så billigt som möjligt men följa de minimiregler och krav som finns. Men samtidigt begära så mycket pengar som möjligt av köparna. Det är ju ingen hemlighet.
Jag har en kamrat som bott i nyproducerat hus av PEAB. Där kunde du fisa i ett rum medans det hördes i hela lägenheten...
Jag har en kamrat som bott i nyproducerat hus av PEAB. Där kunde du fisa i ett rum medans det hördes i hela lägenheten...
Precis lika självklart som att man tar bort luddet från tvättstugans torktumlare, är det att man vid ståkissning 21-06 siktar på porslinet och inte vattnet. Grannen ovanför kanske är en gammal villagubbe som tagit steget in i lägenhetsvärlden på äldre dar och därför inte har full koll på alla oskrivna regler.
Tack för att du påminde mig om varför jag aldrig mer vill bo i lägenhet...
Jag minns ljuden från ovanför min dåvarande lägenhet, på kvällarna, när man satt sig för att äta... Man tappar aptiten rätt snabbt.
Men för att tala allvar - ja, det byggs otroligt slarvigt och utan tanke på ljudmiljön. Just toaljud är visserligen svåra att få bukt med eftersom de är stomljud, som alltså går via vibrationer i rör och stomme mm, men man kan ju tänka på sånt redan när man ritar planlösningen. Fast då blir det dyrare i någon ände...
Tyvärr tror jag inte ljudisolering hjälper särskilt mycket, om inte du ska börja sätta extra innerväggar och innertak med isolering och dubbla gipsskivor. Öronproppar eller flytt är nog tyvärr det enda.
Jag minns ljuden från ovanför min dåvarande lägenhet, på kvällarna, när man satt sig för att äta... Man tappar aptiten rätt snabbt.
Men för att tala allvar - ja, det byggs otroligt slarvigt och utan tanke på ljudmiljön. Just toaljud är visserligen svåra att få bukt med eftersom de är stomljud, som alltså går via vibrationer i rör och stomme mm, men man kan ju tänka på sånt redan när man ritar planlösningen. Fast då blir det dyrare i någon ände...
Tyvärr tror jag inte ljudisolering hjälper särskilt mycket, om inte du ska börja sätta extra innerväggar och innertak med isolering och dubbla gipsskivor. Öronproppar eller flytt är nog tyvärr det enda.
Sen är det ju så med ljudmätning och standarder att de är otroligt trubbiga verktyg. Kontinuerliga ljud t ex står man ut med mycket bättre än tillfälliga, även om dessa är svagare. Det är helt enkelt lättare att vänja sig vid en ljudmatta än något som bryter tystnaden slumpmässigt.
Dessutom tar det inte heller till vilken sorts ljud det rör sig om. Jubel från grannen när det är VM-guld är mycket lättare att fördra än ljudet från hans kroppsfunktioner, alldeles oavsett ljudtryck. Men sådant tar reglerna ingen hänsyn till.
Dessutom tar det inte heller till vilken sorts ljud det rör sig om. Jubel från grannen när det är VM-guld är mycket lättare att fördra än ljudet från hans kroppsfunktioner, alldeles oavsett ljudtryck. Men sådant tar reglerna ingen hänsyn till.
Låter lite märkligt tycker jag. I vårt hus från 30-talet hörs inga toalettljud från ovanvåningen, förutom när vattnet forsar ner genom plastavloppsrören.
Det är inte överhörning från ventilationen ni hör? Grannen kanske klampar runt i någon form av inneskor som förstärker stegljuden?
Det är inte överhörning från ventilationen ni hör? Grannen kanske klampar runt i någon form av inneskor som förstärker stegljuden?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
