Byggahus.se

Homey

1. engs
    Medlem · Östergötland · 981 inlägg

engs

Medlem
    Har länge tittat på automationslösningar för hemmet till och från, kliat i köpfingret många gånger men aldrig slagit till. Alltid saknats något hos alla controllers tycker jag. Några önskemål jag haft är:
    Zig-bee (IKEA Trådfri), z-wave och 433.
    Kunna köra offline.
    Ingen löpande prenumerationstjänst.
    Hyffsat stabil och buggfri.

Kollade på någon svensk webbshopp efter ev. nyheter och råkade se homey. Support för de tre protokollen ovan plus ett gäng till. Funkar offline samt ingen prenumerationstjänst vad jag kunnat läsa mig till?

https://www.athom.com/en/

App-systemet är både en fördel och en nackdel. Communityn verkar vara snabba på att lägga till nya enheter / system genom appar. Men också mycket klagomål på dessa, buggar, någon tappar intresset och projeket överges etc. Om någon sitter på fritiden och knåpar ihop en app kan man inte direkt klaga på samma sätt som när man har ett företag man betalat för produkten / tjänsten på andra sidan.

Stor nackdel är väl att den inte verkar vara stabil och buggfri. Samt drivs av ett väldigt litet uppstartsbolag som kan försvinna eller bli uppköpt och implementerat i något storbolag med helt annan vision för produkten.

Någon med personlig erfarenhet eller läst någon hyllning / direkt avrådan?

Redigerat 11 okt 2017 16:13
  2. gol
    Medlem · Västra Götaland · 485 inlägg

gol

Medlem
    Tyckte Homey verkade fantastiskt spännande, så jag kunde inte motstå att ta hem en så fort den dök upp på m.nu.

Har än så länge bara hunnit packa upp, dragit igång den och installerat en Z-Wave-brytare. Lite kul med en enhet som direkt när du startar den börjar prata och visa olika "känslor". Detta går (som tur är) stänga av när man tröttnat på det.

Enligt specen ska den supporta alla de vanligaste radioprotokollen Rfx433 (NEXA), Z-Wave, Zigbee, BLE och WiFi, så det ska bli kul och se hur väl de har lyckats med implementationen av dessa.
    Hårdvaran verkar väl tilltagen vad det gäller prestanda och minne. Men det kan i och för sig behövas eftersom apparna är skrivna i javascript som körs i separata node.js-sandboxar. Att de valt node.js ser jag ändå som ett stort plus eftersom det då blir lätt att skriva egna appar.

Det jag så här långt saknar är möjligheten att ansluta med fast nätverkskabel som alternativ till att använda WiFi. Märkte detta bl.a. på att den initiala uppgraderingen av enheten, på hundratals megabyte, hängde sig ett par gånger tills jag placerade Homey så att den fick bättre WiFi-täcknng.

Har tittat som hastigast på verktyget för att bygga scenarier. Rent grafiskt lite annorlunda tänk som dock inte verkar helt fel och verkar ha stora möjligheter.

När jag hunnit testa mer så återkommer jag säkert med mer info.

3. K
    Husägare · Värmland · 488 inlägg

kodrod

Husägare
    Den verkar ha stöd för Somfy RTS? Vet du om den klarar av det protokollet direkt eller om den behöver kommunicera via en Somfy gateway?

4. gol
    Medlem · Västra Götaland · 485 inlägg

gol

Medlem
    • Laddar…
  5. bygga_bo
    Medlem · Skåne · 2 315 inlägg

bygga_bo

Medlem
    Nu var det några veckor sedan jag kollade på det, men mitt något begränsade minne säger att Somfy RTS kör med "vanlig" 433 MHz (RFXtrx433).

6. engs

engs

Medlem
    Var och köpte en dagen efter jag startade tråden... Har en z-wave dimmer/brytare sen tidigare (behövde dos-dimmer och en z-wave gick att hitta för samma pris som en vanlig).
    Var och köpte en dubbelbrytare också. Båda Fibaro med +.

Sen gick det smidigt att koppla ihop med SONOS också.

Har några gamla 433 pluginbrytare med fjärr som jag tänkte skulle vara en barnlek att få in, trodde det var samma standardprotokoll på alla sådana.
    Men de har jag inte lyckats med alls, finns ingen generisk 433-funktion utan de verkar krävas appar för varje tillverkare och modell.

En annan besvikelse är att jag har en ljuspanel från IKEA sen tidigare. Tydligen går det inte att använda deras 5-knappars fjärr och controllern samtidigt vilket är ett måste innan jag kan få in den i systemet.
    Om de däremot får in funktion för fjärren kan det bli en väldigt billig fjärr för att styra många saker i systemet kan jag tänka mig.

7. F
    Medlem · Halland · 48 inlägg

FreddanKba

Medlem
    Ifall du inte redan testat så finns KlikAanKlikUit: https://apps.athom.com/app/nl.klikaanklikuit

Funkar fint med mina Tellduspluggar. Tog några försök att hitta en produkt i listan som var kompatibel.

8. A
    Medlem · 249 inlägg

angelikaj

Medlem
    Väntar på att den nya Vera secure skall skeppasen men det kanske är Homey man skall ha istället?
    Ni som tidigare körde Vera är Homey bättre? Hade även tänkt ersätt larmet med Vera secure.

• Laddar…
  9. E
    Medlem · Stockholm · 253 inlägg

eidlert

Medlem
    Jag har också varit helt inne på att ersätta larmet med Vera secure, ända tills jag började läsa om Homey. Har du kommit vidare i ditt beslut? Det som talar emot Homey är ju att det saknas batteri- och internetbackup vilket Vera Secure har.

• Laddar…
  10. M
    Medlem · 2 inlägg

Macce766

Medlem
    Samma funderingar här, länge väntat på Vera Secure för att man kan "light" använda den som larm samt se kamerorna i appen men så plötsligt dyker homey upp vilken väljer man för att vara lite framtidssäkrad? Utveckling av helt ny app verkar vara på g, samt kamerastöd...

11. engs

engs

Medlem
    Angående batteri-backup. Har funderat på om det fungerar att sätta ett power pack permanent mellan USB-laddaren och enheten? Dvs kan de normalt sett både ladda och laddas ur simultant?
    I sådana fall skulle man få en batteribackup i princip gratis då de nästan kastar power packs efter en på stan. Sen behöver man inte bryta spänningen i de fall man ska flytta på den för att inkludera någon brytare eller så.

12. engs

engs

Medlem
    Köpte förresten hem på test två enheter från NEO Coolcam, aliexpress. 1st flood sensor och 1st IR-deckare. Båda ska ha z-wave+
    Betalade precis strax över 200:- / st ink. frakt. Batteri var inkluderat också.
    (De har billiga z-wave pluginbrytare etc också, men har som personlig policy att aldrig köpa något som behöver anslutas till 230V på liknande ställen, men batterienheter är OK).

Fick in de i controllern utan problem, testade flood sensorn och det fungerade fint, får notis i mobilen blixtsnabbt när man doppar den i vatten.
    Även IR-sensorn fungerade det lilla jag han leka med den, men är lite skeptisk hur den kommer hantera ett rum med. tex. braskamin.

Redigerat 7 nov 2017 08:46
  13. E

eidlert

Medlem
    Jag har funderat i samma banor och försökt hitta lite info på nätet. Nyare powerbanks verkar inte kunna laddas samtidigt som de används (för att man inte ska kunna koppla dem till sig själv enligt nån kommentar). Vidare kommer ev. livslängden inte vara så lång när de ständigt ligger på laddning.
    Men precis som du säger, de är billiga. Kan vara värt att testa :)

14. E

eidlert

Medlem
    Värst vad jag pendlar i mitt val.
    Hade i princip fingret på avtryckaren för en Vera Secure då jag ansåg att batteri + 3g backup var viktigt om man ska ersätta ett larm. Visar sig att 3G failover endast är tillgängligt för de med VeraProtect tjänsten.
    Då är det väl bättre med en egen 3G lösning och den kommer kräva batteribackup och vips behöver man inte batteriet i Veran heller.
    Kanske blir det en Homey med UPS trots allt. Enda negativa jag kommer på nu är att den kräver Wifi så wifi måste också gå på UPS. Blir en stor (dyr) ups om man ska köra Homey + router + wifi i nån timme eller två.

15. engs

engs

Medlem
    Jo jag testade med allt men dessa är nog säkert +10år gamla saker, ej nexa/telldus. Något udda märke, troligen köpta på Rusta eller liknande...

Köpte hem de nedan på classe istället och de fungerade fint med Homey däremot, gillar det lilla kompakta formatet isf de vanliga stora pluggarna.
    https://www.clasohlson.com/se/Fjärrströmbrytare-3-pack-Nexa-MYCR-3/36-6902
    La till de som "APA3-1500R" i appen ovan. Även fjärren gick att lägga till men vet inte vad jag ska använda den till för tillfället.

Redigerat 12 nov 2017 18:15
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.