S scim skrev:
Jag har en separat vattenmätare till varmvattnet som skickar pulser som jag räknar med en digital räknare på mitt 1wire-nät. Har ingen på inkommande än, men har tänkt testa kameralösningen när tid finnes (aldrig).
Puls är ju aningen lättare

Men då får man byta hela vattenmätaren va? Det lär ju inte kommunen gå med på då det är deras...

Man kan ju sätta en egen i serie med kommunens, med risk för försämrat flöde dock.

Sant. Men finns det inga färdiga lösningar att köpa som man kan montera ovanpå den befintliga mätaren? Typ i stil med kameralösningen ni pratade om... hade ju känts mest lockande! :)

Borde inte vara allt för avancerat att knåpa ihop en lösning med en webbkamera och använda någon av någon lämplig bildigenkänningstjänst.

Spontant vore det inte många rader kod i C# i Azure som hämtar bilder från en webbkamera och skickar datan till HA. Gratis upp till 20 bilder i minuten.

C crazytok skrev:
Fick upp reklam om denna på instagram och tänkte på dig direkt!
[länk]

Har inte läst något om den så vet inte alls om den går att använda i det syfte du önskar dock. Men kan vara värt att kika på....

@Pen
Tack för tipset. Men vad jag kan se är principen för den prylen att man ska fjärrstyra grinden genom att trycka någonstans i en app i mobilen. Det kan jag ju göra redan idag.

Det jag är ute efter är att slippa krångla upp mobilen ur fickan när jag sitter i bilen.

useless useless skrev:
Man kan lägga in ett undantag så att appen kan köras i bakgrunden oavsett vad energisparfunktionerna tycker. Funkar det inte då?
Nej, det verkar tyvärr inte hjälpa. Kanske använder appen Googles API för positionering och då blir man beroende av vad Google har valt att tillämpa.

Pen Pen skrev:
Tack för tipset. Men vad jag kan se är principen för den prylen att man ska fjärrstyra grinden genom att trycka någonstans i en app i mobilen. Det kan jag ju göra redan idag.

Det jag är ute efter är att slippa krångla upp mobilen ur fickan när jag sitter i bilen.
Intressant diskussion. Jag ska sätta upp grind till våren som ska vara motordriven. Har inte klurat jättemycket på lösning mer än att eventuellt sätta en sensor/knapp för att öppna utifrån då jag får en del leveranser till mitt företag. Blir nog nån zwave/fjärrkontrolllösning för att komma ut (grinden är mest för att bromsa barn)

Pen Pen skrev:

Du kan inte få ett event från larmet så grinden kan stängas x minuter efter pålarmning?

Jo, det skulle vara en helt ok lösning för utpassage faktiskt och det är också enkelt att implementera. Det är värre när man kommer hem och vill passera in.

Hm, just det. Du ska hem också..... :crysmile:
Om det är med bilen så funkar ju nummerplåtsidentifiering rätt enkelt.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Kör nån hassbian? Läste att de skulle lägga ner de projektet eller någon åt de hållet. Jag har de för att kunna köra pwm genom gpio vilket hassio inte klarar.

Hassbian är väl bara en raspbian med home assistant förinstallerat?

S scim skrev:
Hassbian är väl bara en raspbian med home assistant förinstallerat?
Ja något sådant kanske de är

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.