K
P paralun skrev:
Ok, en Multical 403 har jag själv och kör då med en CP2102 USB sladd till en RPi
[länk]

Det du länkar till är ju en hel gateway och det är dyrt men du får kolla själv hur det är med esp32/d1.

En till utmaning är hur man får fast IR-läsaren men det löste jag med en tving. Det finns ritningar hur amn gör en egen hållare.
[länk]
Din multical mätare ser inte riktigt ut som min. Har bara två knappar och det står M23 vid CE-märkningen. men spelar förhoppningsvis ingen roll.

Är ju bara IR-ögon och en wemos d1 mini i ett skal. Så borde inte vara så dyr hårdvara. Har fjärrvärmen i fel del av huset, så har ingen raspberry där.

Monteringen är inga problem för min del,

J
F Fumble skrev:
Hmm.Så här skriver en av utvecklarna:
"an update to Multiprotocol caused it to crash which makes it seem like ZHA is crashing -> This is being fixed now but multiprotocol is experimental and IMO should not be used. If you want thread and stability use a separate radio for it"
Så jag slog av det, men har inte noterat någon förbättring.
/Fumble

Edit: Nu har jag läst alla inlägg och detta var visst redundant. Ber om ursäkt! /F
Jag hade förvisso inga problem men provade för skojs skull att slå av Thread på min Skyconnect, och kör istället en Nest wifi router som Thread border router, och det fungerar med. Lika bra att undvika problem.

K knightjocke skrev:
Din multical mätare ser inte riktigt ut som min. Har bara två knappar och det står M23 vid CE-märkningen. men spelar förhoppningsvis ingen roll.

Är ju bara IR-ögon och en wemos d1 mini i ett skal. Så borde inte vara så dyr hårdvara. Har fjärrvärmen i fel del av huset, så har ingen raspberry där.

Monteringen är inga problem för min del,
Jo det var som tusan jag har ju en Multical 603....😇
Men Hacsintegrationen är kodad utifrån en Multical 403 och 603 funkar, en lista en bit ner på sidan
https://github.com/golles/ha-kamstrup_403

Olika Kamstrup Multical modeller
https://www.kamstrup.com/se-se/sear...ltraljudsvärmemätaren&cludoinputtype=standard

Sen kollade jag lite och IR-ögat cp2102 har ju ESP32 tillämpningar.
https://www.google.com/search?q=cp2...BA8gBAPgBAeIDBBgBIEGIBgE&sclient=gws-wiz-serp

Ingen som kör HA på pi och med wifi?

nino nino skrev:
Ingen som kör HA på pi och med wifi?
Jo jag mot min el/fjvmätare (remote till min HA huvudinstallation) men det är inget att rekommendera om man inte vet säkert att man har bra wifi-täckning.

Sen är det vad du då kör för HA-variant? och det finns ett antal sätt för wifi.
Sen troligen är det väl HAOS vad jag kommer ihåg och jag är inte säker på den mjukvaran.
Här har du tips.
https://www.google.com/search?q=hom...eGA0YE-IDBBgAIEGIBgGQBgg&sclient=gws-wiz-serp

• Gilla
nino
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag mot min el/fjvmätare (remote till min HA huvudinstallation) men det är inget att rekommendera om man inte vet säkert att man har bra wifi-täckning.

Sen är det vad du då kör för HA-variant? och det finns ett antal sätt för wifi.
Sen troligen är det väl HAOS vad jag kommer ihåg och jag är inte säker på den mjukvaran.
Här har du tips.
[länk]
Ska ju bara styra nån lampa via zha och vill ha wifi för att slippa släpa dit skärm och tangentbord om nåt behöver ändras.
Körde via wifi i andra huset ett bra tag utan strul, då stod routern en våning ner så det var nog rätt bra täckning

För Home Assistants del spelar det ingen roll hur PI'en kommunicerar med omvärlden. Så vill du köra WiFi så är det bara att konfigurera det.

useless useless skrev:
För Home Assistants del spelar det ingen roll hur PI'en kommunicerar med omvärlden. Så vill du köra WiFi så är det bara att konfigurera det.
Ja det var ju just det, får inte till det.
Har haft igång wifi adaptern (inbyggd) i raspberry pi os så stöd bör finnas även i haos

nino nino skrev:
Ja det var ju just det, får inte till det.
Har haft igång wifi adaptern (inbyggd) i raspberry pi os så stöd bör finnas även i haos
Inställningar->System->Nätverk->Konfigurera nätverksgränssnitt->WLAN0
Vad säger den?
Där kan du söka efter accesspunkter och skriva in lösenordet.

J JohanLan skrev:
Vad säger den?
Det är det jobbiga med WiFi. Börjar det strula måste man hitta skärm och i princip göra alla steg från installationen på nytt...

S sjoelund skrev:
Det är det jobbiga med WiFi. Börjar det strula måste man hitta skärm och i princip göra alla steg från installationen på nytt...
Jag har många Rpi i mitt nät, och när jag installerar (eller felsöker wifi) så brukar jag bara plugga in ethernetkabeln och kolla i dhcp-loggarna. Sedan kan man ssh'a in och fixa wifi-strulet. Men jag upplever inte att wifi på Rpi är något speciellt struligt jämfört med en vanlig linux-server. Samma sak där.

D Dublin skrev:
Vi har en gäststuga på tomten som hyrs ut. Nu har vi haft en incident där jordfelsbrytaren gick och frysen tinade och det fanns en risk att rör skulle frusit. Det har fått mig att vilja ha nån sorts teknisk övervakning av stugan. Jag skulle vilja bevaka el (att 220v är tillgängligt), inomhustemp och ev nån vattensensor/läckagevakt. En tanke är att låta mitt HA larma om nått inte stämmer, mitt wifi når ut till stugan.

Nån som har förslag på lämplig lösning?
Jag har en router som meddelar mig direkt när den ligger nere (99% av fallen strömavbrott), reagerar snabbare än larmet.
En D-link med Eagle PRO ai appen

J JohanLan skrev:
Vad säger den?
Hittar mina nät men får felmeddelande när jag provar spara

Felmeddelande, kan inte ändra nätverksinställningar, objekt existerar inte, grafiskt användargränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller den

Felmeddelande på skärm om misslyckad nätverksanslutning med "OK"-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beroende på om jag väljer WEP eller wpa-psk
Inte helt 100 på vad jag använder

nino nino skrev:
Hittar mina nät men får felmeddelande när jag provar spara

[bild]

Eller den

[bild]

Beroende på om jag väljer WEP eller wpa-psk
Inte helt 100 på vad jag använder
Jag gissar att du använde wpa2-psk, ingen har använt wep på många år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.