530 928 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Ett annat sätt, som jag förstås inte vet om det är applicerbart i ditt fall (eller hur man gör), är att lura vvb att temperaturen är högre än den är.
Såg det i någon hemautomatiseringsgrupp för länge sedan. Beroende på elpriset lät han vvb tro att den redan värmt vattnet genom att manipulera temperatursensorn på något sätt.
Såg det i någon hemautomatiseringsgrupp för länge sedan. Beroende på elpriset lät han vvb tro att den redan värmt vattnet genom att manipulera temperatursensorn på något sätt.
Exakt vad är det som ska styras? Om det handlar om att förhindra drift vid högt elpris så har väl de flesta pumpar extern styrning av detta via dedikerade ingångar.
På dessa brukar valfritt potentialfritt relä kunna användas. Exempelvis shelly ett eller Uni.
Då behöver man inte Plejd-styra genom att bryta strömmen till hela enheten.
EDIT: Ser att jag läste fel och att det är en varmvattenberedare som ska styras. Då är det väl inte så säkert att det finns någon extern styrning (men inte omöjligt). Dessutom är det nog inte lika "fel" att bryta strömmen helt.
På dessa brukar valfritt potentialfritt relä kunna användas. Exempelvis shelly ett eller Uni.
EDIT: Ser att jag läste fel och att det är en varmvattenberedare som ska styras. Då är det väl inte så säkert att det finns någon extern styrning (men inte omöjligt). Dessutom är det nog inte lika "fel" att bryta strömmen helt.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Hmmm... Jag har en ESP32 precis bredvid beredaren... Kommer man åt termostaten utan elektriker kanske? Jag har just installerat en sådan lösning för elementen hemma och det verkar funka perfekt.useless skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Normally closed.
Edit: Blev kanske inget begripligare...
Från Wikipedia:
A normally closed (NC) contact pair is closed (in a conductive state) when it, or the device operating it, is in a deenergized state or relaxed state. A normally open ( NO) contact pair is open (in a non-conductive state) when it, or the device operating it, is in a deenergized state or relaxed state.
Alltså får kontaktorn ingen styrspänning får lasten spänning. Aktiverar man styrspänningen stopas lasten.
Edit: Blev kanske inget begripligare...
Från Wikipedia:
A normally closed (NC) contact pair is closed (in a conductive state) when it, or the device operating it, is in a deenergized state or relaxed state. A normally open ( NO) contact pair is open (in a non-conductive state) when it, or the device operating it, is in a deenergized state or relaxed state.
Alltså får kontaktorn ingen styrspänning får lasten spänning. Aktiverar man styrspänningen stopas lasten.
Redigerat:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Nej precis, den går "normalt inte" att styra på annat sätt än att bryta strömmen eller att vrida på termostatratten. Men att fulkoppla termostaten kan ju gå kanske...R RoAd skrev:Exakt vad är det som ska styras? Om det handlar om att förhindra drift vid högt elpris så har väl de flesta pumpar extern styrning av detta via dedikerade ingångar.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg