Om vvb tål att bryta ström så visst. En 3fas kontaktor och vilken shelly som helst som har relä. Kontaktorn styrs normalt med 1fas

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du behöver en trefaskontaktor med 230 V styrspänning och en valfri Shelly som kan bryta 230 V.

[länk]
Man borde ju... Men det blir rätt dyrt att installera när man inte får göra det själv. 😕

leby leby skrev:
Om vvb tål att bryta ström så visst. En 3fas kontaktor och vilken shelly som helst som har relä. Kontaktorn styrs normalt med 1fas
Ja det är en helt vanlig VVB. Jag har till och med kollat med tillverkaren och det är inga problem. 👍

Ett alternativ är att sätta en Shelly som växlar mellan termostaten och ett fast motstånd på beredaren.

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Ja det är en helt vanlig VVB. Jag har till och med kollat med tillverkaren och det är inga problem. 👍
Då sä, bara att leta upp en 3fas kontaktor NO och ta en shelly du har ligande ;-) för visst har du några över. Vi brukar ha det vi som leker med detta

• Haha
David Wallin
  • Laddar…
Ett annat sätt, som jag förstås inte vet om det är applicerbart i ditt fall (eller hur man gör), är att lura vvb att temperaturen är högre än den är.
Såg det i någon hemautomatiseringsgrupp för länge sedan. Beroende på elpriset lät han vvb tro att den redan värmt vattnet genom att manipulera temperatursensorn på något sätt.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Eller ta en NC

R
Exakt vad är det som ska styras? Om det handlar om att förhindra drift vid högt elpris så har väl de flesta pumpar extern styrning av detta via dedikerade ingångar.

På dessa brukar valfritt potentialfritt relä kunna användas. Exempelvis shelly ett eller Uni.

Då behöver man inte Plejd-styra genom att bryta strömmen till hela enheten.

EDIT: Ser att jag läste fel och att det är en varmvattenberedare som ska styras. Då är det väl inte så säkert att det finns någon extern styrning (men inte omöjligt). Dessutom är det nog inte lika "fel" att bryta strömmen helt.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ett alternativ är att sätta en Shelly som växlar mellan termostaten och ett fast motstånd på beredaren.
Hmmm... Jag har en ESP32 precis bredvid beredaren... Kommer man åt termostaten utan elektriker kanske? Jag har just installerat en sådan lösning för elementen hemma och det verkar funka perfekt.

leby leby skrev:
Då sä, bara att leta upp en 3fas kontaktor NO och ta en shelly du har ligande ;-) för visst har du några över. Vi brukar ha det vi som leker med detta
Jag är en dålig människa. Har inte EN ENDA Shelly hemma! 🙄😂

• Haha
leby
  • Laddar…
leby leby skrev:
Eller ta en NC
NC? Nunchucks? 😆

Normally closed.

Edit: Blev kanske inget begripligare...

Från Wikipedia:
A normally closed (NC) contact pair is closed (in a conductive state) when it, or the device operating it, is in a deenergized state or relaxed state. A normally open ( NO) contact pair is open (in a non-conductive state) when it, or the device operating it, is in a deenergized state or relaxed state.

Alltså får kontaktorn ingen styrspänning får lasten spänning. Aktiverar man styrspänningen stopas lasten.

Redigerat:
  • Gilla
leby och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Exakt vad är det som ska styras? Om det handlar om att förhindra drift vid högt elpris så har väl de flesta pumpar extern styrning av detta via dedikerade ingångar.

På dessa brukar valfritt potentialfritt relä kunna användas. Exempelvis shelly ett eller Uni.

EDIT: Ser att jag läste fel och att det är en varmvattenberedare som ska styras. Då är det väl inte så säkert att det finns någon extern styrning (men inte omöjligt). Dessutom är det nog inte lika "fel" att bryta strömmen helt.
Nej precis, den går "normalt inte" att styra på annat sätt än att bryta strömmen eller att vrida på termostatratten. Men att fulkoppla termostaten kan ju gå kanske...

Det är väl egentligen bara att klippa kabeln på lämpligt ställe och montera en kontaktor mellan, sen en Shelly som styr av på?

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R RoAd skrev:
"Plejd-styra"! Årets nyord enligt språkrådet! 😂

• Gilla
  • Haha
  • Älska
JonazThern och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.