531 184 läst ·
6 154 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 287 inlägg
Själv kör jag med Hue Sensor, tänder på lux värdet. Perfekt när det kommer in mörka moln mitt på dagen (kan bli riktigt mörkt vid oväder), sedan släcks inomhusbelysningen igen när det överstiger ett visst värde. Har även solnedgång som villkor hur det ska tändas igen
Har tre installationer av 2023.10.0 och för mig funkar det.David Wallin skrev:
...och nu gjorde jag det igen! 😠
Dvs installerade månadens första uppdatering av HA - och vips kan jag inte längre styra mina Trådfri-uttag och spotlightdimmers eftersom dessa inte "tillhandahålls av integrationen" längre. Övriga lampor funkar precis som förut.
Någon mer som har problem med detta?
Edit: Det gäller alltså Trådfri-integrationen, via Trådfri Gateway.
En IKEA trådfri plugg samt lampa funkar ua.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag har virtual switches (helpers) som jag aktiverar vid sänggång. Övrig belysning anpassar sig till om dessa switchar är på eller av. Tex, om min virtuella switch är ON så slår inte min fönsterlampa på vid solnedgång osv.nino skrev:
Jag har en zigbee-knapp vid sängen som sätter huset i natt-läge, dvs. släcker lampor mm.nino skrev:
Det funkar fint hos oss då jag alltid lägger mig senare än gumman, i de fall då jag är bortrest och gumman är hemma så går huset över i nattläge kl 1. Då har hon somnat sedan länge, antingen i sängen eller på soffan, men somnat har hon.
En bekant har istället en automation för när han kopplar in telefonen i laddaren vid sängen, så slipper han det extra momentet med att trycka på en knapp/en extra pryl, men jag tycker det känns bättre med knappen. Han får istället pilla lite mer manuellt de gånger han vill använda den laddaren utanför läggdags så att säga.
Jo det är ju också en utmaning...frun vill se sina program på stora TV'n och jag vill se annat och går upp.nino skrev:
Sen vägrar hon då all form av appar eller Google, så det blir en zigbeeknapp som då styr flera enheter i en grupp. Jag säger "Hey Google släck jul" Har inte någon tidsstyrning på den här gruppen lampor.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Hmmm... Inser nu att mitt system kan tänkas vara lite väl krångligt. Det som påverkar belysningen inne är mer specifikt två helpers som anger vilket/vilka barn som för tillfället bor hos mig. Sen har jag fyra separata nattlägen som jag kan aktivera med knappar eller appen, ett av dem dämpar belysningen lite allmänt (kallar den "God natt huset). De sista tre är ett läge per person i hemmet som man aktiverar när var och en går och lägger sig (det sker ju oftast i lite olika ordning). Slutligen har jag ett Alexakommando som släcker och justerar "det sista" inför sömnen. Men jag har valt att krångla till det. 😃nino skrev:
Har bara tid nu och ibland händer det ju att man sitter hemma nån helg och rätt va det är så slocknar allt 😄
Då får man plocka upp mobilen och tända igen.
Kan man köra ett dubbeltryck off på en Ikea knapp för starta en timer som slår av det man vill efter tex 10min, efter man borstat tänderna och är påväg till sängen, dubbeltryck on för festläge där det är tänt tillsvidare?
Och då även ha vanliga enkeltryck kvar
Kan man köra ett dubbeltryck off på en Ikea knapp för starta en timer som slår av det man vill efter tex 10min, efter man borstat tänderna och är påväg till sängen, dubbeltryck on för festläge där det är tänt tillsvidare?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Så kan man göra! Men ska man vara petig blir det "långtryck" istället för dubbeltryck man får använda om man kör med IKEAs knappar. En världslig sak...nino skrev:
Har bara tid nu och ibland händer det ju att man sitter hemma nån helg och rätt va det är så slocknar allt 😄
Nej inte den här som jag valt för "hon som bestämmer" och vägrar appar.S sjoelund skrev:
På, Av och långtryck för att dimma (då spelar det ingen roll om hon trycker fel)
https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-tradloes-dimmer-smart-vit-70408595/
https://www.ikea.com/se/sv/manuals/tradfri-tradloes-dimmer-smart-vit__AA-2171511-2-2.pdf