Hej!

Vi håller på att höja taket i vårt gamla garage som ska bli en gäststuga.

Tänkte lägga två extra reglar på 45mm efter takstolen så att det totalt blir 145mm + 45mm + 45mm.

Finns det något annat bättre sätt man skulle kunna göra det på?

Tack för tips

• Träkonstruktion i tak med reglar och isolering under renovering av garage till gäststuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt mitt sätt att se det, är det väl snarare en fråga om att sänka taket än att höja det. Om din tanke med 2 st 45x45 reglar är att de skall ligga i kors för att undvika köldbryggor, tror jag nyttan med det blir begränsad här. Däremot utgör takstolarnas mittstöd ett möjligt hinder. I dina kläder skulle jag testa några varianter kring en stolpe först.

Nej, innan detta fotot så var ju (inre) takhöjden ifrån botten av takstolen. Där det satt gips.

Min enda fråga är hur jag ska isolera tekniskt, 2st 45x45 är väl det enda som ens går att montera där. Eller? Hmm.

Tack

Bästa svaret

OK, det är undertaket som du har höjt, då förstår jag. Rent principiellt måste det ju gå lika bra med 1 st korsande 45x95 regel istället. Men det är möjligt att det blir enklare i kanterna och på mitten med 2 st 45x45. Ur isoleringssynpunkt blir nog skilnaden försumbar.

• Gilla
swealp
  • Laddar…
Tack! Men hur monterar man 45x95 reglar? Skriva genom 95 och pricka takstolen? :)

mvh

Antigen en lång skruv rätt igenom regeln eller två skråskruvade från vardera sidan.

• Gilla
swealp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.