PrinsValium skrev:
bengtn, jag undrar hur du har tänkt få fast benen? Nu när jag kollade upp det såg jag att på Schwartz bänk i boken så har han gjort tappar som sitter upp i bänkskivan såhär.

Annars är jag väldigt sugen på varianten byggd i LVL. Är det ett material som går att få tag på här i sverige?
Jag kommer att gå "all in" och tappa benen i skivan och "drawborrra" med ett par pluggar i varje. Min bänk kommer att väga 150-200 kg och ska stå där jag ställt den.
Jag har sett LVL som balkar på tex Bauhaus.
/B
 
PrinsValium skrev:
Själv tyckte jag annars att det här sättet verkar trevligt. Då slipper man lite pill med tapparna och hålen och det känns som det blir en starkare fog som ett plus. Det ska tydligen rent av hålla utan tvärslåar mellan benen som i det här exemplet.
"Slipper lite pill" ??! Gissar du skämtar, det där är en rätt komplicerad fog. Du har dels en tapp med ett genomgående tapphål och dels en sinkfog på varje ben. Åtta fogar som måste vara exakta för att det ska passa och se ok ut.
Tror jag passar på den.
/B
 
bengtn skrev:
"Slipper lite pill" ??! Gissar du skämtar, det där är en rätt komplicerad fog. Du har dels en tapp med ett genomgående tapphål och dels en sinkfog på varje ben. Åtta fogar som måste vara exakta för att det ska passa och se ok ut.
Tror jag passar på den.
/B
Om man planhyvlar alla plankor till samma tjocklek och kapar noggrannt vinkelrät så är ju iden att det går att limma ett lager i taget liksom. Lite lego över det hela. Man limmar benen och bänkskivan samtidigt. Tapparna (och hålen) skapas naturligt redan i tillkapningen av virket. Lite pill om man vill ha "sinkningen" i framkant förstås men det är ju mest en estetisk fråga.
 
  • Gilla
Boslät
  • Laddar…
Nog går det att forma ett genomgående tapphål genom lite eftertanke vid kapning och limning men jag skulle inte ge mig på att samtidigt passa in och sätta press på fem ytor per ben. Detta utan den främre sinkfogen!
/B
 
Greger77> Här är ett kapitel ur Schwartz bok om "knockdown" bänkar, om du inte sett den.
/B
 
Intressant. Har just laddat ner och ska läsa igenom.
 
Nu blevdet lite smått men min tanke är att man limmar det hela i flera steg enligt följande. Limma, låt torka, ta bort utpressat lim och upprepa =)

9frujk.jpg
 
Ok, då är jag med men tror ändå inte det blir så mycket enklare än en vanlig tappfog.
/B
 
Jag är inte helt vän med sketchup, proportionerna känns lite galna i den här kanske men det är en annan idé jag hade med två limmade bänkskivor som topp. 4 st riktigt tjocka pluggar, typ 30 mm, som dras in på tvären genom benen så att dom 4 riktigt feta franska träskruvarna har ordentligt att greppa i. Sedan drar man åt fullständigt orimligt hårt. Frågan är om det blir tillräckligt stadigt ändå även om man gör benen säg 20 cm breda. Det känns som det är längs med längden på bänken man får mest krafter.
jtxlhh.jpg
 
Ytterligare en idé =) Man limmar toppen med genomgående hål för benen. Sedan laminerar man benen på plats i efterhand. Tapphålen görs då en aning för breda, bara så "tapparna" går att få in och fogen tightas ihop genom att man bankar i kilar uppifrån.
 
PrinsValium skrev:
Nu blevdet lite smått men min tanke är att man limmar det hela i flera steg enligt följande. Limma, låt torka, ta bort utpressat lim och upprepa =)
Så här gör man "på riktigt". :)
/B
 
bengtn skrev:
Så här gör man "på riktigt". :)
/B
Äsch, jag tycker om min metod =P Nu hittade jag iaf bänkartikeln.

Finns det inget bättre ord för "vise" på svenska. Städ är i min sinnesvärld detsamma som "anvil". Skruvstycke kanske?
 
Jag förstår inte den där bänkartikeln, regel 1 och 2. Om nu bänken ska stå mot en vägg, varför måste man göra bänken elefantmassiv och klunsig på 135 kg? Varför inte skruva fast den i väggen istället? Regel 2, kraftiga sammanfogningar, varför sätter man inte ett par sneslåar baktil? Det borde kunna stå emot bra mycket mer skjuvkraft ä n ett par "staut joints".
 
På en hyvelbänk - framtång och baktång?
 
Dr_Jerkyll skrev:
Jag förstår inte den där bänkartikeln, regel 1 och 2. Om nu bänken ska stå mot en vägg, varför måste man göra bänken elefantmassiv och klunsig på 135 kg? Varför inte skruva fast den i väggen istället? Regel 2, kraftiga sammanfogningar, varför sätter man inte ett par sneslåar baktil? Det borde kunna stå emot bra mycket mer skjuvkraft ä n ett par "staut joints".
Man gör ju givetvis precis som man själv vill men jag tycker han har många bra poänger. Tidigt i artikeln ställer han ju också frågan "do you even need a bench?". En bänk som sitter fast i väggen går inte att flytta ut när man behöver komma åt från alla håll och sitter det en massa tvärslåar till höger och vänster kommer dom garanterat att vara ivägen när man inte behöver det... Varför inte överbygga när man ändå håller på? Det är en arbetsbänk, det gör ingen skada att den är tung och stadig. (Om man inte flyttar den mellan en massa olika arbetsplatser förstås men då är det en helt annan situation.) Hur hårt man än skruvar fast den kommer det märkas skillnad på en 50-kilos- och en 150-kilosbänk när man lägger hela sin kroppsvikt bakom ett hyveltag eller bankar loss med stora träklubban.

edvinf skrev:
På en hyvelbänk - framtång och baktång?
Tack =) då passar jag på att uppfinna orden: svanstång (eller sidtång kanske, baktång tycker jag var missledande) och bentång som komplement till framtång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.