Jag ska renovera vårt kök snart nu .Jag har en gammal kökspanna från Husqvarna som jag ska slänga ut och i stället installera en smalspis ( Viking 30 ).Nu undrar jag om man kan sätta en vanlig fläkt ovanför den eller om man måste ha en plåtkåpa som det är över min nuvarande kökspanna.
Om det går , vilken höjd måste fläkten sitta på ?
Är det nån som vet ?
 
JanneJanne123
Beror på fläkten. Står i instruktionsboken vilken monteringshöjd som krävs.
 
Minst 650 mm mellan Vikingen och fläkten. Allt som räknas som öppen låga har dessa krav. Du kan använda vilken fläkt eller kåpa du vill.
 
Jag har sett på vissa ställen står det att det ska vara 1 meter till brännbart material ovanför spisen.
Menas det då trä eller liknande ?
På vissa fläktar så finns ju plastdetaljer,smälter inte dessa om man sätter fläkten 650 ovanför spisen ? eller är dessa plastdetaljer så värmetåliga att de klarar värmen ?

Har föresten försökt få tag på sotaren men inte lyckats få besked om reglerna. :mad:

Är det nån som har en Viking 30 installerad ? Vad tycker ni om den ?
 
Läs installationsanvisningen till fläkten, måtten finns där.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.