Hej, planerar garagebygge inför nästa sommar. Jag vill ha ett välisolerat garage, med möjlighet att köra +15 grader på vintern. Golvvärme i plattan. Och jag vill förhöja sockeln.

Jag har kommit fram till två sätt att göra det på.
1: köp kantelement som är 20cm högre än vad jag behöver, gjut plattan 20cm under överkant element
2-1: bygg en form och gjut de sista 20cm
2-2: släng dit ett varv leca

Vad tror ni blir bäst? Vilka risker finns med dessa alternativ? Finns det något annat som jag inte kommit på?

Jo jag tänkte 300. Hmmm, går den där grejen flytta eller beställer man den utifrån sin väggtjocklek?

Den trycker du ner i ett färdigsågat spår. Bredden på klacken låg på 200 mm vilket passade bra för min vägg. Det är nog inte omöjligt att göra dessa spår själv om du önskar en annan bredd. Jag skulle dock kontakta tillverkaren och höra om de inte kan göra detta direkt vid tillverkningen. Jag funderade innan beställning på att ha 50 mm mer cellplast på utsidan än vad detta element har som standard och det var inga problem att fixa vid tillverkningen. Nu föll valet ändå på ett standardelement.

Jag använde vanliga 400 L-element och på plattan ställde jag ett varv med 25cm leca. Syllen fixeras med M10 gängstänger som sitter i plattan (med kemankare) och sticker upp mellan lecablocken. Utanpå leca/kantelement/syll så sitter det 70mm cellplast för att bryta alla köldbryggor, slutligen sitter det en 8mm mineritskiva ytterst.

Kanske överarbetat och onödigt krångligt, men så gjorde jag, kan lägga upp en bild om intresse finns.

Cabrera skrev:
Den trycker du ner i ett färdigsågat spår. Bredden på klacken låg på 200 mm vilket passade bra för min vägg. Det är nog inte omöjligt att göra dessa spår själv om du önskar en annan bredd. Jag skulle dock kontakta tillverkaren och höra om de inte kan göra detta direkt vid tillverkningen. Jag funderade innan beställning på att ha 50 mm mer cellplast på utsidan än vad detta element har som standard och det var inga problem att fixa vid tillverkningen. Nu föll valet ändå på ett standardelement.
Ja just, det där skulle ju lösa sig om den där skivan finns i olika höjder och om de kan spåra ett vanligt "L" element, jag tror jag ska fråga dem och se vad som kommer ut av det. Tack för tipset.
förersten, jag ser att de är mäklare utan egen tillverkning, du råkade inte se var de tar sina grejor från?

Gabbe1 skrev:
Jag använde vanliga 400 L-element och på plattan ställde jag ett varv med 25cm leca. Syllen fixeras med M10 gängstänger som sitter i plattan (med kemankare) och sticker upp mellan lecablocken. Utanpå leca/kantelement/syll så sitter det 70mm cellplast för att bryta alla köldbryggor, slutligen sitter det en 8mm mineritskiva ytterst.

Kanske överarbetat och onödigt krångligt, men så gjorde jag, kan lägga upp en bild om intresse finns.
Jag tror jag fördtår, en bild skulle vara intressant att se när syllen sitter på plats. Är lite intresserad av om du drog ut reglarna ut på cellplasten, och hur mycket isåfall.

lt1cobra skrev:
Ja just, det där skulle ju lösa sig om den där skivan finns i olika höjder och om de kan spåra ett vanligt "L" element, jag tror jag ska fråga dem och se vad som kommer ut av det. Tack för tipset.
förersten, jag ser att de är mäklare utan egen tillverkning, du råkade inte se var de tar sina grejor från?
Jag fick intrycket av att de tillverkade garageelementen själva (http://www.kantelement.se/garage.html) men jag har dock sett detta kantelement hos en annan leverantör som jag inte minns namnet på. Hur som var de mycket bra att ha att göra med både innan och efter beställning, snabb leverans var det också.

Här är dett par bilder från monteringen.
Nedersta spikläkten är en special som jag fräst ur, den har alltså en "läpp" i nederkant som ligger
utanpå mineritskivan och klämmer fast den mot cellplasten.
Ovanför cellplasten är väggen korsreglad med 70x45 på vanligt sätt.
IMG_4969.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4973.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cabrera skrev:
Jag fick intrycket av att de tillverkade garageelementen själva ([länk]) men jag har dock sett detta kantelement hos en annan leverantör som jag inte minns namnet på. Hur som var de mycket bra att ha att göra med både innan och efter beställning, snabb leverans var det också.
Jag surfade lite och det ser ut som att sundolitt har ett likadant element.

Gabbe1 skrev:
Här är dett par bilder från monteringen.
Nedersta spikläkten är en special som jag fräst ur, den har alltså en "läpp" i nederkant som ligger
utanpå mineritskivan och klämmer fast den mot cellplasten.
Ovanför cellplasten är väggen korsreglad med 70x45 på vanligt sätt.
[bild][bild]
Aha, jag fattar. Du satte 70's isolering i korsreglingen sen? Den där brädbiten utan på cellplasten, är det spikläkt för panelen?

Ja, liggande 70mm isolering ytterst under vindduken och ja, det är spikläkten du ser, den klämmer fast cellplasten och mineritskivan (skruvad med fasadplugg i lecablocken) och funkar även som nedersta spikläkten.

lt1cobra skrev:
Jag surfade lite och det ser ut som att sundolitt har ett likadant element.
Stämmer, Sundolitt är det som har ett likadant kantelement. Jag var i kontakt med dem också innan beställning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.