En elpannas reglerpanel med blå och röda knappar och mätare visar 0,5 bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparledningar och ventiler nära en elpanna i ett gammalt värmesystem.
Skapa konto
Ett rött expansionskärl i en källare med rörkopplingar och ledningar i bakgrunden.
Skapa konto
Hej!
Behöver er hjälp.
Har luftat elementen för de var kalla upptill på övervåningen, när jag kollar på elpannans mätare så visar den 0,5 bar, har förstått att det ska ligga på 1,5, stämmer det? Det är ett gammalt rafiatorsystem, huset byggt på 30 talet (om det har ngn betydelse).
Det finns ett rött expansionskärl(?) men jag ser inget vred för att fylla på vatten, finns däremot ett svart vred lite närmare pannan, är det denna jag ska skruva på för att öka trycket? Bifogar bilder.

Testa att öppna det svarta vredet och se om trycket ökar. Det räcker att du fyller upp det till 1,2 bar.

Krilleman
Om det är påfyllningen på bild ett så har dom ju även monterat en ballofix ovanför den ventilen.

Kanske en grej någon gjort för att påfyllningsventilen läcker igenom?

Krilleman krilleman_215 skrev:
Om det är påfyllningen på bild ett så har dom ju även monterat en ballofix ovanför den ventilen.

Jag ska gå ner och testa... hoppas det fungerar ;-) Ballofixer verkar den som kopplat haft förkärlek till, de sitter lite överallt (typ vid varje skarv där rör kopplats ihop). Meddelar sen hur det gick..

Krilleman krilleman_215 skrev:
Mmm, som jag gjorde för en vecka sen... Om inte annat kan man ta loss röret mellan venitlerna för att HELT utesluta läckage.

Immobil Immobil skrev:
Testa att öppna det svarta vredet och se om trycket ökar. Det räcker att du fyller upp det till 1,2 bar.
Beror ju på höjden till översta radiatorn!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.