Hej!
Jag tänkte passa på och se om man kan få lite input inför ett kommande sommarprojekt
Vi har ett gammalt skärmtak över vår altan som är på väg att falla ihop. Min tanke är att riva detta och bygga ut det befintliga taket istället. Jag har fått bygglov för detta. Storleken kommer att vara detsamma, men istället för plast kommer jag att lägga takpapp, råspont, isolering och panela undersidan så att det liknar taket som går ut över balkongen (se bild). Min tanke är att använda mig av limträbalkar och minska antalet takpelare från 5 till 3 för att få ett så rent estetiskt uttryck så möjligt.
Nu till min fråga, hade ni reglat som den befintliga reglingen på det gamla skärmtaket? Detta gör isåfall att man får lägga råsponten längsgående till skillnad mot resten av taket. Eller hade ni gjort på annat sätt? Jag tar gärna emot tips eller kommentarer!
Med vänlig hälsning, Jakob
Jag tänkte passa på och se om man kan få lite input inför ett kommande sommarprojekt
Vi har ett gammalt skärmtak över vår altan som är på väg att falla ihop. Min tanke är att riva detta och bygga ut det befintliga taket istället. Jag har fått bygglov för detta. Storleken kommer att vara detsamma, men istället för plast kommer jag att lägga takpapp, råspont, isolering och panela undersidan så att det liknar taket som går ut över balkongen (se bild). Min tanke är att använda mig av limträbalkar och minska antalet takpelare från 5 till 3 för att få ett så rent estetiskt uttryck så möjligt.
Nu till min fråga, hade ni reglat som den befintliga reglingen på det gamla skärmtaket? Detta gör isåfall att man får lägga råsponten längsgående till skillnad mot resten av taket. Eller hade ni gjort på annat sätt? Jag tar gärna emot tips eller kommentarer!
Hur ser takstolar i husdelen? Är det limträ eller annan takstol?S Spackelparty skrev:Hej!
Går ju att bygga identiskt som befintligt tak.
Begär ut ritningar så kan ni beställa exakt lika som det ör byggt med.
Det är fackverkstakstol i det övriga huset, men problemet är att jag vill ha en slimmare design på taket över altanen så det går bort. Jag hade kunnat bygga med längsgående limträbalkar, men det hade varit mycket smidigare att göra som den nuvarande konstruktionen fast med något kraftigare bjälkar.T Tompafix skrev:
Okej jag förstår. Det ska vara lika tunt som det som går över balkongen?S Spackelparty skrev:
Vilka mått ska taket ha? Vilken tjocklek har nuvarande utstick över balkongen?
Storleken på det nya taket kommer bli 9600x3200x260 mm. Det är samma tjocklek som taket över balkongen. För att få plats kan jag därför inte ha större dimension än 225 mm på limträbalken som jag har räknat.T Tompafix skrev:
Bjälkarna i det nuvarande taket är 180x45 och du har rätt att det blir större tyngd i det nya taket. Jag bor även i snözon 2,5. Min tanke är att kompensera detta genom att öka bredden på limträbalken till minst 225x115 mm, men är det fortfarande för klent går det ju att öka till 225x140 mm.T Tompafix skrev:
Delen över balkongen är svåråtkomlig att inspektera så jag vet inte exakt konstruktion där, men spännvidden är också mindre än vad det kommer bli på det nya taket.
Klicka här för att svara