20 299 läst ·
5 svar
20k läst
5 svar
Höja marknivån, kostnad för fyllnadsmassa
Vi har köpt en kuperad tomt och planerar att bygga ett hus på tomten. Tomten är fyrkantig med en topp mitt på, höjden där är 5 meter över gatunivån i området. Vi kommer att göra en infart längs ena sidan av tomten . Infarten kommer att börjar på samma nivå som gatan men det finns bergknalle som sticker upp ungefär 2 meter och är kanske 3 meter lång eller vad man nu säger och sedan går bergsknallen ned till gatunivå igen. Då är det ca 10-12 meter kvar av tomten. Till vänster om bergsknallen går det en väg i gatunivå längs med hela tomten. Vi hade tänkt att bergknallen skulle bli en ramp till vår parkeringsplats och garage som vi vill ha i ungefär samma nivå som bergknallen ungefär 2 meter över gatunivån. Huset kommet att byggas till höger om blivande garageport på en nivå 3 meter över gatunivån(en meter högre än garaget). Är ni med?
Jag undrar om L-stöd är ett bra alternativ för att höja tomten 2 meter? Hur länge håller ett L-stöd för vi har tänkt att bygga ett garage ca 0.5 meter från L-stödet? Vi vill ju inte att garaget ska få slag sidan.
Vad kostar fyllnadsmassa för att höja marken(12x8x2= 192 m3)? Vad består sådan fyllnadsmassa av? Stenar,jord? Man behöver en heldel tyngd så att L-stöden inte välter när garage och bilar kör nära muren.
Vad kostar L-stöd(ca 20 meter + ett hörn 90 grader) som är 2 meter högt?
Det kommer givetvis att behövas sprägas men det utgiften har vi redan och jag räknar inte med att använda de sprängmassor som vi får av det som är bortsprängt då detta går åt att fylla under huset.
/honeybun
Jag undrar om L-stöd är ett bra alternativ för att höja tomten 2 meter? Hur länge håller ett L-stöd för vi har tänkt att bygga ett garage ca 0.5 meter från L-stödet? Vi vill ju inte att garaget ska få slag sidan.
Vad kostar fyllnadsmassa för att höja marken(12x8x2= 192 m3)? Vad består sådan fyllnadsmassa av? Stenar,jord? Man behöver en heldel tyngd så att L-stöden inte välter när garage och bilar kör nära muren.
Vad kostar L-stöd(ca 20 meter + ett hörn 90 grader) som är 2 meter högt?
Det kommer givetvis att behövas sprägas men det utgiften har vi redan och jag räknar inte med att använda de sprängmassor som vi får av det som är bortsprängt då detta går åt att fylla under huset.
/honeybun
Med lite tur och lite arbete kan du kanske hitta fyllnadsmassor gratis. Kolla på byggen runt om. Vi körde iväg ett antal lastbilslass till grannen. Vi sparade mycket pengar i form av transporter och deponeringskostnader på det sättet. och grannen blev nöjdHoneybun skrev:
/fredrik
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Fyllnadsmassor går att få gratis eller nästintill gratis, det är transporten som kostar. Vi har fyllt över 3500 kubik så vi vet. 
Skall du bygga garage på gjuten platta så duger desvärre inte vilka massor som helst, då måste du ha rätt stenmaterial och komprimera enligt konstens alla regler.
Vi funderade också på L-element tidigare, de håller gott och väl men tusan vad dyra de är. Vi valde en annan väg pga det.
Skall du bygga garage på gjuten platta så duger desvärre inte vilka massor som helst, då måste du ha rätt stenmaterial och komprimera enligt konstens alla regler.
Vi funderade också på L-element tidigare, de håller gott och väl men tusan vad dyra de är. Vi valde en annan väg pga det.
Ja räkna inte med fyllnadsmassor om du ska ha bilväg resp bygga ett hus/ garage på.
Du behöver samkross, det enda man kan fuska med är betongkross eller berg men då måste man ändå ha samkross att täta varje lager med innan man packar.
Bara ton priset alltså utan transport på 192m3 samkross är ca 30000
Högsta L-stödet är 2,10 men bygger bara 2m, det finns 20N/kg på dem alltså tillräckligt för att köra långtradare uppe på kanten
2000kr/m som mats_o sa är nog ganska nära sanningen (exkl arbete)
En sak att tänka på om ni ska bygga det på berget är ju dock att om berget är 2m högt och ni inte tänker spränga så kommer garagets golv bygga minst 35cm.
Då är ni uppe på 2,40 och då pratar vi T-stöd.
Jag rekomenderar platsgjutet
/Micke
Du behöver samkross, det enda man kan fuska med är betongkross eller berg men då måste man ändå ha samkross att täta varje lager med innan man packar.
Bara ton priset alltså utan transport på 192m3 samkross är ca 30000
Högsta L-stödet är 2,10 men bygger bara 2m, det finns 20N/kg på dem alltså tillräckligt för att köra långtradare uppe på kanten
2000kr/m som mats_o sa är nog ganska nära sanningen (exkl arbete)
En sak att tänka på om ni ska bygga det på berget är ju dock att om berget är 2m högt och ni inte tänker spränga så kommer garagets golv bygga minst 35cm.
Då är ni uppe på 2,40 och då pratar vi T-stöd.
Jag rekomenderar platsgjutet
/Micke
Det beror väl iofs lite vad man har för underlag själv och vad man får tag i för fyllnadsmassor. Lera är inte bra men stenrik morän duger fint som underlag till infarten, dock ska den naturligtvis packas väl
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Höja från 10amp till 16 amp säkring - kostnad och arbetsbörda?
El -
Är pantbrev värdehöjande eller förlorad kostnad?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Är det ok höja marknivån på tomten på en större area?
Grund & Markarbeten -
Spränga och höja marknivån utanför detaljplan Göteborg
Grund & Markarbeten -
Höja marknivån för parkering
Grund & Markarbeten