Tänker att jag ska höja mitt tak i garaget för att ge plats åt en golfsimulator. Taket idag är 240 och jag behövt ca 300 i höjd.
Hur ska jag hantera takstolarna på bästa sätt för att klara höjningen? Det är pannor på taket idag utan råspont! Befintliga takstolar är av den vanliga varianten!
Tacksam för tips!
Hur ska jag hantera takstolarna på bästa sätt för att klara höjningen? Det är pannor på taket idag utan råspont! Befintliga takstolar är av den vanliga varianten!
Tacksam för tips!
Ändra takstolarna?
Skrev för en tid sedan att jag funderade på att ändra takstolarna i garaget för att lyfta taket ca 50 cm. Syftet är att få plats med en golfstudio!
Jag har pannor på garagetaket, bor i Blekinge och behöver ändra tre takstolar i garaget. Medskickad skiss är tanken! Tänker jag rätt och kommer det fungera är frågan?
Tacksam för synpunkter!
Skrev för en tid sedan att jag funderade på att ändra takstolarna i garaget för att lyfta taket ca 50 cm. Syftet är att få plats med en golfstudio!
Jag har pannor på garagetaket, bor i Blekinge och behöver ändra tre takstolar i garaget. Medskickad skiss är tanken! Tänker jag rätt och kommer det fungera är frågan?
Tacksam för synpunkter!
Går i precis samma tankar för att göra plats för en golfsimulator. I mitt fall skulle det räcka att bygga om en av takstolarna för att göra plats just där jag ska stå och svinga. Har du fått någon klarhet i om det går att bygga om på detta sätt?
Nej faktiskt inte fått ngt mer svar kring detta och har inte gått vidare med idén! Men tanken finns ff och jag tar nog tag i frågan igen till hösten! Får du ngn mer info eller har idéer så hör gärna av dig här!BenniH skrev:
Har kontaktat byggnads-ingenjör som ska få räkna på det, men enligt henne var det helt klart görbart.M MWIJ skrev:
Jag behöver dock bara modifiera en takstol och höja underarmen med 50cm.
Kan återkomma när mitt projekt är färdigt.
Ja tack, gärna med en skiss/bild på din lösning och vill du får du gärna fråga vad hon tror om att förändra 3 takstolar av 8, dvs takstol 2-4, där 1 är gavel och 5 har en bärande vägg under sig!K kadgooser skrev:
Tack på förhand!
Iom att dom tar 1200kr i timmen så vill jag nog inte betala för dina beräkningarM MWIJ skrev:
Men kan dela med mig av skissen dom skapar åt mig.
De flesta konsulter jag har vart i kontakt med gör ju en första lite enklare beräkning för att se om saker och ting är görbara helt gratis innan dom kommer med en offert. Så kontakta lite ingenjörer så får du nog svar på dina frågor.