12 622 läst ·
17 svar
13k läst
17 svar
Höja innertak, 1700-tals stuga.
Hej! Med risk att få på moppo, så tror jag nog att det ska gå enl. din beskrivning.
Men du får ju undersöka konstruktionen närmare när du fått tillträde till stugan. Och ev. ta hjälp av en snickare / konstruktör.
//AA
Men du får ju undersöka konstruktionen närmare när du fått tillträde till stugan. Och ev. ta hjälp av en snickare / konstruktör.
//AA
Jag har dock inte tänkt det som en båge, balkarna ska bara upp en bit och fästas högre upp i någon sorts konsolkonstruktion som fäster där balken suttit sen innan, och så länge själva konsolen inget ger med sig så borde det fungera tycker jag. Balken kommer fortfarande fylla samma funktion att hålla ihop väggbandet. Är bara 15-25 cm jag ska höja så det blir ingen stor skillnad.heimlaga skrev:Med den takkonstruktionen du har får du absolut INTE ta bort någon bjälke.
Taksparrarna trycket väggbandet utåt och mellantaksbjälkarna hindrar väggbandet från att glida ut. Tillsammans bildar de en styv triangel. De utstickande bjälkändarna låser fast väggen i bjälkarna.
En sån där bågkonstruktion som du beskriver måste vara extremt styv för att inte fjädra ned så att väggbandet glider ut. Om väggbandet glider ut mer än någon millimeter kan det gå riktigt illa. En båge som belastas med drag vill ju rätna och förlängas. Jag tvivlar på att det är tekniskt genomförbart att bygga sådär. Du måste absolut tala med någon erfaren byggare som har sysslat med den här sortens konstruktioner men jag tror att han kommer att ge samma svar som jag ger.
En skonsammare metod lyfta upp hela huset och sätta in en 6x8 tums batting på kant mellan hus och grund. Det skulle ge 20 cm extra takhöjd inomhus.
Tänkte slå en längsgående balk där balkarna fäster nu och sedan fästa konsoll grejen i denna och balkarna i konsolen.
Hur gick det?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Höja innertaket i sommarstuga
Byggmaterial & Byggteknik -
Höja innertak i garaget!
Byggmaterial & Byggteknik -
Höja innertaket i huset - möjligt eller dumt i huvudet?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Höja innertak på ovanvåning i hus med snedtak
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur mycket kan man höja ett innertak?
Tak & Vind