Martin_B
FredrikR skrev:
(15m slang om nåt lockar, den HD Kärchern jag snabbfingrade på på Ahlsell kändes fin, idag fick vi 15cm snö på eftermiddagen..men snart är det tvättdags så.. :)) )
Har du haft begravning än? Kremering eller kista? ;)

Ja 15m slang är nästan nödvändigt om man inte skall bli irriterad. Jag känner att t.o.m 15 m är i kortaste laget och hade gärna haft 20. Med en 10 metare hade jag blivit galen.
Skaffar du en Kärcher HD kommer du säkert inte bli besviken. Känns på den vikten och jämför med din förra Kärcher så skall du nog känna på skillnad.
När en av mina polare lyfte på min Kränzle utbrast han "Jävlar va tung han va, känns som kvalité alltså" :D ... den väger 31,5kg.
Köp den maskinen som är tyngst så blir du säkert inte besviken :)

Martin_B skrev:
Har du haft begravning än? Kremering eller kista? ;)

Ja 15m slang är nästan nödvändigt om man inte skall bli irriterad. Jag känner att t.o.m 15 m är i kortaste laget och hade gärna haft 20. Med en 10 metare hade jag blivit galen.
Skaffar du en Kärcher HD kommer du säkert inte bli besviken. Känns på den vikten och jämför med din förra Kärcher så skall du nog känna på skillnad.
När en av mina polare lyfte på min Kränzle utbrast han "Jävlar va tung han va, känns som kvalité alltså" :D ... den väger 31,5kg.
Köp den maskinen som är tyngst så blir du säkert inte besviken :)
Lit de parade ännu, men oddsen talar för kremering. ;)

Iom att adaptern för konsumenttillbehören finns så är det väl inget att fundera på eg. :)

Kollar man lite på blocket ser det ut som att man rear ut gula HD maskiner just nu, nya gult är ju grått (är inte detta ett märkligt marknadsföringstrick föresten, kärcher och gult hänger ju ihop så tight).

MathiasS skrev:
Kollar man lite på blocket ser det ut som att man rear ut gula HD maskiner just nu, nya gult är ju grått (är inte detta ett märkligt marknadsföringstrick föresten, kärcher och gult hänger ju ihop så tight).
HD Kärcher i Sverige kommer med lite guld, som vanligt, rätt stor prisskillnad mot konsumentprodukterna om man jämför Sverige och Tyskland.

Dom vill kanske särskilja HD och konsumentgrejerna mer, iom färgbytet på HD parken. :)

Men gult borde vara billigare än grått även i tuskland.

MathiasS skrev:
Men gult borde vara billigare än grått även i tuskland.
Nein, eller ja kollade en HD5/15 (gul), fanns en i Örebro, 5900:- + moms (gul då), nya gråa in das Vaterland ~5600:- ink frakt och en FR20?

1152:an hade gärna fått ha 20m slang men 15m duger, ju längre/större desto bättre (fråga frun/sambon om m/min spelar roll);)

Martin_B
MathiasS skrev:
Får mig att tänka på skräpmärket Bruksbo, från Rusta. En vän till mig köpte en Bruksbo grovdammsugare - ser ut som en Kärcher till färgerna - men den suger så extremt mycket, att den inte ens är bra på att - suga :D ...det slutade med att han fick kasta den på tippen och köpa en Kärcher. Själv tog jag genvägen och köpte Kärchern direkt då jag får mardrömmar om skräpmärken.

Ang. Kärcher och gult och grått. Toolstop hade ju "utförsäljning" på högtryckstvättar förra året, bland annat från HD segmentet, och de var ju gråa? Jag trodde de gamla proffsmodellerna var gråa och att man gick över till gula först nu?
Eller när började de gråa komma? Tycker bara det är så konstigt att de sålde ut utgående modeller på toolstop förra året, och att de var gråa. Då borde gråa ha funnits i minst ett år dessförinnan tycker jag? Hänger inte riktigt med i de svängarna.
Det är bra tycker jag när man skiljer åt proffssegment från konsument, men de gråa ser ju klart inte allt för lockande ut. Lite mer gult hade ju inte varit fel på de maskinerna så man verkligen ser att det är Kärcher. Fast det är i slutändan insidan som räknas så.

Redigerat:
Martin_B
jojjeblom skrev:
1152:an hade gärna fått ha 20m slang men 15m duger, ju längre/större desto bättre (fråga frun/sambon om m/min spelar roll);)
:D :D :thumbup:

Martin_B
Martin_B
Hmm hittar inte info om varvtal? Ju lägre desto bättre så klart men det står ju ingenting i specs? Eller är jag blind?

Martin_B skrev:
Denna verkar vara grå, åtminstone om man skall lita på bilden, och kostar bara 90 kr mer exkl. moms:
Kärcher HD 5/15 C Plus
[länk]
Jag menade alltså att de gula som 'reas' ut i Sverige kostar som nya i Tyskland (gråa) + moms. :)
Men det finns säkert nya gråa i Sverige till liknande pris.

HD blev gråa i höstas tror jag.

Lånar tråden lite åt mina egna frågor 😊

Jag har själv behov av en ny högtryckstvätt (befintlig tvätt är värdelös). Har en 170 bars Kärcher hetvattentvätt på jobbet som jag gillar. Inbillar mig att en hetvattentvätt vore perfekt att ha hemma! Men är de någon större ide med en hetvattentvätt i hemmamiljö? Tvättar bilaar, cyklar, släpvagnar samt en båt kanske. Och mattor. Kan jag motivera en hetvattentvätt? Kanske en 'kallvattentvätt' gör sig lika bra för mig?

Tidigare i tråden nämns en till synes fin Kränzle. Är det en BRA maskin? Kan en Kärcher HD 5/15 CX PLUS vara något i jämförelse? Finns det gott om bra tillbehörmtill Kränzle (skumtillsats, avloppsrensare etc.)?

Martin_B
Fluxor skrev:
Tidigare i tråden nämns en till synes fin Kränzle. Är det en BRA maskin?
Finns det gott om bra tillbehörmtill Kränzle (skumtillsats, avloppsrensare etc.)?
Jag har den tyska ostrypta versionen och den är riktigt bra. Den svenska är säkert nästan lika bra (skiljer inte jättemycket). Vad gäller tillbehör vill jag minnas att jag både sett avloppsrensare/stuprörsrensare, golv/väggrengörare, teleskoprör som även kan vara vinklad (för att ränsa hängrännor osv), osv osv. De har hur mycket som helst om jag inte minns fel. Ang. skumtillsats tror jag faktiskt du kan göra det med maskin från fabrik, följer nog med en slang som man stoppar ner i tvättmedel eller dylikt så sprutar munstycket skum sen. Jag är inte 100% men nästan faktiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.