Jag vill ha infällda högtalare i några rum, bla i badrummen och ute på altanen. Problemet är att jag är väldigt rookie på allt sånt här! Kan någon förklara på ett enkelt sätt hur detta fungerar, har man en förstärkare på ett ställe och styr alla högtalare från den? Betyder det att jag måste ha samma musik i samtliga rum och hur styr man volymen i alla rum? Om man plötsligt vill sänka i ett rum, måste jag göra det via förstärkaren i vardagsrummet då??

Är HELT rookie som ni märker :P tacksam för alla tips om hur jag bör tänka innan vi bygger detta! :D
 
Jag kör Squeezebox Duet. Har takhögtalare i tre rum som är kopplade till ett 8-kanals slutsteg i en klädkammare. Där inne står oxå tre st Squeezebox recievrar kopplade till slutsteget och hårddisk med musik samt internet för webradio. Styr allt med en fjärrkontroll och kan köra olika musik oberoende av varandra. Förstärkaren slås på/automatiskt. Förövrigt väldigt likt Sonos.

/Mvh Niclas
 
Nikk, vad har du för stärkare?
 
Hej,

Först så finns det 2 olika principer. Distribuerad högtalarnivå eller distribuerad lågnivå.

Distribuerad Högtalarnivå

Här samlar man alla förstärkare (en för varje zon/rum ) och källor på ett ställe. Typiskt i en skrubb. Sedan drar man ut högtalarkablarna i ett sjärnnät till alla högtalare. Dessa är då infällda antingen i taket eller i väggarna.

Eftersom det skulle bli besvärligt att koppla ihop 3-4 källor med en massa separata förstärkare så finns det speciella förstärkare med flera steg inbyggda. Då kopplar du bara alla källor till denna mångkanaliga förstärkare och högtalarkablarna till högtalarna. De flesta system av denna typen kan också från zonen/rummet ta emot fjärrstyrningssignaler och skicka de vidare till dina olika källorna i skrubben så du kan byta spår på cd, höja volymen, etc. Du kan då ha olika källor till olika zoner/rum samt individuellt styra volymen.

Det finns också en snikvariant där du istället har en passiv volymkontroll i varje rum.

Distribuerad Lågnivå

Detta fungerar lite annorlunda, men bara lite. I skrubben har du alla dina källor och en apparat som kan välja vilken källa som hamnar i vilket rum. Nu går det istället en kabel från denna apparat till varje zon/rum och där till en dosa i väggen (typisk vid dörren). I denna dosan sitter en liten förstärkare, display, knappar och IR mottagare. Precis som innan kan den ta emot IR signalerna och skicka dem vidare till skrubben och källorna. På displayen kan man typiskt se källa, volym, ibland vilken frekvens en FM radio är inställd på etc. Finns även helt grafiska system där du ser album grafik för MP3 etc. Från dosan går sedan högtalarkablarna till högtalarna. Även dessa då typiskt infällda i taket/väggen.

Du kan även här ha individuell volym och källa i alla rummen.

Dessa system finns sedan med både analog ljudöverföring eller digital.

Sonos

Sedan finns det en variant av detta som Sonos.

Sonos är en serie "mp3" spelare med eller utan inbyggd förstärkare. Dessa fjärrstyrs istället vida trådlöst nätverk med en iPhone, Android, Sonos egen, etc. Där kan du då välja låtar på telefonen, se albumart, ändra volym, etc. Placeringsmässigt kan du göra som i första alternativet (om du inte vill ha Sonosarna framme). Ställ alla spelarna i en skrubb och skicka ut högtalarkabalrna till rummen. Väljer du en Sonos för varje rum (= rätt dyrt) kan du spela olika låtar i olika rum eller synka ihop dem.

Sonos har också en del enheter med inbyggda högtalare.

Logitech har ett liknande billigare alternativ med sin Squeezbox

Dock är Sonos lite mer som Apple. Packa upp, koppla in, glöm bort. Logitech är lite mer meck, sedan fungerar det utmärtk i ett antal månader tills någon komponent uppgraderas och då får man mecka lite igen. Ibland vill man slänga ut skiten och ibland älskar man det.

Själv har jag 4st Squeezbox Duet / Receivers i huset. Styrs via iPad, iPhone, Android, etc.

Hade jag köpt systemet idag hade jag valt Sonos.

All musik ligger på en server samt jag kan få Spotify i hela systemet.
 
TLovskog skrev:
Hej,

Först så finns det 2 olika principer. Distribuerad högtalarnivå eller distribuerad lågnivå.

Distribuerad Högtalarnivå

Här samlar man alla förstärkare (en för varje zon/rum ) och källor på ett ställe. Typiskt i en skrubb. Sedan drar man ut högtalarkablarna i ett sjärnnät till alla högtalare. Dessa är då infällda antingen i taket eller i väggarna.

Eftersom det skulle bli besvärligt att koppla ihop 3-4 källor med en massa separata förstärkare så finns det speciella förstärkare med flera steg inbyggda. Då kopplar du bara alla källor till denna mångkanaliga förstärkare och högtalarkablarna till högtalarna. De flesta system av denna typen kan också från zonen/rummet ta emot fjärrstyrningssignaler och skicka de vidare till dina olika källorna i skrubben så du kan byta spår på cd, höja volymen, etc. Du kan då ha olika källor till olika zoner/rum samt individuellt styra volymen.

Det finns också en snikvariant där du istället har en passiv volymkontroll i varje rum.

Distribuerad Lågnivå

Detta fungerar lite annorlunda, men bara lite. I skrubben har du alla dina källor och en apparat som kan välja vilken källa som hamnar i vilket rum. Nu går det istället en kabel från denna apparat till varje zon/rum och där till en dosa i väggen (typisk vid dörren). I denna dosan sitter en liten förstärkare, display, knappar och IR mottagare. Precis som innan kan den ta emot IR signalerna och skicka dem vidare till skrubben och källorna. På displayen kan man typiskt se källa, volym, ibland vilken frekvens en FM radio är inställd på etc. Finns även helt grafiska system där du ser album grafik för MP3 etc. Från dosan går sedan högtalarkablarna till högtalarna. Även dessa då typiskt infällda i taket/väggen.

Du kan även här ha individuell volym och källa i alla rummen.

Dessa system finns sedan med både analog ljudöverföring eller digital.

Sonos

Sedan finns det en variant av detta som Sonos.

Sonos är en serie "mp3" spelare med eller utan inbyggd förstärkare. Dessa fjärrstyrs istället vida trådlöst nätverk med en iPhone, Android, Sonos egen, etc. Där kan du då välja låtar på telefonen, se albumart, ändra volym, etc. Placeringsmässigt kan du göra som i första alternativet (om du inte vill ha Sonosarna framme). Ställ alla spelarna i en skrubb och skicka ut högtalarkabalrna till rummen. Väljer du en Sonos för varje rum (= rätt dyrt) kan du spela olika låtar i olika rum eller synka ihop dem.

Sonos har också en del enheter med inbyggda högtalare.

Logitech har ett liknande billigare alternativ med sin Squeezbox

Dock är Sonos lite mer som Apple. Packa upp, koppla in, glöm bort. Logitech är lite mer meck, sedan fungerar det utmärtk i ett antal månader tills någon komponent uppgraderas och då får man mecka lite igen. Ibland vill man slänga ut skiten och ibland älskar man det.

Själv har jag 4st Squeezbox Duet / Receivers i huset. Styrs via iPad, iPhone, Android, etc.

Hade jag köpt systemet idag hade jag valt Sonos.

All musik ligger på en server samt jag kan få Spotify i hela systemet.
TACK så jättemkt!!! Var precis vad jag ville veta! d^_^b
 
Ta också och gör en sökning på "matrismixer". Med en sådan kan du ha flera inkällor och flera utgångar (tex i ditt fall får varje rum), sedan kan du lätt välja fritt vilka källor som ska höras i vilka rum. Många av dem kan styras från ett datorgränssnitt också, så att man inte behöver springa till skrubben. Det är det snygga sättet att sköta det på.

Tyvärr så har jag inte hittat någon sådan i konsumentprisklass, men det kanske finns någon här som kan peka åt rätt håll.
 
Nyfniken skrev:
Nikk, vad har du för stärkare?
Bose Entero
 
Sonos som nämts är ett bra svar, men dyrt.
Har du redan en befintlig stereo som du vill/kan använda så köper du en Apple Airport Express, denna ansluter du med 3,5mm till din stereo, sedan streamar du via WiFi från din PC / iPhone / iPad (även Android tel funkar?)

Expressen kostar ca 800kr jämfört med 300-400% mer för Sonos.
 
Siouxsic skrev:
Sonos som nämts är ett bra svar, men dyrt.
Har du redan en befintlig stereo som du vill/kan använda så köper du en Apple Airport Express, denna ansluter du med 3,5mm till din stereo, sedan streamar du via WiFi från din PC / iPhone / iPad (även Android tel funkar?)

Expressen kostar ca 800kr jämfört med 300-400% mer för Sonos.
Går ej från Android nej. Och vill spela olika saker i olika rum så behöver du en separat _fysisk_ enhet per källa. Så det har vissa nackdelar jämfört med att köra på t.ex. Sonos, men är å andra sidan mycket billigare. Väldigt bökigt om du vill få med TV-ljud osv i systemet också.
 
Är det någon som använder sina system, eller helt enkelt ångrar sina dyra inköp och önskar de köpt ett par radioapparater istället?
 
raveper skrev:
Är det någon som använder sina system, eller helt enkelt ångrar sina dyra inköp och önskar de köpt ett par radioapparater istället?
Vi köpte Sonos grejor för ca 8 månader sedan. En S5 (förstärkare och högtalare i ett), en S-120 med inbyggd förstärkare och till den ett par B&W högtalare (har inte modellen i huvudet) samt en länk mellan nätverket och Sonos.

Vi är väldigt nöjda och använder det dagligen. Som någon skrev innan, bara att starta och spela. Det kommer uppdateringar ibland men det är bara att acceptera och köra vidare.

Vi fick problem med styrenheten då en del av skärmen tappade "touch" känslan och vissa kommandon inte gick att utföra (gick inte att koppla isär grupper). Det löstes med Macen eller Iphone. Ringde Sonos och de skickade en ny enhet. Bara att packa upp, koppla in och spela vidare. Packa ner den trasiga och ringa UPS för upphämtning.

Systemet kommer att växa eftersom källaren blir inredd:D

Henrik
 
Glömde en sak.

Saknar dock en portabel enhet med batteri som man t.ex. kan ta med ut i trädgården.

Henrik
 
raveper skrev:
Är det någon som använder sina system, eller helt enkelt ångrar sina dyra inköp och önskar de köpt ett par radioapparater istället?
Jag kör med Sonos, mycket smidigt, används dagligen. Det enda jag ångrar är att jag inte byggde in högtalare i fler rum ;)
 
Jag kör med Squeezebox. Använder egentligen bara Boom:en i köket (dagligen) och ångrar att jag inte satsade på Sonos (lär bli byte). Inte för att Squeezebox är dåliga, men för att det är inte lika smidigt att bygga in högtalare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.