33 513 läst ·
45 svar
34k läst
45 svar
Högljudd kylfläkt i ny spis - vanligt?
Jag skulle gissa att luckan i din spis faktiskt blir kyld med hjälp av venturieffekt. När luften från fläkten passerar hålen som möter upp luftspalten i luckan bildas ett undertryck som bör suga ur den varma luften mellan glasen.
Är antagligen ett billigt sätt att blanda ut varm luft med kall
Är antagligen ett billigt sätt att blanda ut varm luft med kall
Högst tveksamt. Det är helt stängt mellan de övre och under hålen man ser i videon, och luckan sluter sedan nästan tätt mot de undre hålen, luften från de övre kan knappast påverka där. Och varför skulle det vara ett billigare sätt än att ha en lågvarvig fläkt blåsa samma mängd luft ner i spalten?A Akronym skrev:
Hej.T Tommy M skrev:
Problem med Elektroluxs kylfläktar kvarstår, köpte en ny spis för en vecka sen, en serviceman var här igår, enligt honom är det normalt att dom låter högt. Finns det någon som kommit på en lösning
Rune.
electroluxaren skrev:
T Tommy M skrev:Önskar bara att jag hade något att jämföra med, men finns ju inga maskiner inkopplade hos ÅF. Varit hos Elgiganten (ingen som var intresserad av att hjälpa mig) Media Markt (Hade aldrig haft någon som klagat på ljud från spis) och Elon (säger att alla spisar låter lika mycket oavsett märke och att många stör sig på det) men jag kan ju inte lyssna själv och jämföra...
BirgitS skrev:
Vi har en Electrolux-spis, två år gammal nu, som har en kylfläkt som drar igång någon minut efter att man har satt på ugnen och den är till för att kyla hällens elektronik så den inte blir för varm (som jag har förstått det). Men den låter mindre än köksfläkten på mellanläge så vi störs inte medan vi lagar maten, men eftersom vårt matbord är precis intill är det störande under början av måltiden eftersom den stänger av sig först efter kanske fem minuter (vi försöker komma ihåg att stänga av ugnen några minuter i förväg och bara ha eftervärmen på slutet).
Draget är inte så kraftigt som det du beskriver utan det handlar om 10-20 cm.
Har varit hos andra med inbyggnadsugnar som också har haft störande fläktar i några minuter efter att man har stängt av dem så det kanske finns något i ugnarna också som behöver kylas.
Medlem
· Stockholms län
· 606 inlägg
Men hjälp vilket oljud! Låter nästan som om fläkten är trasig?
Hej,T Tommy M skrev:
Försök att mäta på ca 1 m avstånd då det är standard för ljudmätning. Vi har nyss köpt en ny italiensk spis av hög kvalitet, när ugnen blir varm drar en termostatstyrd fläkt (dock bara ett varvtal) igång och den låter ungefär som vår (iofs ganska tystlåtna) köksfläkt på lägsta varv. Jag mätte det till ca 50 dBA (1 m) men ett ganska snällt fläktljud. Så skillnad är det nog på prisklass, det vågar jag påstå. Men tillverkarna behöver få lite reklamationer på hög ljudnivå för att de ska bättra sig!
Henrik
Jag har mätt, medelvärde över 2 minuter 1 m från spis i höjd med hällen:T Tommy M skrev:Önskar bara att jag hade något att jämföra med, men finns ju inga maskiner inkopplade hos ÅF. Varit hos Elgiganten (ingen som var intresserad av att hjälpa mig) Media Markt (Hade aldrig haft någon som klagat på ljud från spis) och Elon (säger att alla spisar låter lika mycket oavsett märke och att många stör sig på det) men jag kan ju inte lyssna själv och jämföra...
Ugnen på, ej varmluftsläge: 64.7 dB
Ugnen av: 27.0 dB
Vår äldre spis av samma fabrikat, Husqvarna,och liknande modell var tyst, ingen fläkt när ugen var på.
Björn K
Jag skickade in förut på electroluxspis som lät illa men jag lyfte på hällen och kikade där och hittade 2 lösa kontakter som förmodligen åkt isär när dom monterade ihop spisen. Satt ihop det och det blev mera behagligt ljud från fläkten. Förmodligen nån typ av regulatorKnockOnWood skrev:
Har ungefär samma problem med min ugn, som sitter under induktionshällen.
Båda är IKEAs billigaste från 2010.
När ugnen är klar och avstängd sätter den där kylfläkten igång,
vilket stör matron vid den bredvid liggande matplatsen.
Ofta knäpper jag av säkringen till ugnen för att få det lugnt.
Inget stort besvär, elcentralen sitter i tvättstugan alldeles bredvid.
Får jag fråga om du lyckats returnera? köpte ett spis idag och hatar oljudet från både induktion och ugnen (långt efter man stängt den)T Tommy M skrev:Soppan fortsätter, och jag måste säga att Electrolux tar priset både för värdelösa produkter och urusel kundservice.
Jag var inne i en till Elon-butik och visade klippet, och hon sa att hon aldrig varit med om något liknande, och tyckte att det var konstigt om Electrolux inte skickade ut en reparatör. Jag m.fl. tror ju dock att det inte är något fel på den, utan att det är en billig skit-spis som är dåligt designad, medvetet eller ej. Jag har nu haft en längre konversation med Electrolux kundtjänst via Facebook och där framkommer följande:
1. Det kan vara skillnader i hur mycket deras spisar låter, men det har inte med priset att göra.
2. Det går inte få reda på vilka spisar som låter mer eller mindre
3. Man får inte prata med någon kundansvarig om man inte först gör en reklamation
4. För att få göra en reklamation så måste en tekniker komma ut på plats för att konstatera om spisen låter inom specifikationen
5. Det är omöjligt för mig som kund att veta eller ta reda på om ljudet är inom specifikation eller ej, men kundtjänst TROR att det är normalt (Att den låter som en hårfön som hörs tydligt i hela huset)
6. Om den låter som den ska (för modellserien) så kommer jag debiteras för besöket
7. Inga andra alternativ finns, slut på diskussion.
Förhoppningsvis går det skicka tillbaka skiten på öppet köp till Elgiganten, och efter det så lovar jag dyrt och heligt att aldrig befatta mig med Electrolux igen, och jag hoppas det är fler som förstår att man ska undvika deras produkter efter denna berättelse.