M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Hej!
har en gammal Bosch enligt bifogad bild där växeln (lilla knappen mot chucken) inte går att föra framåt för att minska varvtalet.
har en gissning om att något fått kuggarna att kärva, men är det någon som vart med om samma problem?
Är det någon som vet om det räcker med att skruva loss chucken för att kunna ta ut den axel som driver chucken?
har en gammal Bosch enligt bifogad bild där växeln (lilla knappen mot chucken) inte går att föra framåt för att minska varvtalet.
har en gissning om att något fått kuggarna att kärva, men är det någon som vart med om samma problem?
Är det någon som vet om det räcker med att skruva loss chucken för att kunna ta ut den axel som driver chucken?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
det är som du säger - den är äldre än herren själv, men det var ett kul köp för en hundring även om det var lite i överkantA Avemo skrev:
Och så passar den som handen i handsken för mitt Bosch ”borrstativ”, vilket också tillkom före tideräkningen
men vilken maskin, den går ju som en dröm! Tyst och fint, inga vassa eller skrapande ljud som man hör på många andra lite billigare maskiner.
Nåväl, till lösningen då!
För den som vill öppna en sådan här maskin, så har jag en rekommendation.
Sätt fast den i ett skruvstycke, eller som jag gjorde, i hyvelbänken.
Skruva loss skruvarna som håller den främre delen MEN, dra inte ut hela rasket direkt.
Håll emot det svarta så att den delen stannar kvar, annars får man ut motorn och så blir det krångligt som jäkeln att få tillbaka det utan att skruva loss massa andra delar, trust me ;-)
Kolen sitter nämligen längst ner vid handtaget så det är attans pilligt att hålla tillbaka dem och få ner motorn igen.
Annars får man skruva loss dem och det är jobbigt det med.
Efter det så drog jag fast chuckdelen istället och pillade lite sådär amatörmässigt som man gör när man inte fattar nåt alls.
Efter ett par sekunders gissande och petande så insåg jag att hammaren fick bli min enda chans.
Några kärleksfulla knack med skruvmejel och hammare så flyttade den på sig och efter att ha klenat på fett på axeln och ca en miljard motioneringsrörelser så gick den lättare och lättare. Så nu är den som ny igen!
har dock en kvarvarande fråga - vilken färg ska fettet ha och hur mycket ska där finnas?
Tyckte det var ganska gott om det, kolafärgat och såg inga tecken på smuts i.
Är det värt att ta isär åbäket igen och byta fettet?
Produkter som diskuteras: "borrstativ"
Borrstativ Wolfcraft
För exakt borrning
1 290 kr inkl moms
Läs mer
Bara du hittar rätt smörjmedel blir den där maskinen antagligen riktigt bra. Sannolikt är det helt vanligt smörjfett/lagerfett/vaselin för det var vad som fanns på den tiden. Alternativet är väl litiumfett. Det blir att läsa litet tekniska specifikationer och se vilken som passar bäst.
Där finns väl inga gummidelar som kräver speciellt fett som inte påverkar gummi.
Jag tror inte det är så kritiskt med exakt rätt mängd utan det gäller att höfta någonting ditåt. Har man alldeles för mycket fett blir det varmgång och har man alldeles för litet blir det dålig smörjning.
Kolafärgen brukar komma när det har kommit litet vatten och rostparticklar i smörjan.
Den där maskinen är inte särskilt gammal jämfört med en del som jag håller liv i. Gissar på omkring 1980. Min gamla dymlingsborraskin var väl från 50-talet eller kanske rentav slutet på 40-talet och den hängde med tills för ungefär 8 år sedan då ankaret brann och det var innan jag lärde mig linda om brunna ankaren så jag gav bort den. Nu finns den på Jakobstads Museum.
Där finns väl inga gummidelar som kräver speciellt fett som inte påverkar gummi.
Jag tror inte det är så kritiskt med exakt rätt mängd utan det gäller att höfta någonting ditåt. Har man alldeles för mycket fett blir det varmgång och har man alldeles för litet blir det dålig smörjning.
Kolafärgen brukar komma när det har kommit litet vatten och rostparticklar i smörjan.
Den där maskinen är inte särskilt gammal jämfört med en del som jag håller liv i. Gissar på omkring 1980. Min gamla dymlingsborraskin var väl från 50-talet eller kanske rentav slutet på 40-talet och den hängde med tills för ungefär 8 år sedan då ankaret brann och det var innan jag lärde mig linda om brunna ankaren så jag gav bort den. Nu finns den på Jakobstads Museum.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
yes - ska se om jag kan försöka tyda vad det är för modell osv. Bosch brukar annars vara rätt ok behjälpliga med att svara på frågor.H heimlaga skrev:Bara du hittar rätt smörjmedel blir den där maskinen antagligen riktigt bra. Sannolikt är det helt vanligt smörjfett/lagerfett/vaselin för det var vad som fanns på den tiden. Alternativet är väl litiumfett. Det blir att läsa litet tekniska specifikationer och se vilken som passar bäst.
Där finns väl inga gummidelar som kräver speciellt fett som inte påverkar gummi.
Jag tror inte det är så kritiskt med exakt rätt mängd utan det gäller att höfta någonting ditåt. Har man alldeles för mycket fett blir det varmgång och har man alldeles för litet blir det dålig smörjning.
Kolafärgen brukar komma när det har kommit litet vatten och rostparticklar i smörjan.
Den där maskinen är inte särskilt gammal jämfört med en del som jag håller liv i. Gissar på omkring 1980. Min gamla dymlingsborraskin var väl från 50-talet eller kanske rentav slutet på 40-talet och den hängde med tills för ungefär 8 år sedan då ankaret brann och det var innan jag lärde mig linda om brunna ankaren så jag gav bort den. Nu finns den på Jakobstads Museum.
Misstänkte också att fettet inte skulle vara färgat så - men å andra sidan så är det nog ingen kris och panik att byta det heller då det är fritt från metallrester och annat. Sannolikt är det som du säger lite rost som har färgat det, fett och olja brukar väl bli grått av vatten?
kul att hålla liv i maskiner i alla fall - finns ju antagligen ingen funktion som en ny maskin hade gjort bättre!
Hej,
Jag har haft en likadan fast på min skulle reglaget först skruvas loss ett halv varv kanske sedan gick det fint att skjuta fram.
Är den gängad hos dig?
/J
Jag har haft en likadan fast på min skulle reglaget först skruvas loss ett halv varv kanske sedan gick det fint att skjuta fram.
Är den gängad hos dig?
/J
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
japp! Men skallen har jag redan haft loss, men jag förstår verkligen hur ditt problem kunde uppstå, en lite grundare botten på den skruven hade vart braE erikssonjorgen skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
min är alltså bara en iskruvad skalle, den påverkar inte rörelsen mer än att den kan ligga emot chassit och då hindra rörelse.M Marcussjogren skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Fick inget vettigt svar från Bosch, de rekommenderade nedan fett vilket tydligt inte skall användas för att smörja maskinen internt. Påpekade det men fick fortsatt rekommendation att använda denna.H heimlaga skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det borde alltså räcka med ett vanligt långtidsfett, typ detta?
https://www.swedol.se/swedol-lngtidsfettpg-1000980.html




