M
Hej!

har en gammal Bosch enligt bifogad bild där växeln (lilla knappen mot chucken) inte går att föra framåt för att minska varvtalet.

har en gissning om att något fått kuggarna att kärva, men är det någon som vart med om samma problem?
Är det någon som vet om det räcker med att skruva loss chucken för att kunna ta ut den axel som driver chucken?

Hand håller en gammal sliten blå Bosch borr med träspån i bakgrunden, synbar slitage och fokuserad på växelknappen nära chucken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den maskinen måste vara från 70-talet. Det ser ut på bilden som att du kan separera motorn från växeln genom att lossa skruvar framifrån. Då kanske du kan se in i växeln vad som sitter fast.
 
M
A Avemo skrev:
Den maskinen måste vara från 70-talet. Det ser ut på bilden som att du kan separera motorn från växeln genom att lossa skruvar framifrån. Då kanske du kan se in i växeln vad som sitter fast.
det är som du säger - den är äldre än herren själv, men det var ett kul köp för en hundring även om det var lite i överkant :)
Och så passar den som handen i handsken för mitt Bosch ”borrstativ”, vilket också tillkom före tideräkningen :)

men vilken maskin, den går ju som en dröm! Tyst och fint, inga vassa eller skrapande ljud som man hör på många andra lite billigare maskiner.

Nåväl, till lösningen då!

För den som vill öppna en sådan här maskin, så har jag en rekommendation.
Sätt fast den i ett skruvstycke, eller som jag gjorde, i hyvelbänken.
Skruva loss skruvarna som håller den främre delen MEN, dra inte ut hela rasket direkt.
Håll emot det svarta så att den delen stannar kvar, annars får man ut motorn och så blir det krångligt som jäkeln att få tillbaka det utan att skruva loss massa andra delar, trust me ;-)
Kolen sitter nämligen längst ner vid handtaget så det är attans pilligt att hålla tillbaka dem och få ner motorn igen.
Annars får man skruva loss dem och det är jobbigt det med.

Efter det så drog jag fast chuckdelen istället och pillade lite sådär amatörmässigt som man gör när man inte fattar nåt alls.
Efter ett par sekunders gissande och petande så insåg jag att hammaren fick bli min enda chans.
Några kärleksfulla knack med skruvmejel och hammare så flyttade den på sig och efter att ha klenat på fett på axeln och ca en miljard motioneringsrörelser så gick den lättare och lättare. Så nu är den som ny igen!

har dock en kvarvarande fråga - vilken färg ska fettet ha och hur mycket ska där finnas?
Tyckte det var ganska gott om det, kolafärgat och såg inga tecken på smuts i.

Är det värt att ta isär åbäket igen och byta fettet?
 
  • Äldre blå Bosch borrmaskin på träbänk med hoprullad sladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen borrmaskin fastklämd i en trähyvelbänk, visar inre mekanism med fett, omgiven av verktyg och spån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en äldre maskin med blå kåpa och brunsmetigt kugghjul, täckt med fett, under reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Nu gissar jag bara, men antagligen har maskinen kommit till okonventionell användning för att blanda kola dagen för julafton 1980!
 
Bara du hittar rätt smörjmedel blir den där maskinen antagligen riktigt bra. Sannolikt är det helt vanligt smörjfett/lagerfett/vaselin för det var vad som fanns på den tiden. Alternativet är väl litiumfett. Det blir att läsa litet tekniska specifikationer och se vilken som passar bäst.
Där finns väl inga gummidelar som kräver speciellt fett som inte påverkar gummi.

Jag tror inte det är så kritiskt med exakt rätt mängd utan det gäller att höfta någonting ditåt. Har man alldeles för mycket fett blir det varmgång och har man alldeles för litet blir det dålig smörjning.
Kolafärgen brukar komma när det har kommit litet vatten och rostparticklar i smörjan.

Den där maskinen är inte särskilt gammal jämfört med en del som jag håller liv i. Gissar på omkring 1980. Min gamla dymlingsborraskin var väl från 50-talet eller kanske rentav slutet på 40-talet och den hängde med tills för ungefär 8 år sedan då ankaret brann och det var innan jag lärde mig linda om brunna ankaren så jag gav bort den. Nu finns den på Jakobstads Museum.
 
M
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nu gissar jag bara, men antagligen har maskinen kommit till okonventionell användning för att blanda kola dagen för julafton 1980!
haha - jag tror den ägdes av Tomten och att han hade slut på riktigt fett så han kladdade in kugghjulen i årets julkola!
 
M
H heimlaga skrev:
Bara du hittar rätt smörjmedel blir den där maskinen antagligen riktigt bra. Sannolikt är det helt vanligt smörjfett/lagerfett/vaselin för det var vad som fanns på den tiden. Alternativet är väl litiumfett. Det blir att läsa litet tekniska specifikationer och se vilken som passar bäst.
Där finns väl inga gummidelar som kräver speciellt fett som inte påverkar gummi.

Jag tror inte det är så kritiskt med exakt rätt mängd utan det gäller att höfta någonting ditåt. Har man alldeles för mycket fett blir det varmgång och har man alldeles för litet blir det dålig smörjning.
Kolafärgen brukar komma när det har kommit litet vatten och rostparticklar i smörjan.

Den där maskinen är inte särskilt gammal jämfört med en del som jag håller liv i. Gissar på omkring 1980. Min gamla dymlingsborraskin var väl från 50-talet eller kanske rentav slutet på 40-talet och den hängde med tills för ungefär 8 år sedan då ankaret brann och det var innan jag lärde mig linda om brunna ankaren så jag gav bort den. Nu finns den på Jakobstads Museum.
yes - ska se om jag kan försöka tyda vad det är för modell osv. Bosch brukar annars vara rätt ok behjälpliga med att svara på frågor.

Misstänkte också att fettet inte skulle vara färgat så - men å andra sidan så är det nog ingen kris och panik att byta det heller då det är fritt från metallrester och annat. Sannolikt är det som du säger lite rost som har färgat det, fett och olja brukar väl bli grått av vatten?

kul att hålla liv i maskiner i alla fall - finns ju antagligen ingen funktion som en ny maskin hade gjort bättre!
 
Min erfarenhet är att när fetter ser ut sådär så skall man byta innan man skruvar ihop och kör vidare. Smörjförmågan brukar vara dålig.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Hej,
Jag har haft en likadan fast på min skulle reglaget först skruvas loss ett halv varv kanske sedan gick det fint att skjuta fram.
Är den gängad hos dig?
/J
 
M
E erikssonjorgen skrev:
Hej,
Jag har haft en likadan fast på min skulle reglaget först skruvas loss ett halv varv kanske sedan gick det fint att skjuta fram.
Är den gängad hos dig?
/J
japp! Men skallen har jag redan haft loss, men jag förstår verkligen hur ditt problem kunde uppstå, en lite grundare botten på den skruven hade vart bra
 
M
M Marcussjogren skrev:
japp! Men skallen har jag redan haft loss, men jag förstår verkligen hur ditt problem kunde uppstå, en lite grundare botten på den skruven hade vart bra
min är alltså bara en iskruvad skalle, den påverkar inte rörelsen mer än att den kan ligga emot chassit och då hindra rörelse.
 
Hittade en bild på nätet. Min skruv var exakt som denna. Konstig färg dock på maskinen...

Blå Bosch borrmaskin i gul verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
 
M
Ah den kan jag förstå om man kan dra åt den så att det inte går att flytta den
 
M
H heimlaga skrev:
Min erfarenhet är att när fetter ser ut sådär så skall man byta innan man skruvar ihop och kör vidare. Smörjförmågan brukar vara dålig.
Fick inget vettigt svar från Bosch, de rekommenderade nedan fett vilket tydligt inte skall användas för att smörja maskinen internt. Påpekade det men fick fortsatt rekommendation att använda denna.
Tub med smörjfett med varningssymboler, avsett för extern användning och inte maskinintern smörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det borde alltså räcka med ett vanligt långtidsfett, typ detta?
https://www.swedol.se/swedol-lngtidsfettpg-1000980.html
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.