8 272 läst ·
35 svar
8k läst
35 svar
Hög eller lågtempsystem, vad är bäst?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Nu blev det många inlägg här från mig, men Lerhovda har en tabell för detta på sin sida, men dem presterar dåligt i högtempsystem också, så lågtemp är ännu sämre.aroncbds skrev:
Glömde att säga att värmekällan blir ved
Haha!Det är faktiskt ett gammalt missionshus! :-D
Upplägget är som följer:
- På källarvåningen (som ligger 3/4 under jord) har vi vattenburen golvvärme. Här behöver vi dock komplettera etablissemanget med några radiatorer, så att vi får upp värmen lite extra, i synnerhet nu när vi har småbarn.
- I stora salen (bottenplan) finns det 10st gamla, klassiska sektionsradiatorer installerade (av typen Lenhovda). De är 1,2m breda och ca80cm höga. Där har vi också tänkt att installera några extra radiatorer och/eller en fläktkonvektor. Jag har ingen aning om hur dessa klassiska element avger värme i ett lågtempsystem. Vi vill dock inte byta ut de, då vi gillar utseendet! Detta rum ska dock tilläggsisoleras med 15cm mineralull i väggarna och 15-20cm i taket.
Så det kanske blir högtemp på bottenplan och lågtemp för källarvåningen (om det nu går att genomföra på ett effektivt sätt).![]()
Vill minnas att det var drygt 25W per sektion i lågtemp.
Dom har inte två framledningsrör. Däremot har de flesta stöd för att kunna styra en shunt till ett extra klimatsystem med en egen värmekurva. Det primära systemet kör oshuntat och måste således ha en högre värmekurva.M Marcussjogren skrev:
Fast nu skulle ju TS elda med ved, så det är kanske inte så intressant...
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ja jag hade missat det, tyckte det nämndes en värmepump tidigare, men måste blandat ihop det.useless skrev:
Här har du i alla fall en CTC med både primär och sekundär krets, dock _tror_ jag inte att det går att ställa temperatur på sekundära kretsen utan att använda ytterligare en shunt. Men Bivalenta shuntar är heller inte min expertis
Detta mer som kuriosa, lite OT.
https://www.ctc.se/sv/file-download/9d2ac56a0c89228fc476ee3a47a29d50.pdf
Enligt TS
Det är ett gammalt missionshus :: Vill nog ha lite mer värme än ett modernt hus
Ska elda med ved , sätt in en eller två tankar beroende på storlek på panna
gå ut med två system , ett radiator lågtemp och ett golv , shunta av varje för sig , då kan det inte bli konflikt på systemen , varje lever sitt eget liv , med massor av temp från tank/ar
Sätt av ett par ventiler för framtida bruk på rören från tankarna , då kan en VP anslutas och
användas vår och höst när behovet är mindre
Närmare perfekt kan det inte bli
Det är ett gammalt missionshus :: Vill nog ha lite mer värme än ett modernt hus
Ska elda med ved , sätt in en eller två tankar beroende på storlek på panna
gå ut med två system , ett radiator lågtemp och ett golv , shunta av varje för sig , då kan det inte bli konflikt på systemen , varje lever sitt eget liv , med massor av temp från tank/ar
Sätt av ett par ventiler för framtida bruk på rören från tankarna , då kan en VP anslutas och
användas vår och höst när behovet är mindre
Närmare perfekt kan det inte bli
Det är bra att ha tankar som klarar ett dygn när det är kallt, oavsett pannans storlek.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Tack för bra svar!
Det är ett gammalt missionshus som är byggd 1902 som vi gradvis har renoverat (tilläggsisolerat, m.fl.) och nu planerar att värma med ved + solvärme.
Har införskaffat följande hittills, som jag arbetar utifrån:
- Baxi Solo Innova 50kW vedpanna
- Primär acktank (Dalatanken) om 950l med två kamflänsbatterier om totalt 22m (ska enl spec värma 32l vatten/min vid 70C acktemperatur)
- 2 st slavtankar av typen Strömsnäs om ~1600l/st
- 6 st plansolfångaren från Finspångs Solvärme AB (med en total nyttoarea på 13,8m2, god för 8400 kWh/år vid 25 graders driftmedeltemperatur)
Strategin är att köra solvärme mellan våren och hösten (med kanske några få eldningstillfällen) mot enbart primärtanken, och köra ved under vintermånaderna mot samtliga acktankar. Det är en fördel att i framtiden kunna komplettera systemet med exempelvis VP av något slag (ex. bergvärme), men är inget krav.
Har alltså en ackvolym om 4150l + volymen av pannan om 180l, och volymen av radiatorkretsarna (okänd i dagsläget, då jag just är i färd med att bygga nya värmestammar), men borde landa runt 4500l i runda slängar.
Den maximala arean som systemet ska klara att värma upp ligger på 350m2 om samtliga utrymmen skall användas samtidigt i byggnaden. Jag läste någonstans att man bör ha mellan 10-12l ackvatten/m2, så jag kvalar väl nätt och jämnt in på detta, men för det mesta kommer nog "endast" runt 250m2 behöva värmas, så jag kanske kan få en någorlunda rationell eldning iaf. Hade gärna velat ha åtminstone 5,5kbm buffert, men har tyvärr ont om utrymme.
Som bakgrundsinformation kan det vara värt att nämnas att huset har tidigare har haft en CTC oljepanna utan någon som helst bufferttank, så man hade endast "momentanvärme" (dvs vid församlingstillfällen).
I korthet råder följande:M Marcussjogren skrev:
Det är ett gammalt missionshus som är byggd 1902 som vi gradvis har renoverat (tilläggsisolerat, m.fl.) och nu planerar att värma med ved + solvärme.
Har införskaffat följande hittills, som jag arbetar utifrån:
- Baxi Solo Innova 50kW vedpanna
- Primär acktank (Dalatanken) om 950l med två kamflänsbatterier om totalt 22m (ska enl spec värma 32l vatten/min vid 70C acktemperatur)
- 2 st slavtankar av typen Strömsnäs om ~1600l/st
- 6 st plansolfångaren från Finspångs Solvärme AB (med en total nyttoarea på 13,8m2, god för 8400 kWh/år vid 25 graders driftmedeltemperatur)
Strategin är att köra solvärme mellan våren och hösten (med kanske några få eldningstillfällen) mot enbart primärtanken, och köra ved under vintermånaderna mot samtliga acktankar. Det är en fördel att i framtiden kunna komplettera systemet med exempelvis VP av något slag (ex. bergvärme), men är inget krav.
Har alltså en ackvolym om 4150l + volymen av pannan om 180l, och volymen av radiatorkretsarna (okänd i dagsläget, då jag just är i färd med att bygga nya värmestammar), men borde landa runt 4500l i runda slängar.
Den maximala arean som systemet ska klara att värma upp ligger på 350m2 om samtliga utrymmen skall användas samtidigt i byggnaden. Jag läste någonstans att man bör ha mellan 10-12l ackvatten/m2, så jag kvalar väl nätt och jämnt in på detta, men för det mesta kommer nog "endast" runt 250m2 behöva värmas, så jag kanske kan få en någorlunda rationell eldning iaf. Hade gärna velat ha åtminstone 5,5kbm buffert, men har tyvärr ont om utrymme.
Som bakgrundsinformation kan det vara värt att nämnas att huset har tidigare har haft en CTC oljepanna utan någon som helst bufferttank, så man hade endast "momentanvärme" (dvs vid församlingstillfällen).
Redigerat:
Det ser ut att vara ett riktigt trevligt system du siktar på.