Tjena, detta är en bild på vår elförbrukning i somras. Den är ju som ni ser mkt högre än föregående år. Värmen är avstängd. Det enda nya sen förra året är en vattenpump men när vi stängde av den under en resa förbrukade vi ändå mkt mer än vanligt.
Vad kan detta bero på? Tack på förhand.
Vad kan detta bero på? Tack på förhand.
Dags att ta reda på det då om du vill veta varför förbrukningen gått upp. Något sker mellan 9-12 i år som inte skedde förra året. Bakar ni bröd på morgonen och har ugnen på några timmar? Använder ni elektrisk infravärme på uteplatsen på morgonen? Ja, du förstår. Tänk vad som kan påverka som ni gör i år men inte förra året.
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Köpt nya vitvaror/kylvaror?
Vad var det som hände kl 2 på natten förra året?
Vad var det som hände kl 2 på natten förra året?
Den blå toppen på kvällen förra året är säkerligen matlagning. Kan toppen mitt på dagen vara varmvattenberedaren som kör? Den blå toppen på natten förra året kan vara tvättmaskin, eller diskmaskin om ni kör den på natten.
Svårt för oss att gissa då vi inte vet era vanor.
Svårt för oss att gissa då vi inte vet era vanor.
Om du går bakåt i historiken kanske du kan se när det där förbrukningsmönstret började och fundera på vad som inträffade då.
Om det är som du säger, att alla dagar ser ut så där till och med när ni är bortresta, måste det ju vara något som sker per automatik.
Om det är som du säger, att alla dagar ser ut så där till och med när ni är bortresta, måste det ju vara något som sker per automatik.
Det enda som är nytt sen förra pumpen är vattenpump med hydropress istället för en gammal hydrofor.M Micze skrev:
Har liknande erfarenhet från mitt hus med samma sorts frågeställning. Skaffade en realtidsmätare och kunde snabbt konstatera att VVB med jämna mellanrum förbrukar några kWh. Ibland under samma timme och ibland fördelat på två timmar (t.ex start 09.55 stopp 10.05).M Micze skrev:
+25%, men på låga nivåer. I snitt knappt 4kWh/dag. Har ni någon värmekabel i stuprör eller liknande som ligger på? Ny stor dator? Gräsklipparrobot? El-element i garaget? Någon gammal frysbox som står i källaren och som börjar dra sin sista suck? Kanske en luftvärmepump som är på upphällningen? Elcykel som laddas? Avfuktare som fått jobba hårt? Vistas hemma mer? Trädgårdsbelysning? Gjort om något så solen skiner direkt på kyl och frys under förmiddagarna?
Om du jämför dag för dag, ser du något mönster i NÄR den ökade förbrukningen uppstår? Som jag ser det är det ingen konstant last, utan något som slår på och av.
Om du jämför dag för dag, ser du något mönster i NÄR den ökade förbrukningen uppstår? Som jag ser det är det ingen konstant last, utan något som slår på och av.