4 096 läst ·
42 svar
4k läst
42 svar
Höjt ROT-avdrag i fokus i regeringens vårbudget
Du tänker lite som att vi borde ha lägre moms på restauranger?J JonasSun skrev:Jag tycker att man skall införa avdrag på restaurangbesök! Det kan gynna alla och inte bara oss som äger våra boenden (till största utsträckning).
Varför detta ständigt daltande med hantverkare när det finns fler yrkesgrupper som har det svårt och jobbigt i samhället?
Avdrag på krogbesök skulle ge livsglädje till fler medborgare än överprisade hantverkare och deras leverantörer!
Utnyttjar det så gott jag kan. Anlitar mina små lokala företag som har sjyssta priser så mycket det går, vet att dom har det tufft sedan länge.
Elektrikern har lokal taxa och debiterar bara 50% på bil och rimliga priser på el material, och VVS killen som fick byta våra toalettstolar nu när det är 50% rot även han har jag använt tidigare så jag vet att han var seriös..
Vill ju också så klart hålla dom små seriösa företagen vid liv så jag anlitar dom när det behövs, letar inte efter billigaste alternativet längre.
Finns så klart företag som utnyttjar detta också tyvärr.
Elektrikern har lokal taxa och debiterar bara 50% på bil och rimliga priser på el material, och VVS killen som fick byta våra toalettstolar nu när det är 50% rot även han har jag använt tidigare så jag vet att han var seriös..
Vill ju också så klart hålla dom små seriösa företagen vid liv så jag anlitar dom när det behövs, letar inte efter billigaste alternativet längre.
Finns så klart företag som utnyttjar detta också tyvärr.
Förstår inte hur det kan bli billigare. Man tar väl betalt vad folk är redo att betala?Anonymiserad 23608 skrev:Min orderingång🙂 Det råder inga tvivel om att plånboken styr i 90% av fallen med privatpersoner.
Titta bara på alla trådar här där det gnälls på dyra hantverkare, men när det blir billigare med ROT så är inte det heller bra..😅
Att byggbranschen behöver avregleras säger jag inte emot, men jag ser inte riktigt hur det ska hjälpa rot-sektorn i någon större omfattning?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Företagen vill inte förlora på affären heller, dvs. de går inte lägre i pris än att inkomsten täcker utgifter för löner, maskiner etc. Då kan det bli ett glapp mellan vad kunderna är villiga att betala och vad företagen måste ha in för att det ska gå runt. Om det glappet täcks av ett högre ROT-avdrag får man en situation där fler kunder och företag kan enas om ett pris.M Mach77777 skrev:
Det är i mina ögon ett utryck för en ej fungerande marknadsekonomi som du beskriver!BirgitS skrev:
Företagen vill inte förlora på affären heller, dvs. de går inte lägre i pris än att inkomsten täcker utgifter för löner, maskiner etc. Då kan det bli ett glapp mellan vad kunderna är villiga att betala och vad företagen måste ha in för att det ska gå runt. Om det glappet täcks av ett högre ROT-avdrag får man en situation där fler kunder och företag kan enas om ett pris.
Behövs bidrag för att företaget skall överleva bör man förändra sin affärsidé eller sitt kostnadsläge.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Ja, det finns väl inga helt fungerande marknadsekonomier.J JonasSun skrev:
Det som regeringen tänker sig är att den sänkta efterfrågan på byggnadsarbetare är tillfällig och när konjunkturen vänder så behövs det byggnadsarbetare och om de då har bytt yrke så kan konjunkturuppgången bromsa in, vilket förstås skulle vara olyckligt. Om det är rätt eller fel tänkt har jag ingen aning om men det är vad de har sagt och låter inte helt fel.
Kan till viss del förstå tanken, men det är ju ett faktum som även gäller andra branscher. Inget unikt för byggbranschen.
Mest rättvist om man vill hålla på med det är bidragssystemet vore i så fall att alla medborgare själva fick välja vilken bransch man vill stötta och ge sitt "bidrag" till.
Mest rättvist om man vill hålla på med det är bidragssystemet vore i så fall att alla medborgare själva fick välja vilken bransch man vill stötta och ge sitt "bidrag" till.
Ger ju samma effekt för alla de enskilda bolag som får bidraget - förbättrat resultat (i form av minskad förlust eller ökad vinst).
Oavsett bransch finns det alltid bolag som går fantastiskt, bra, mindre bra eller dåligt.
I grunden tycker jag systemet är helt fel med de här bidragen. Bättre att låta marknaden styra utbudet. Är man inte konkurrenskraftig så är man inte. Men om man nu ska hålla på med bidrag så låt alla få samma möjlighet.
Oavsett bransch finns det alltid bolag som går fantastiskt, bra, mindre bra eller dåligt.
I grunden tycker jag systemet är helt fel med de här bidragen. Bättre att låta marknaden styra utbudet. Är man inte konkurrenskraftig så är man inte. Men om man nu ska hålla på med bidrag så låt alla få samma möjlighet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Men varför lägga skattepengar på företag som går bra?
Det är ju meningen att pengarna ska användas till fler anställda, än om pengarna inte kom in, och inte till aktieutdelningar till ägarna.
I vintras så var det ju allmänt så att företag med bygginriktning gick dåligt och avskedade folk, folk som sen levde på samhällets pengar. Det är väl bättre att de kan jobba i stället för att vara arbetslösa.
Det är ju meningen att pengarna ska användas till fler anställda, än om pengarna inte kom in, och inte till aktieutdelningar till ägarna.
I vintras så var det ju allmänt så att företag med bygginriktning gick dåligt och avskedade folk, folk som sen levde på samhällets pengar. Det är väl bättre att de kan jobba i stället för att vara arbetslösa.
Så du menar att det bara är bygg- och städbolag som går dåligt som har rätt till ROT och RUT? 🤔BirgitS skrev:
Men varför lägga skattepengar på företag som går bra?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Nej, jag menar att just det jag har skrivit är en nackdel med ditt förslag. När byggföretag som vänder sig till privatpersoner möter ökad efterfrågan så anställer de folk. Så är det inte med alla sorters företag, varför det är dumt att dela ut pengar till alla sorters företag.J JonasSun skrev:
Klicka här för att svara