253 läst ·
4 svar
253 läst
4 svar
Högt flöde i golvvärmeslinga
Generell fundering kring flödet i golvvärmeslinga. Jag läser att det inte är bra om flödet i en slinga är för högt för då hinner inte vattnet avge värmen till kringliggande material/golv. Säg tillopp är 37C och på en slinga har man alltid retur 37C. Skulle det då inte bli varmt i det rummet för vattnet flödar för snabbt? Jag förstår inte för man matar ju på med nytt 37 gradigt vatten i den slingan hela tiden, så golvet slingan ligger i borde ju också bli 37C på samma sätt om returen är lite lägre exempelvis 32??
Varför är det bättre att sänka flödet lite så returen är några grader lägre? jag tänker det borde bli exakt samma som om du har högt flöde och din värmekälla klarar av att mata på med 37C hela tiden även om flödet är snabbt? Det är väl att yttersidan av slingan är 37C som gör att golvet runt om värms upp. Och det blir den ju även om vattnet färdas snabbt genom slangen. En vattenslang med varmt vatten blir ju varm oavsett hur snabbt vattnet floder genom den, eller? Ofta blir den ju varmare snabbare om man spolar snabbt. Så borde vara bra med 0C diff i ett golvvärmesystem. Vad är det jag missar?
Varför är det bättre att sänka flödet lite så returen är några grader lägre? jag tänker det borde bli exakt samma som om du har högt flöde och din värmekälla klarar av att mata på med 37C hela tiden även om flödet är snabbt? Det är väl att yttersidan av slingan är 37C som gör att golvet runt om värms upp. Och det blir den ju även om vattnet färdas snabbt genom slangen. En vattenslang med varmt vatten blir ju varm oavsett hur snabbt vattnet floder genom den, eller? Ofta blir den ju varmare snabbare om man spolar snabbt. Så borde vara bra med 0C diff i ett golvvärmesystem. Vad är det jag missar?
Difftemperaturen på golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰ för att vara optimalt.
Vid för stor difftemperatur så kommer golvet att bli olika varmt, det kommer märkas/kännas.
När vatten strömmar i en ledning skapas det motstånd/förluster, ju högre flöde/hastighet ju större strömningmotstånd/tryckförluster.
Vid för stor difftemperatur så kommer golvet att bli olika varmt, det kommer märkas/kännas.
När vatten strömmar i en ledning skapas det motstånd/förluster, ju högre flöde/hastighet ju större strömningmotstånd/tryckförluster.
Om man av misstag har underdimensionerat en slinga i ett rum. rummet har 2 väggar som är fönster golv till tak, och ena väggen saknas helt då det kopplar ihop rummet med en öppen passage mot resten av huset. Hur hade du gjort för att få bra "tryck" i den slingan och lite varmare i det "rummet". Jag tänkte extra flöde jämfört med de andra 2 slingorna. Fördelaren matar 3 rum: 1 badrum, 1 sovrum samt en passage som nog skulle haft mycket mer slinga...Demmpa skrev:
Difftemperaturen på golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰ för att vara optimalt.
Men argumentet är väl att enbart flöde inte avger värmen till golvet, fattar det blir högre mottryck vid högt flöde men så länge temperaturen inte lider av det så tänker jag att ju mer varmt vatten den slingan får desto varmare borde det bli i det rummet?
Jag har nu 39 framledning och 36 i retur på båda slingorna, badrum och passagen. Den till sovrummet är inte öppen så inget flöde.
Då går det inte att göra något mer då för att få lite mer värme i slingan som är till passagen?
Då går det inte att göra något mer då för att få lite mer värme i slingan som är till passagen?
Med den diffen fram/retur så snurrar flödet med bra fart och något mer går inte att göra där. Bara höja utgående temp och strypa dom övriga slingorna om dom inte har termostater.F Fredrik Jacobsson skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Högtrycksspola borrad brunn pga dåligt flöde
Fritidshus -
dushblandare med högt flöde vid lågt tryck
Badrum -
Vattenutkastare med högt flöde - Mora Garden II?
Vatten & Avlopp -
Går det att hitta en köksblandare med högt flöde? Finns regler som styr detta?
Vatten & Avlopp -
Vad händer vid alldeles för högt flöde i radiatorn?
Värme allmänt