B
Har ett lyftbord som idag står på länkhjul vilket gör det både flyttbart och lite svajigt. Vill ha bort dessa för att "ramen" ska stå direkt på garagegolvet och vara stadigare.

Problemet är att jag också vill kunna flytta det ganska enkelt, behöver bara kunna flyttas om det är tomt. Har en tanke om någon arm med kullager i ena ändan så jag kan lyfta det lite vid mitten/viktcentrum och då fösa runt det i garaget. Men jag får inte ihop någon bra konstruktion i huvudet. Har ca 80mm där konstruktionen ska få plats när bordet är i lägsta läget, men det kan flyttas när bordet är högre upp.

Hur löser jag detta på ett enkelt, eller överarbetat som det ofta blir, sätt?

Lyftbord på garagegolv med orange ram och blå plattform, utrustat med länkhjul. Elektrisk motor synlig. Diskussion om stabilitet och enkel flytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyftbord på hjul med måttband visar avstånd till golvet, omgiven av kablar, på garagegolv för stabilitetsförbättring utan länkhjul.
Skapa konto

Karrock
Små fasta hjul på tunga kortsidan som precis livar med golvet, så att de blir enda kontakt om du häver upp lätta kortsidan på en liten dolly med ett par av de befintliga hjulen?
Om du pallar upp kanterna just utanför klämskyddet kan du då med sänkknappen istället lyfta underredet och få in en rullplatta med de befintliga hjulen?

Vad väger bordet?

Välj hjul som inte bara låser hjulet utan även rotationen lik detta:

Hjul med roterande och dubbel bromslåsning, visat med hand som trycker spaken, för stabilitet vid låsning.
Skapa konto

Försök ställa alla hjul utåt när du låser den så blir det så stabilt som möjligt.

B
Z z_bumbi skrev:
Vad väger bordet?
Runt 180Kg tror jag.

P-plats P-plats skrev:
Välj hjul som inte bara låser hjulet utan även rotationen lik detta:

[bild]

Försök ställa alla hjul utåt när du låser den så blir det så stabilt som möjligt.
Har aldrig sett sådana, heter dom nått speciellt?

Karrock Karrock skrev:
...
Om du pallar upp kanterna just utanför klämskyddet kan du då med sänkknappen istället lyfta underredet och få in en rullplatta med de befintliga hjulen?
Nja, på lätta sidan är inte "skivan" fast utan saxen rullar där under likt den nedre delen.

B breakman skrev:
Runt 180Kg tror jag.

Har aldrig sett sådana, heter dom nått speciellt?

Nja, på lätta sidan är inte "skivan" fast utan saxen rullar där under likt den nedre delen.
Känner inte till något speciellt namn men tex Wiberger benämner om de har låsning av svängkransen eller ej.

https://www.wiberger.se/produkt/sw1050bp-lankhjul

B
Z z_bumbi skrev:
Jag har hjul på bandsågen som jag sänker för att flytta den. De är av den här typen men av annat märke och funkar än så länge bra. En nackdel är att de tar upp en del plats men med lite mer yta än vad jag har är det inget problem.
Ber om ursäkt för länken utseende.
[länk]
Sånna var min första tanke, tills jag såg att de sticker ut ~160mm vilket är för mycket. Tror också de kommer ta i klämskyddet när bordet står på golvet och är i lägsta läget, såg någon bild där de pekar ganska mycket uppåt då.

B
P-plats P-plats skrev:
Känner inte till något speciellt namn men tex Wiberger benämner om de har låsning av svängkransen eller ej.

[länk]
Satt tydligen sådana hjul på redan 🙄

Har nog inte märkt av det så jag varit dålig på att låsa dom.

Hjul med synlig låsmekanism, vilket verkar ha orsakat problem med låsning enligt inlägg.
Skapa konto

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
B
Kullager, 20x20 fyrkantsrör, gångstång, muttrar, brickor och lite svetsande så blev det så här.
Golvmontering med ett blått fyrkantsrör, orange vinkel, kullager och muttrar; del av byggprojekt för justerbart bord.
Skapa konto

Hemmagjort bord med kullager och svetsade fyrkantsrör, stång och muttrar, visar ett hörn av konstruktionen på ett betonggolv.
Skapa konto

Den går att fälla upp på tunga sidan och har jag bordet i högsta läget så är det inte så mycket vikt på lätta sidan och den går att putta runt.
Ett svetsat metallstöd med kullager och fyrkantsrör är fastsatt på en färgad metallram liggande på golvet.
Skapa konto

Närbild av hemmagjord anordning med kullager och fäste i fyrkantsrör på verkstadsgolv.
Skapa konto

Men det ska bli någon anordning på lätta sidan också, kanske bara blir en ögla för att kan fästa något och kunna dra bordet om det behövs.

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.