Jag har varit på en visning av ett Hjältevadshus, modell Björken. Om jag inte missminner mig kostade tomten i det fallet ca 250 000:- och den totala kostnaden (inkl tomt och allt) var på drygt 1 900 000:- . Då var undervåningen inredd och klar och de hade köpt till en "byggsats" till övervåningen för att färdigställa själva. En carport med förråd hade de också i detta pris. Kontantinsats på 150 000:- gav dem (enligt säljaren) en månadskostnad på 6023 :- exkl. amorteringar.
De bygger färdiga moduler (typ byggbarracker) som är tapetserade och färdiga (inkl. målat utvändigt och med vitvaror och garderober på plats, alla ledningar dragna)när de lämnar fabrik och "enkelt" sätts ihop på en dag på den färdiga grunden (tror att det är s.k. krypgrund, rätta mig om jag har fel).
Positivt är att du får ett fast pris på hela paketet och ett inflyttningsdatum så fort bygglovet gått igenom (om de håller detta datum vet jag dock inget om

). Du slipper även s.k. byggkreditiv, eftersom du inte betalar något förrän du flyttar in. Sedan är det väl bra att hela huset byggs inomhus, minimerar risken för fuktskador i samband med bygget.
I visningshuset var det inte snyggt med skarvar mellan de olika "byggdelarna", men enligt säljaren kunde man begära att de lämnade "flikar" av tapeten så att man kunde tapetsera över dessa skarvar själv.
Generellt sett tyckte jag att huset kändes okej (men nu är jag också novis på området!), döljer man bara skarvarna behöver man ju inte heller gå och irritera sig och "visa för gud och hela världen" att det är ett modulbygge. Det kändes mer gediget och påkostat än ett Älvsbyhus, tyckte jag. Dock tyckte jag att det var mycket pengar för ett bygge av den typen

, de pengarna får man ju nästan ett arkitektritat hus för (eller har jag fel?).