26 453 läst ·
38 svar
26k läst
38 svar
Hjältevadshus Spira 152/168
Vi har byggt ett spira 194, visserligen har vi bott i det i ett år nu men vi är lika nöjda fortfarande
Vi har byggt ÖP själva och genom att beställa hem så gott som allt material på samma gång och från samma byggföretag fick vi ner priset ytterligare lite till. Det blev då billigare än byggmax vilket var vår riktlinje
Vi har byggt ÖP själva och genom att beställa hem så gott som allt material på samma gång och från samma byggföretag fick vi ner priset ytterligare lite till. Det blev då billigare än byggmax vilket var vår riktlinje
Hoppar in i den här tråden då vi skrivit entrepenadavtal på ett Spira 152 (spegelvänt). Vi håller på att bestämma de sista tillvalen och sådär just nu, så om ni som redan har byggt med Hjältevadshus har några saker ni tycker att man absolut bör ta med, alternativt något som man lika gärna kan strunta i så skulle jag tycka det var jättekul att höra om det. 
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Vi är också i startgroparna för att bygga spira och letar input för alla val vi ska göra! Vi velar just nu över om vi ska välja 152 eller 168 så det skulle vara roligt att höra hur andra resonerat och vad som avgjorde valet!
Tankarna går att 152 blir lite billigare men mindre golvyta, dock fullt tillräckligt tycker jag efter att ha besökt en 152. Den "kräver" nog ett ryggåstak dock på hela öv för att kännas luftig! Jag får också för mig att det blir snyggare med kupan invändigt då den går upp i nock på 152 men att det utvändigt ser bättre ut med 168 när det är "mer tak" runt om kupan! Funderingarna är många, är det fler som haft samma tankar?
Tankarna går att 152 blir lite billigare men mindre golvyta, dock fullt tillräckligt tycker jag efter att ha besökt en 152. Den "kräver" nog ett ryggåstak dock på hela öv för att kännas luftig! Jag får också för mig att det blir snyggare med kupan invändigt då den går upp i nock på 152 men att det utvändigt ser bättre ut med 168 när det är "mer tak" runt om kupan! Funderingarna är många, är det fler som haft samma tankar?
För oss gick tyvärr 168 bort pga detaljplanen för tomten, där 38° taklutning var max... Annars hade vi kanske valt 168 ändå, för det är ganska liten prisskillnad för 16 kvm extra samt en, enligt oss, mycket vacker takhöjd. Väljer man 168 tycker jag dock att man nästan "måste" välja takkupan också, eftersom det enligt mig blir lite "för mycket" tak när man ser huset framifrån annars.
Kul att läsa om era husplaner! Vi har idag besiktigat vårt hus utan anmärkning och det kommer ut på annons nästa vecka, hoppas på en snabb försäljning! Ska åka till husknuten i GBG för att titta på Spira 168 som vi bestämt oss för, kommer beställa det nyckelfärdigt och tydligen kunde vi i GBG få hjälp med att inreda övervåningen på bästa sätt.
Något vi bör tänka på när vi skriver kontrakt med Hjältevad? Jag har begärt en fullständig specifikation på vad som ingår i övervåningen som också ska vara nyckelfärdig- men hur ser deras entreprenadkontrakt ut? På grund osv? Får vi ett kontrakt eller flera med olika entreprenörer? För oss har det inte varit helt tydligt om det är delad eller totalentreprenad.
Något vi bör tänka på när vi skriver kontrakt med Hjältevad? Jag har begärt en fullständig specifikation på vad som ingår i övervåningen som också ska vara nyckelfärdig- men hur ser deras entreprenadkontrakt ut? På grund osv? Får vi ett kontrakt eller flera med olika entreprenörer? För oss har det inte varit helt tydligt om det är delad eller totalentreprenad.
Vi valde 168 bara för att få en större övervåning, vi har varit inne i båda och 152 kändes trångt. Men där var ingen kupa heller så det är möjligt att man får en annan känsla då. Vi tog kupan på baksidan för det kändes väldigt onödigt att ha full takhöjd i trappan. Enda anledningen till att ha den på framsidan tycker jag är om man vill ha utsikt åt ett visst väderstreck, annars är 87000 dyrt om man inte kan utnyttja ytan.
Lite surt när detaljplanen sätter käppar i hjulet. Här har de knappt några krav. Man får inte bygga mer än 2 plan, man får inte bygga källare och man får bygga max 25% av tomtens yta. Annars är det helt fritt.
Nathalie, Hjältevadshus har delad entreprenad. De står för huset, grunden är en separat entreprenör som du själv får välja, men säljaren brukar rekommendera någon. Likadant med övervåningen, kan vara att samma gubbar som monterar huset tar övervåningen eller att säljaren har kontakter. Annars tar du in egna offerter och referenser.
En viktig sak man kan tänka på som jag sett på bloggar inte framkommer är att säljarna trycker hårt på färdigmålad fasad. Då ska man ha klart för sig att den är inte färdigmålad utan bara EN strykning är gjord i fabrik. Sen kanske säljaren säger att det duger, men i leveransbeskrivningen står det om man lusläser lite att det krävs en andra strykning inom 9 månader. Skulle tro att garantin påverkas om man inte gör det. Nu fick vi halva priset på det så vi tog det ändå, men ändå tänkvärt om man vill ha det.
Vi fick bygglovet godkänt nu och tillträdesvecka satt till vecka 25, så husleverans blir vecka 20
Verkar som att det hamnar ett Spira snett mittemot oss också.
Lite surt när detaljplanen sätter käppar i hjulet. Här har de knappt några krav. Man får inte bygga mer än 2 plan, man får inte bygga källare och man får bygga max 25% av tomtens yta. Annars är det helt fritt.
Nathalie, Hjältevadshus har delad entreprenad. De står för huset, grunden är en separat entreprenör som du själv får välja, men säljaren brukar rekommendera någon. Likadant med övervåningen, kan vara att samma gubbar som monterar huset tar övervåningen eller att säljaren har kontakter. Annars tar du in egna offerter och referenser.
En viktig sak man kan tänka på som jag sett på bloggar inte framkommer är att säljarna trycker hårt på färdigmålad fasad. Då ska man ha klart för sig att den är inte färdigmålad utan bara EN strykning är gjord i fabrik. Sen kanske säljaren säger att det duger, men i leveransbeskrivningen står det om man lusläser lite att det krävs en andra strykning inom 9 månader. Skulle tro att garantin påverkas om man inte gör det. Nu fick vi halva priset på det så vi tog det ändå, men ändå tänkvärt om man vill ha det.
Vi fick bygglovet godkänt nu och tillträdesvecka satt till vecka 25, så husleverans blir vecka 20
Jag skulle nog säga tvärtom. Att det blir billigare att ta in hantverkare efteråt för isolering. har inte begärt in en ordentlig offert men rekat lite. Har inte siffrorna framför mig men 62 000:- skulle vi få betala till Hjältevadshus och runt 40 000:- skulle snickaren ha.