Y
Så här ser vår i somras välmående gräsmatta ut efter vintern. Det verkar som gräset ruttnat delvis. Är det något vi kan göra i det här läget för att rädda/förbättra gräsmattans chanser att bli OK ige n?
Tidig morgon, frostigt gräs, skuggor, dämpade färger, soluppgång, vinternatur, kallt landskap, ojämn mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vänta ett par veckor till! Det du kan göra nu är att kalka.

• Gilla
Yojimbo22
  • Laddar…
Det där är snömögel, det blir så när ett tätt istäcke legat på och mögelsporer finns.

Åtgärd beror lite på vart i Sverige det är, om vintern är slut kan du försiktigt försöka avlägsna möglet med kratta. Mattan reparerar oftast sig själv om förutsättningarna finns men kan behöva hjälp med dressing och stödsådd.

Kalk är INTE positivt mot snömögel. Försök istället att vara noga med att kratta ut dött organiskt material på hösten.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Y
T Tobbe_C skrev:
Det där är snömögel, det blir så när ett tätt istäcke legat på och mögelsporer finns.

Åtgärd beror lite på vart i Sverige det är, om vintern är slut kan du försiktigt försöka avlägsna möglet med kratta. Mattan reparerar oftast sig själv om förutsättningarna finns men kan behöva hjälp med dressing och stödsådd.

Kalk är INTE positivt mot snömögel. Försök istället att vara noga med att kratta ut dött organiskt material på hösten.
Prima, tack! Jag tänker att jag väntar några veckor å därefter går på med stödsådd och dressing efter att ha försökt få bort möglet.

Jag tänker att du kan vänta till att gräset blivit grönt och behöver klippas igen efter vintern. Det finns ingen anledning att stressa igång säsongen.

• Gilla
Yojimbo22
  • Laddar…
Y
R RHdstrm skrev:
Jag tänker att du kan vänta till att gräset blivit grönt och behöver klippas igen efter vintern. Det finns ingen anledning att stressa igång säsongen.
Ett ännu bättre råd ;) Ser iof att du varit igång med gräsmattan sen januari :rofl:

Y
Uppdatering. Krattat bort det mesta av det döda materialet. Gått med grepen och grävt några hål som fyllts med grus för att se om luftning och lite extra dränering kan hjälpa. Verkar som att gräset är på gång fläckvis. Blir topdress å stödsådd i helgen inför kommande regn.

• Gräsmatta med skuggor, grönt och brunt gräs, soligt, dagtid, natur, vårigt, ojämn mark, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.