Om han hjälpt dig som privatperson, vilket jag fattat är fallet, förmodar jag att han har fakturerat dig som privatperson också, och då är han skyldig att specificera fakturan. Har han inte gjort det har du inget betalningsansvar. Och när han väl specificerar den framöver blir det intressant att se hans arvode, och hur han motiverar det mot bakgrund av att han inte har någon juristutbildning. Om han sen dessutom förlett dig att tro att han skulle haft det eller på något annat vis fått dig att tro att han hade någon särskilt juridisk kunskap som han inte bevisligen besitter, så kan ju han få lite uppförsbacke. Och det har han ju egentligen redan eftersom ni aldrig kommit överens om något arvode och det än mindre finns några papper på det. Han har att bevisa att ni har ingått ett avtal mot angivet arvode. Att du gett honom en fullmakt bevisar inte det, snarare tvärtom bevisar (IMO) det faktum att det finns en fullmakt men inte ett avtal att det faktiskt inte finns någon särskild överenskommelse annat än vad som framgår av fullmakten.

Du kan å din sida överväga en polisanmälan, det är ett brott att fakturera någon för något denne aldrig beställt.

Bestrid fakturan, kortfattat som redan sagts, och anlita en riktig advokat som kan hjälpa dig både med tvisten och denna kvacksalvare.

Konsultativ verksamhet inom främst organisationsutveckling. Fastighetsförvaltning och -tjänster för eget och externa nyttjare. Personalbemanning.

Och på vad sätt menade din "kompis" att han var kvalificerad att företräda dig, eller vilken annan klient som helst, i en juridisk tvist?

Jag antar att tvisten nått domstol, hur långt har det kommit? Vad och när är nästa händelse i tvisten? Förberedelse, huvudförhandling, etc?

Redigerat:
Han frågade bara om jag är intresserad av hans hjälp, Hans företag har detta i företagsverksamhet,
(Konsultativ verksamhet inom främst organisationsutveckling. Fastighetsförvaltning och -tjänster för eget och externa nyttjare. Personalbemanning).
Han sa inget vad han hade för kunskap.

robert9700 skrev:
Han frågade bara om jag är intresserad av hans hjälp, Hans företag har detta i företagsverksamhet,
(Konsultativ verksamhet inom främst organisationsutveckling. Fastighetsförvaltning och -tjänster för eget och externa nyttjare. Personalbemanning).
Han sa inget vad han hade för kunskap.
Inget av det som nämns är i närheten av att företräda andra i juridiska tvister. Har han på något sätt lett dig att tro att han skulle ha sådana kvalifikationer? Om inte så måste jag fråga varför du både övervägde och faktiskt också anlitade honom?

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Han har specat fakturan med olika timtaxa

Tänkte han kunde vara med som vittne vid muntliga förhandlingar med byggherren.

robert9700 skrev:
Han har specat fakturan med olika timtaxa
Han har alltså specat hur många timmar han jobbat för dig och vad han gjort på de olika tiderna?
Vad har han debiterat för arvode?

Frågan är om hans kunkap spelar någon roll. Du har ju avtalat att han skall företräda dig. I efterhand kanske detta var lite dumt. Men det finns jurister som inte är speciellt bra heller.....att han skulle bli ett trovärdigt vittne är ju befängt. Varför då? Han måste i så fall vara opartisk o expert.

Mitt personliga råd (även om du kan ha moraliskt rätt) är nog att försöka komma överens. Detta lär inte bli en lätt prcess för dig att vinna. Och bara om han skickar en påminnelse, till KFM, och tar in eget ombud är kostnaden det dubbla innan du sagt goddag yxskaft.

Men, jag vet inte hur stor din möjlighet är att ni inte avtalat pris. Jag tror möjligheten att det är rimligt att han jobbade gratis är något försämrat eftersom detta är en fullmakt också mellan två AB n. Ta fakturan på AB? Om det går...14000 före skatt ex moms?

robert9700 skrev:
Tänkte han kunde vara med som vittne vid muntliga förhandlingar med byggherren.
Men du gav ju honom fullmakt att företräda dig och din frus firma, det gör man ju inte med vittnen!?

Hans kompetens är ju en viktig fråga, ett rent antagande från min sida är ändå att en domstol nog anser att någon som mot ersättning tar på sig att företräda annan bör ha viss kompetens. Om man inte har det och inte ens har vett nog att skriva ett avtal med sin klient säger en hel del. Så utifrån det du säger här borde han ha en brant uppförsbacke. MEN, du har gett honom fullmakt, och ärligt talat, du har inte riktigt förklarat varför du gjort det och/eller varför du trodde att han hade tillbörlig kompetens. Kan du inte göra det tappar du i trovärdighet. SKulle det bli tvist av detta och han har en bra förklaring och du velar så hamnar du i uppförsbacke istället. Så återigen, skaffa dig en riktig advokat som kan hjälpa dig att lösa din tvist och detta som riskerar bli ännu en tvist enligt konstens alla regler.

Varför anlitade du inte en riktig advokat från början?

thomasx skrev:
Varför anlitade du inte en riktig advokat från början?
Nu när du nu snart ev. befinner dig i två tvister bör du kanske överväga att anlita en riktig advokat?

Avtala pris.
Anlita en Advokat, med gott record.
Se till att du kan utnyttja ditt rättskydd

Redigerat:
Och vad var det ni faktiskt kom överens om, du och din "kompis". Ni måste ha sagt mer mellan varandra än vad som framkommit här. Om du ser det från hans sida, hur skulle han kunna ha uppfattat vad ni kom överens om?

Det känns som det finns en del mer bakom detta än vad som kommer fram här i tråden... måste jag tyvärr säga.

Tack för alla svar, Vi anlitar riktig advokat i ärendet.

Det är nog ett bra beslut.
Se till att få någon bra bara, det finns "värsta skräpet" i den branschen med, tyvärr.

Btw, din "kompis" är ju en tvättäkta s.k. brännvinsadvokat ;) inget man hör talas om så ofta nu för tiden.

Lycka till och berätta gärna här i tråden hur det går, vi är alltid nyfikna med diverse kommentarer, förslager och råd på lager, bra som dåliga ;)

Redigerat:
Ja brännvinsadvokat var rätta ordet :) Han ska inte få en krona om vi så måste gå till Tingsrätten.

• Gilla
cust3000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.