Köpt ett hus från 80-talet & köket är från byggår! Vi har påbörjat köks renovering men upptäcker denna plåtlåda bakom kryddhyllan! Är ingen riktig spisfläkt som vi har idag pga den öppnar ju bara ett spjäll,det suger ju ut ut all stekos :@ Vill ha en "Riktig" fläkt så jag slipper detta! Fått höra nu att denna plåtlåda hör ihop men något ang frånluft? från tex badrummen på undre + ö-plan (vi bor i en 1½-villa) mm och vi kan ej köpa en vanlig fläkt pga gör vi detta så kommer stekoset tryckas ut i tex badrummen? Någon här som har tips på hur vi billigas kan lösa "mitt" problem,vill ju bara kunna ha en helt vanlig spisfläkt/kåpa som har bra drag dvs vi slipper stekoset när man lagar mat :(

• Crosskart ram , jul +  nyår mm 019.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ut som en liknande anläggning som vi har hemma. Du har ett vred för 3 olika fläkthastigheter och ett tidsstyrt spjällvred, eller hur?
Då är all ventilation i huset styrt från denna låda. Därav finns inte läge 0 på fläkthastigheten.
Det du behöver göra vid utbyte är att köpa en fläktkåpa som har samma typ av styrningsmöjligheter. Det finns många fabrikat och utseenden. Den kostar normalt ett par tusingar mer än en vanlig fläkt. Dock bör du undersöka funktionen eller anliga ngn som kan så du får rätt grejer.

Dock löser inte Hubbe2's förslag själva problemet med att den suger dåligt. Det styr man längre bort från köksfläkten, dvs i själva ventilationssystemet. Du kan också förbättra suget genom att se till att filtret inte är alldeles för förfettat.

Vi har likadan (typ) i vår hyreslägenhet, läste på den häromdan att man ska öppna o göra rent i låddan minst en gång om året, har inte gjort det nån gång sen jag flytta in, 4 år sen.. blir intressant o se om det blir bättre flås efter man gjort det äcklet :)

missade helt att fläkten var dålig. Vår suger enormt bra, man får nästan hålla i kastrullerna...
Vi har ngn form av radialfläkt precis innanför filtret, denna snurrar igång när man öppnar spjället.
Dock är filtret helt kass, det droppar fett ur det bara ngn vecka efter rengöring.

den sitter ju fast i själva "plåtlådan" och all el & div sladdar går typ ej att skydda mot vatten = svårt att renöra! :S

Hubbe2 skrev:
missade helt att fläkten var dålig. Vår suger enormt bra, man får nästan hålla i kastrullerna...
Vi har ngn form av radialfläkt precis innanför filtret, denna snurrar igång när man öppnar spjället.
Dock är filtret helt kass, det droppar fett ur det bara ngn vecka efter rengöring.

Hur gammal är din fläkt? Och av märke? Vår är en AEG från 1984!!

mammsens skrev:
den sitter ju fast i själva "plåtlådan" och all el & div sladdar går typ ej att skydda mot vatten = svårt att renöra! :S
Jag sa filtret. Det kan vara igenfettat. Sitter nertill på kåpan. Rengöring inne i fläkten, dvs plåtlådan, skulle jag inte utföra.

mammsens skrev:
Hur gammal är din fläkt? Och av märke? Vår är en AEG från 1984!!
Har dålig koll på ålder men det är en AEG och ser ut precis som din. Huset är byggt -80 så den härstammar nog från den tiden.

S
Jag har exakt samma problem just nu med mitt hus som är byggt 1987. Köksfläkten driver ventilation samtidigt som man har ett spjäll för att koppla bort ventilationen när man lagar mat.
Se bilder:
http://www.minhembio.com/Badguy/275164/

Min tanke är att man sätter in en kolfilterfläkt och bara kopplar ihop ventilationen utan den gamla spisfläkten. Problemet är att man måste ersätta den mekaniska ventilationen med något annat. Kan men sätta en mekanisk fläkt på vinden där ventilationsröret går ut genom taket?

Jag läste att man måste minst ha 0,35 liter frånluft per per sekund per kvadratmeter boende. Jag har 127kvm så då borde jag minst ha en fläkt som pumpar ut 45 liter i sekunden, kan detta stämma?

Var bör jag sätta fläkten? På vinden?
Vilken typ av fläkt bör jag ha och var köper jag en sådan?
Är detta något tro?
http://www.soliduct.com/isolerad-flakt-ire-125c.htm
http://www.soliduct.com/transformator-vrte-c.htm

Hoppas jag inte kapade tråden helt.... ;)

S
Ingen som vet?

Tror den där "plåtlådan" (centralvent.?) e helt slut!? Och att nu bli tvungen att köpa ett nytt system inkl. ny fläkt lär ju bli en MYCKET dyr historia...kan jag tänka mig :(

ta kontakt med en ventilationsfirma så kan dom koppla in ett typ agregat som styr ventilationen . vet inte riktigt vad det är för aggregat vet bara att en kompis kompis har gjort det och då la dom aggregatet på vinden. Det ända han behövde göra också var att sätta in till eller frånluft ventilation i köket (tallrik vent)

Vad det kostar vet jag inte

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.