Hej

Nu ska det byggas kök, sitter precis med dom sista detaljerna och har kommit till vitvaror.

Den initiala planen var att köpa ugn + kombiugn NUTID, detta innebar att det bara fanns ett skåp att välja på, nämligen FA 731 (artikelnr: 69843364).

Nu har vi börjat fundera på om vi ska köpa vitvarorna någon annanstans ifrån.

Vilket skåp bör/ska jag välja?
Vi ska fortfarande ha en ugn och en kombiugn (inte bara micro) och köket ska fortfarande vara IKEA.

På fredag bär det av till IKEA för att inhandla hela köket och jag vill inte komma hem med fel skåp...

Mvh
markus

Vilket skåp du skall köpa är beroende på storleken (höjden) på din ugn och kombiugn. Skåpet är detsamma, det är dock olika dörrkonfiguration beoende på vilka vitvaror man väljer.

pope70 skrev:
Vilket skåp du skall köpa är beroende på storleken (höjden) på din ugn och kombiugn. Skåpet är detsamma, det är dock olika dörrkonfiguration beoende på vilka vitvaror man väljer.
Ok, så kort och gott gäller det att bestämma sig för vilka vitvaror man ska ha, ta reda på måtten och vips så vet man vilket skåp man ska ha....

Då var det bara det svåra kvar, att bestämma sig för vitvarorna....

/markus

Fast ni ska ha det högskåpet som har förstärkta hyllplan, t.ex det här.
Det finns med "vanliga" hyllplan också och de håller nog inte för ugnar och sån't.

pinebar skrev:
Fast ni ska ha det högskåpet som har förstärkta hyllplan, t.ex det här.
Det finns med "vanliga" hyllplan också och de håller nog inte för ugnar och sån't.
Hur ser egentligen de förstärkta hyllplanen ut? Är själva spånskivan förstärkt, eller har man bytt ut de fyra metallpinnarna som håller en vanlig hylla på plats mot något rejälare (tex en vinkelprofil)? Eller både och rentav?

Har precis monterat ett IKEA-kök. Det högskåpet som är tänkt skall rymma ugnen har rejäla hyllplan med förstärkta öron. Dessutom medföljer två typer av fästen som möjliggör reglering av höjderna i väldigt små steg. Du hittar garanterat en hyllhöjd som passar dina vitvaror.

Dock, om det är första gången du köper inbyggnadsugn så överväg en bredare variant. Vi köpte 60cm-varianten och ugnen blir väldigt smal inuti pga att 60cm inkluderar skåpsmodulen (i jämförelse med en traditionell spis med totalbredd 60cm).

De förstärkta hyllplanen kan också köpas separat, så då kan man i princip använda vilket IKEA-skåp man vill. Dock finns det en annan sak som skiljer högskåp för ugn från vanliga högskåp och det är att det finns plats för luftcirkulation baktill ner mot sockeln. Om jag kommer ihåg rätt så sitter bakstycket framflyttad några centimeter i undre delen av skåpet. Men det kan man ju fixa själv om man behöver.

På mitt ugnsskåp (inget högskåp) från Ikea så har bottendelen kapats ur ungefär som en halvmåne i bakkanten. Och ja, det är nog inga problem att fixa det själv.

Sen står själva ugnen på kraftiga vinkelbeslag. Och under det är så finns det en liten fullutdragslåda.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.