Hej,
Har efter många om å men skaffat mig en ESBE CRB 121.
Har kläm på hur man monterar den, men när jag drog igång den så blev det inte som det skulle.
Den öppnar shunten över max, vilket gör att det verkar som allt går baklänges.
Är det någon som vet hur jag ska vrida shuntmotorn? För verkar inte som jag kan montera den rakt på så att säga, utan att man behöver vrida 45 gr åt ngt håll, men vilket tro.
I installationsmanualen så finns inte min installations modell med.
Se bifogad bild.
Tack på förhand.
Har efter många om å men skaffat mig en ESBE CRB 121.
Har kläm på hur man monterar den, men när jag drog igång den så blev det inte som det skulle.
Den öppnar shunten över max, vilket gör att det verkar som allt går baklänges.
Är det någon som vet hur jag ska vrida shuntmotorn? För verkar inte som jag kan montera den rakt på så att säga, utan att man behöver vrida 45 gr åt ngt håll, men vilket tro.
I installationsmanualen så finns inte min installations modell med.
Se bifogad bild.
Tack på förhand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det justerar man med i vilket läge ventilen står när man monterar motorn. I ditt fall torde det bli enligt följande,
Ställ ventilen mitt i mellan stigaren från pannan och returen från radiatorkretsen, alltså ungefär som på bilden fast lite mer åt höger.
Ställ ventilmotorn i mittläge och montera på den på ventilen. Motorn ska sitta horisontellt, med skalan uppåt. Den kommer då att öka temperaturen när den vrids åt höger, samt minska när den går åt vänster.
Reglerar den tvärtom, så skifta rotationsriktning på motorn.
Sen skulle jag vilja ha framledningsgivaren lite längre bort från ventilen. Kanske det finns plats efter pumpen någonstans
Ställ ventilen mitt i mellan stigaren från pannan och returen från radiatorkretsen, alltså ungefär som på bilden fast lite mer åt höger.
Ställ ventilmotorn i mittläge och montera på den på ventilen. Motorn ska sitta horisontellt, med skalan uppåt. Den kommer då att öka temperaturen när den vrids åt höger, samt minska när den går åt vänster.
Reglerar den tvärtom, så skifta rotationsriktning på motorn.
Sen skulle jag vilja ha framledningsgivaren lite längre bort från ventilen. Kanske det finns plats efter pumpen någonstans
Tack för snabba svar.
Ställde shunten som du skrev, men monterade själva motorn 45 gr medurs.
Flyttade även givaren till efter cirkulationspumpen i vänstra hörnet.
Nu verkar det bete sig lite mer normalt, får väl vänta någon timme eller två så det hinner "sätta" sig lite.
Har lite varmare i huset idag än vad det ska, men blev så fundersam när temperaturen i pannan sjönk så fort, vilket den fortsätter göra så pelletsbrännaren går i ett. Känns inte som det ska vara så.
Ställde shunten som du skrev, men monterade själva motorn 45 gr medurs.
Flyttade även givaren till efter cirkulationspumpen i vänstra hörnet.
Nu verkar det bete sig lite mer normalt, får väl vänta någon timme eller två så det hinner "sätta" sig lite.
Har lite varmare i huset idag än vad det ska, men blev så fundersam när temperaturen i pannan sjönk så fort, vilket den fortsätter göra så pelletsbrännaren går i ett. Känns inte som det ska vara så.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara