Köpte en ny Nibe compact i hopp om att den skulle klara av att varmhålla vattnet bättre än 25 år gammal thermia men vad fel av mig att tro så. Mäter förbrukningen på den separat och bara vid handtvätt så går den igång bara på några få liter och kan jobba 30 minuter på 3kw för att komma upp i temp igen. Ska det vara normalt? Alltså säg att jag förbrukar 2 liter varmvatten ska beredaren gå 30 min efter det? En vanlig dusch på 5 minuter så jobbar den över 1 timme. Man vågar inte ena använda den. Utan att ens använda den så förbrukar den 10kwh utan att tappa vatten på bara 10 timmar. Termostaten är inställd på 70 grader. Kan man reklamera en varmvattenberdare?

Hur många liter är den på?
70 grader tycker jag är i överkant, 55-60 grader bör räcka.

Sedan är dessa beredare enkla produkter som det inte skiljer mycket på mellan olika fabrikat etc.

Ett värmeelement på x tusen W samt en termostat. Det går inte att trolla med detta och få en markant skillnad i energiförbrukning mellan olika fabrikat. Därav följer att det sällan/aldrig är lönsamt att byta en fungerande varmvattenberedare.

Det är normalt att vid ex. handdisk så kickar termostaten in och aktiverar uppvärmning i kanske 10-15 minuter.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.