Senaste mjukvaran minskar antalet avfrostningar. I ett så pass stor hus bör ventilationen ställas på ca 75%. Tänk på att göra det i servicemeny. Annars återgår den till normal efter 4 timmar.
Se till att öppna frånluftsventiler och tilluftsventiler. Och kolla filtret i pumpen. En ny pump kan vara igensatt av all damm från bygget/renoveringen. Det kan gå på 4-5 timmar att täppa den! Det är bara att öppna övre luckan och dra ut! Dammsugare har du?
;)
750 måste ha mycket luft för att fungera rätt!
Även om det betyder drag uteifrån! Tejpa kartonger och rikta den kalla luften upp mot taket tills allt blir helt rätt injusterat.

Tack för tipsen. Ska kolla filtret också och se till att kontakta ventilationsfirma för injusteringen.

snillefille skrev:
mabraham, jag maillar dig imorrn, sitter vid fel dator nu... Antar att du har klinker i tvättstuga och badrum och att det är därför du upplever dom som rejält varma. Parkett blir aldrig lika varm på ytan, så bara du har bra temp i alla rummen så är allt som det ska. Vår parkett blir inte varm trots att det är -20 ute, men värmen i rummen ligger på 22.
Jag märker en väsentlig skillnad på effektiviteten på pumpen efter ventilationsjusteringen... Synd bara att denna inte gjordes innan den smällkalla vintern kom - nu är det ju inte alls lika kallt. Jag har inte alls lika många omstarter av kompressorn och den reglerar frekvensen bra och tillsatsen lyser med sin frånvaro på temperaturer som den tidigare gick in på. Ska sätta på loggarna och göra enkla analyser senare.

Jämfört med tidigare har jag betydligt större luftflöde i huset med rejält mer öppna frånluftare samt högre fläkthastighet. Att försöka minska ventilationen för att man tror att man sparar värme tror jag är helt fel (om det nu inte är svinkallt ute men jag har svårt att se att vinsten är så stor ändå) och vad jag förstått så är det heller inte hälsosamt varken för huset eller människorna i det att inte ventilera rejält.

Snillefille - jag hittar inget mail från dig med den senaste mjukvaran. Har du skickat?

PMa mig din email nu. Jag kan maila den på direkten.

kamilenski skrev:
PMa mig din email nu. Jag kan maila den på direkten.
Skickat! Tack!

Kolla!
Mailade två gånger!

kamilenski skrev:
Kolla!
Mailade två gånger!
Got it! Tackar.

...och springer iväg efter USB-minnet.

mabraham skrev:
Got it! Tackar.

:D
Lycka till!

mabraham skrev:
Got it! Tackar.

Har du lagt in den?

kamilenski skrev:
Har du lagt in den?
Japp - och loggen påslagen.

mabraham skrev:
Japp - och loggen påslagen.
Bara sista tips och påminnelse,
öka den djävla frånluften till t.ex. 75% och sen
sänk den i steg om 5% per dag.

Skriv sen hur det gått!
d^_^b

kamilenski to the rescue. Jag lamade ur och lyckades aldrig boota datorn där programvaran låg... Men bra att det löste sig. Lycka till med finjusteringarna!

kamilenski skrev:
Bara sista tips och påminnelse,
öka den djävla frånluften till t.ex. 75% och sen
sänk den i steg om 5% per dag.

Skriv sen hur det gått!
d^_^b
Får se hur mycket jag hinner och orkar j-vlas med frånluften nu. Har för mycket att göra just nu..

Dock verkar det som om alternativet "nattsvalka" är nytt i denna programvara - eller finns denna på andra? Verkar vara att alternativ som fläktar ur ett uppvärmt hus om utetemperaturen är svalare (typiskt efter en het sommardag). Riktigt bra funktion om den fungerar!

Titta Nattsvalka. Den hade jag missat, dök lite hemligt upp i menyn vid uppgraderingan ja. Men det verkar ju spännande.

mabraham skrev:
Att försöka minska ventilationen för att man tror att man sparar värme tror jag är helt fel (om det nu inte är svinkallt ute men jag har svårt att se att vinsten är så stor ändå) och vad jag förstått så är det heller inte hälsosamt varken för huset eller människorna i det att inte ventilera rejält.
Finns det något sätt att minska kallraset/draget om man har luftspalter i fönstret? Både jag och min sambo är superkänsliga för drag. Vi borde inte alls ha luftspalter men jag visste inte att det var standard på fönstrena när de levererades från husleverantören. Och det tog ett bra tag innan jag fattade det efter att de var uppmonterade också...

Som det är nu så tycker vi att det drar hemskt mycket även när de är stängda och när jag öppnade dom i vardagsrummet så tyckte vi inte att det var skönt att sitta i soffan som står 5 meter bort. När jag var yngre så tyckte jag det var obehagligt om min mamma vädrade i köket på nedervåningen och jag satt på övervåningen. Och det gällde även om det var nästan 20 grader varmt ute.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.