Vi har köpt ett hus som vi ska flytta in i den 1 september det sitter ett vattenburet system i huset
med en elpatron den totala el förbrukningen är 29000kwh då kanske uppvärmningen är på ca 23000kwh?
huset är 132kvm +71 i biyta som ska värmas och det är byggt 1959 med 2glas fönster.
Vi bor uppe i norrland har sån ångest vad man ska välja för typ av uppvärmning vill byta innan vintern
kommer ...någon som har något bra förslag?

Ved, kanske.

glömde även skriva att det sitter en kamin i huset, ved känns inte så aktuellt som huvud uppvärmnings källa.

Jag värmer lite mer (ca 400kvm), dock så bor jag i dalarna. Jag har en Thermia värmepump och två borrhål, investeringen för det är lite saftig men jag skulle tippa på att min värme drar ca 17-20000Kw/h per år och då är det med varmvatten till två hushåll och ett direktel uppvärmt garage på ca 70kvm.

Annars kanske en pelletspanna kan vara intressant, finns ju en hel del färdiga paket att köpa och även pannor med minimalt underhåll, dvs att dom delvis sotar sig själva.

Hej! :D
Det är nästan en fråga om idiologi...och plånbok... :o
Jag menar du kan fortsätta med eluppvärmning och köpa vindkraftsandelar, eller varför inte ett eget vindkraftverk i "familjestorlek"? Pellets eller ved om du gillar bioenergi...har du egen mark?
Har du vatten? Kanske ett eget vattenkraftverk i miniformat?
Det finns så klart jordvärme, bergvärme eller varför inte en luftvatten eftersom du har vattenburet. Om man nu gillar värmepumpar. Luft/luft om du har öppen planlösning men det är det nog inte om huset är byggt 1959...
Att börja med att tilläggsisolera är inte heller någon direkt värmekälla...men många skulle nog tycka att det är bäst att börja med.

Personligen har jag kommit fram till att jag ska ha en modern svanenmärkt vedpanna med stor acktank. Jag har en trasig till/frånluftsvärmepump med vattenburen värme idag. Sådana finns så klart nya också...

Att fråga vad som är bästa uppvärmningskällan är som att fråga "Vilken är bästa bilen?" Det beror liksom på...
När det gäller värme är det så många saker som spelar in; investeringskostnad kontra driftkostnad, enkelhet kontra egen arbetsinsats mm mm. Dessutom tillkommer en aspekt: ideologi och övertygelse... "Vilken religion är bäst?" - ingen kan svara på det ändå kommer alla att svara något, även de som inte tror...
Gillar man kärnkraft, el, olja eller bioenergi?
Beroende på vilken du frågar om t.ex. kärnkraft får du helt olika svar om den är miljövänlig, detta gäller även bioenergi...*suckar lite*
Det är alltså lite upp till vad man vill och tror är mitt svar...om du inte har någon mer direkt önskan är det alltså lite upp till var och en vad man tror på och vad man vill ha.
Du får specificera dina önskemål lite mer. :p

Ja, jag säger som många andra här...sök på forumet! ;)
Det finns enormt mkt att hitta om för och mot olika saker.
Är man sedan mer inriktad på något specifikt finns även andra forum för värmepump eller pellets där det även står om alla olika system som finns...så det finns MYCKET info om man letar.

Min rekomendation, berg eller jordvärme så behöver du inte tänka mer på saken i många år och du får 1/3 kostnader för VV och uppvärmning under tiden. Inte så stor betydelse vilket fabrikat du väljer.

Jo jag vet, men man vill ju betala så lite som möjligt, har funderat på jordvärme ...har kollat lite på luft/vatten oxå
men jag vet inte hur bra det funkar här i norrland på vintern när det är -30 ??
har ingen öppen plalösning så luft/luft är nog inget för oss ...
Vill ha ett driftsäkert system som fungerar bra här uppe och som inte behöver så mkt underhåll ..

Hej!
Det finns ju luft/vatten-värmepumpar som fungerar till låga temperaturer men det kostar lite mer och frågan är vilken verkningsgrad de har när det är "norrlandskallt"...
En pelletspanna är ju ett alternativ när som inte kräver sååå mycket arbetsinsats men är miljövänligt och kostar inte jättejättemycket. En panna som jag tycker ser spännande ut är Bio-Sol pannan från Stocksbro Energi. En broschyr här:
http://www.stocksbro.se/dokument/Stock_Biosol_06031.pdf
Jag vet inte om solvärme är något att satsa på i Norrland men med tanke på att solen skiner väldigt mycket på sommaren när man vanligen använder solvärme skulle det kunna vara ett alternativ och där är ju ovan nämnda panna ett alternativ också.
Driftsäkert räknas väl även andra typer av värmepumpar så som berg- och jordvärmepumpar. De är dock något dyra i installationskostnad men fungerar utan arbetsinsats.
Som sagt...man får nog tänka på hur mycket man har att investera i anläggningen, har man mark att gräva ned slingor till en pump? Går det att installera en panna på ett enkelt sätt? Pannrum? Skorsten?

mindz skrev:
Jo jag vet, men man vill ju betala så lite som möjligt, har funderat på jordvärme ...har kollat lite på luft/vatten oxå
har ingen öppen plalösning så luft/luft är nog inget för oss ...
Vill ha ett driftsäkert system som fungerar bra här uppe och som inte behöver så mkt underhåll ..
Vet inte hur låg upp i Norrland du bor, men man kan säga att luft/vatten oftast har billigare totalekonomi än berg/jordvärme för en kalkyl gjord över dess livslängd i södra delarna av landet, och tvärtom i norra delarna av landet. Så om det du är ute efter är att göra det ekonomiskt mest kloka valet, och du väljer mellan berg/jord värme och luft/vatten, så handlar det om hur mycket du förbrukar (har du angivit) och lång norrut du bor, samt på hur lång sikt du vill tänka dig ditt val. Det finns en webbsida som låter dig jämföra besparingar, kostnader och paybacktider för dessa alternativ (http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php). Egentligen tänkt att användas när du har offerter och vet vad du jämför med, och också vilka kostnader du har. Dock om du anger var du bor, din förbrukning, och väljer rimliga storlekar på de två pumptyperna så är resten av defaultvärdena bra nog för att ge dig en bild.

Ser det inte som möjligt att ge dig bättre svar än så tills du har offerter. Provade själv på den sidan med dina värden och Härnösand som ort. och med din gissning på 23000 kWh som förbrukning (och en ny gissning som säger att 18000 av dem är värme och 5000 är varmvatten, låter lågt faktiskt brukar de elda i kaminen?). Ekonomiskt om anbuden du får har ungefär samma nivå som de brukar så är på kort sikt luft/vatten billigast, trots att Ni måste skjuta till tillskottsvärme via elpatron. På lång sikt blir berg/jord värme billigare. Med berg/jord värme tillkommer möjligheten att klara Er på enbart värmepump, men det beror på hur varmt vatten Ni behöver i radiatorerna när det är som kallast ute (skall vattnet vara för varmt går det åt elpatron trots att värmepumpen orkar med effektbehovet). Klarar Ni er utan elpatron kan Ni troligen gå ner i proppstorlek in till huset, vilket sparar ytterligare pengar på ett år och gör bergvärme mer positivt.

--- Mats ---

Redigerat:
Vi bor uppe i lycksele (12mil ovanför umeå) ..dom eldar i kamninen i stort sett varje dag ..vilket vi oxå kommer göra.

Annars om ni satsar på en berg/jordvärmepump så finns ju möjligheten att sätta in en vattenmantlad kamin eller en typ kakelugnspanna och docka den med värmepumpen. Finns värmepumpar som är gjorda för att kunna dockas med en panna eller kamin, borde ju kunna finnas en del att läsa om det på internet.

Eller också flyttar ni in, bor ett år, och ser vad ni själva får för förbrukning först. Beroende på levnadsvanor och om den där brasan verkligen blir av kan förbrukningen skilja mycket. Visst, det kostar några kronor i extra uppvärmingskostnader första året men se det som att ni betalar dom för att senare kunna välja och dimensionera något som passar era behov, inte nuvarande ägarens.
Och så blir det förståss lite mindre att tänka på innan flytten.

79:an skrev:
Annars om ni satsar på en berg/jordvärmepump så finns ju möjligheten att sätta in en vattenmantlad kamin eller en typ kakelugnspanna och docka den med värmepumpen. Finns värmepumpar som är gjorda för att kunna dockas med en panna eller kamin, borde ju kunna finnas en del att läsa om det på internet.
Ett bra alternativ är att ha alternativ.
Tycker inte det är något bra alternativ för er så långt upp.

mindz skrev:
Vi bor uppe i lycksele (12mil ovanför umeå) ..dom eldar i kamninen i stort sett varje dag ..vilket vi oxå kommer göra.
Bra, det gör det enklare. Dels förklarar det den relativt låga förbrukningen, dels vet vi mer om temperaturerna på orten.

Det närmaste Lycksele jag kan hitta temperaturdata för är Stensele. Och med de temperaturer som finns där kommer en luft/vatten som klarar sig ner till -20 att kräva elpatron för runt 2000 kWh per år (en luft/vatten leder till att Ni ofta kör på ren elpatron när det är så kallt). Detta gör att en berg/jordvärmepump som räcker till så Ni slipper elpatron (stor nog, och att framledningen inte skall vara varmare än pumpen klarar) betalar sig. Jämfört med luft/vatten inom 15 år och jämfört med nuvarande förbrukning på 9 år (med mindre Ni får offerter som skiljer mot vad man brukar se). En sådan berg/jordvärmepump bör den sänka nuvarande elförbrukning med runt 15000 per år (om den köps för att klara varmvattnet med).

Om ni investerar i en sådan är det klokt nog att köpa den stor nog för att klara sig även utan vedeldningen, så blir den mer valbar.

--- Mats ---

mindz skrev:
Det är ju bland dom kallaste ställena i västerbotten... :)
Så jag tror inte på L/V VP där uppe utan du bör nog välja jord/bergvärme..
Men gör som nån tidigare skrev, Kör som vanligt i 1 år o se hur förbrukningen blir, Försök att köra med fullt öppna termostater på radiatorerna o låt shunten styra innetempen så kan ni kolla vad det behövs för framledningstemp till radiatorerna..
Kolla även elförbrukningen då det är riktigt kallt o jämför med nu då det inte behövs värme då kan man lätt välja storlek på pump för att få låg förbrukning senare.. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.