4 622 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Hjälp! Vad ska jag ha? Blir tokig på gängor och kopplingar.
Har dessa monterade i väggen med 16 mm PEX . (15mm)
RSK-Nr: 855 06 44
Tänkt sätta dessa i väggbrickorna. RSK 1878213 (15mm)
Så lång tror jag det är OK men sedan får jag hjärnfrys!!! Vad ska jag koppla vidare med???
Ska dels ansluta en blandare med invändig G 3/8 (Ska vara mot planända.)
En annan blandare sitter det nu mutter och klämring på. Tror det är G 1/4
Sedan har jag en WC med slang. Invändig G15. Passar väll i dimension men ska ju gå mot planända.
Ellr ska jag ha något helt annat än ovanstående?
Är trött och hjärna har gått i baklås efter googlande på RSK-nummer och produkter på Rinkaby rör.
RSK-Nr: 855 06 44
Tänkt sätta dessa i väggbrickorna. RSK 1878213 (15mm)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så lång tror jag det är OK men sedan får jag hjärnfrys!!! Vad ska jag koppla vidare med???
Ska dels ansluta en blandare med invändig G 3/8 (Ska vara mot planända.)
Sedan har jag en WC med slang. Invändig G15. Passar väll i dimension men ska ju gå mot planända.
Ellr ska jag ha något helt annat än ovanstående?
Är trött och hjärna har gått i baklås efter googlande på RSK-nummer och produkter på Rinkaby rör.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
ska du ha en blandare direkt i den där eller vad? I övrigt så beror det ju på vad du ska fortsätta med efter den där kranen?
Ska dels ansluta en blandare med invändig G 3/8 (Ska vara mot planända.)S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Ja det har du skrivit men normalt sitter ju dylika uttag så du drar rör från kranen till varje plats där apparaterna finns. Det är väl det du får börja med att skissa på. Den utv gängan är ju anpassad för just att gå vidare med rör/kona/mutterjanwide skrev:
Uttagen sitter där apparaterna finns. Dvs under handfaten och vid wc-n. Då kanske jag ska sätta någon annan kran än RSK 1878213?S Stefan1972 skrev:
Efter envist googlande har jag kommit en liten bit på vägen (tror jag).
Till WC-anslutningen. Slang, invändig G15 antar jag att det blir en RSK 8547011 Rak kulventil CU15xG15
Denna skruvar jag direkt i väggbrickan (2 varv efter handåtdragning).
Har jag fattat rätt?
Till WC-anslutningen. Slang, invändig G15 antar jag att det blir en RSK 8547011 Rak kulventil CU15xG15
Denna skruvar jag direkt i väggbrickan (2 varv efter handåtdragning).
Har jag fattat rätt?
Finns denna i både G15 till din WC och G10 till din blandarejanwide skrev:
https://www.vvsobadrum.se/ror-rorde...inkelkulventil-klamringskoppl-utv-gg-med-vred
Ja det borde funka med de. Det framstår inte på säljarens sida men de ventiler är 15mm som passar mot din VA väggbrickor. Ta bort muttern och copper klämringen först. De behövs inte om du redan har befintlig pex.janwide skrev:
Avstängningsventil medföljer vissa WC stola. Fick du inte en med på köpet?
Tack för hjälpen. Det satt en gammal avstängning på toan tidigare. Typ 60-tal. Den rök vid renoveringen. Toastolen är dock bytt för inte så många år sedan så den är i bra skick men ny avstängning behövs. Tror att jag förstått nu hur det är med olika gängtyper och dimensioner. Men det återstår som sagt att se när jag skruvat ihop allt. Återkommer med slutrapport .L lostinsweden skrev:
Alltid bättre sent än aldrig! Det blev ju en del varianter på kopplingar för att få ihop det. Återkommer med en bättre översikt när jag får tid. Men slopade fördelarna och valde istället att sätta kulventiler resp. vinklar i väggfästena. Konade DY15 mot fästena och lite olika i andra ändan beroende på vad jag skulle montera.Krilleman skrev: