Byggimpert/Christina:
Har du tvillingflickor som ska börja sexårs, eller? (Jag försöker läsa mellan raderna.)

Byggare Bob verkar vara ett kul tema. Kanske kan jag hjälpa dig att spinna lite på det? Säg till vad du bestämmer dig för så kan jag försöka kläcka ur mig några idéer.

Hoppas inte Marlene stryker mina svar nu, för detta hör väl inte alls till byggrelaterade frågor egentligen...

Lycke skrev:
Byggimpert/Christina:
Har du tvillingflickor som ska börja sexårs, eller? (Jag försöker läsa mellan raderna.)

Byggare Bob verkar vara ett kul tema. Kanske kan jag hjälpa dig att spinna lite på det? Säg till vad du bestämmer dig för så kan jag försöka kläcka ur mig några idéer.
Du läser alldeles utmärkt mellan raderna ;)
Hjärtans gärna :DALLAtips mottages synnerligen tacksamt :D
Nån "hemmablandning" mellan "Bob" och "skattsökare" får det bli, tror jag.
Vi har ju faktiskt en alldeles lagom stor, hemlig och "läskig" skog utanför tomten ;)

//Christina som TACKAR på förhand.

Lycke skrev:
Byggare Bob verkar vara ett kul tema.
Hoppas inte Marlene stryker mina svar nu, för detta hör väl inte alls till byggrelaterade frågor egentligen...
Skulle inte Byggare Bob vara byggrelaterad, för att inte tala om Bandis, Skopis och Menta............. ?? :D ;)

Nog vet jag många trådar som isf. är mer ute och halkar ;)

//Christina.

Bob_the_builder
byggimpert skrev:
Skulle inte Byggare Bob vara byggrelaterad, för att inte tala om Bandis och Menta............. ???  ;D ;)
Behöver ni hjälp? ;D

Bob_the_builder skrev:
Behöver ni hjälp?  ;D
Mer än gärna :D ;)

//Christina.

Kan vi fixa´re? Klart vi kan!

Om du ska ha Byggare Bob-tema så tycker jag att du kan göra så här:

Gör inbjudningskort med Byggare Bob och skriv att XX och YY bjuder på Bob och Wilma-kalas. (Jag har upptäckt att tjejer gärna vill ha något att identifiera sig med också, så glöm inte Wilma!) Skriv att barnen MÅSTE ha oömma kläder.

Se för guds skull till att inte ha mer än två timmar! När barnen kommer låter du födelsedagsflickorna öppna sina paket. På så sätt går lite tid. Jag tycker det är artigt att titta på vars och ens present och säga "vad fin!" och tacka.

När gästerna anländer har du och din man på er blåställ! Varenda gång som jag eller min man har klätt ut oss på barnens kalas så har gästerna blivit alldeles förundrade - och förtjusta!

Lägg inga dukar på borden utan brunt omslagspapper på rulle istället. Lägg kritor på bordet och låt barnen rita! När jag gjorde detta på ett 7-årskalas vågade barnen först inte börja rita, så klottra gärna lite själv i förväg.

Ställ upp några av barnens gamla sandlådebilar (som du diskat noga!) om ni har den där rejäla Plasto Bambola-sorten som är stora och färggranna dumpers, lastbilar, grävskopor etc. Lägg kakor på flaken! Låt grävskopan gräva i en hög med chokladbollar! Vi gjorde så när jag hade havskalas: lade Ballerinakakor i barnens badkarsbåtar och det blev succé.

Ha en tävling där du delar upp barnen i två lag. Ett lag är Bob-laget och ett är Wilma-laget. De får spika i spikar (som du satt fast i en bräda innan, förstås!). De kan få berätta vad olika verktyg heter. De kan få skruva loss en mutter med hjälp av en skiftnyckel eller liknande ofarliga saker. Barnen i laget får själva välja vem som ska utföra uppgiften, annars är det alltid någon som blir orolig och ledsen.

Gör 7-8 tävlingsmoment och avsluta med en liten frågesport. Ställ frågor om verktyg, Byggare Bob, snickare osv. ALLA vinner så klart!

När det återstår 20 minuter har ni godisutdelning. Jag har börjat alldeles för sent många gånger och då har redan flera föräldrar kommit - som står och tittar på och stressar. Det tar sin lilla tid att ha skattjakt eller fiskdamm! Bättre att börja i tid.

Kanske ligger alla godispåsarna i en verktygslåda som ni gömt någonstans? Det vore väl passande? Vi har haft godisar i ryggsäck på min andra 7-årings campingkalas och det var uppskattat som alternativ till fiskdamm. Sätt på en video med Byggare Bob medan barnen smaskar, kanske?

Andra aktiviteter skulle kunna vara att balansera på en planka, att stapla stenar så högt som möjligt, att bygga något med överblivna trästumpar eller att bygga med Duplo.

Tusen och åter tusen TACK Lycke, jag ska efter bästa förmåga försöka implimentera åtminstone några av alla dina fina idéer :).

Det var ju någon tidigare i tråden som hade förslag på att hyra in ett proffs och där är ju du en utmärkt representant, du har aldrig funderat på att slå dig på detta på heltid?!!? :D 8)

MVH/Christina.

Förslag 2: Om du verkligen tror att du kan hantera tjugo ungar ute i en skog som dessutom är läskig, så kan du ju antingen flytta ut Byggare Bob-partyt dit (därav kommentaren om att barnen måste ha oömma kläder) eller så har du ett kalas som liknar mitt campingkalas.

Förbered en lägereld genom att lägga stenar i en cirkel på en plats där det förslagsvis inte växer högt torrt gräs :P Ta med dig grillkol eller ännu hellre vedklampar på kalasdagen och tänd en eld som barnen får grilla korv över. Brukar vara tidskrävande (vilket är ett plus, tycker jag!) och mycket uppskattat.

Ta med en av era byggpresenningar och bred ut på marken. Då sitter alla torrt!

Skogen är en toppenlekplats och det är lätt att fördriva tiden när man har stora stenar att sitta på och träd att klättra i. Kanske ska du skippa byggtemat och ha ett skogskalas istället? Barnen får tippa rätt svar i en frågesport, 1 X 2 "Vilken fågel är svart och vit? Kråkan, hackspetten eller skatan?" osv.

Många barn tycker också att det är mysigt med en koja. Kanske kan ni bygga en tillsammans? Eller ta med glasburkar så de kan samla insekter?

På min sons campingkalas hade jag en stor ryggsäck full med godispåsar som jag delade ut efter att barnen svarat på frågorna i en frågesport. Dessutom hade vi dukat med plastspindlar och plastormar på kakfaten. Det finns hur mycket som helst att göra om man vill ha ett naturtema!

Totte_S
Vi tog med oss ett rep, en stege, ett snyggt lakan och ett snöre och lämpligt antal fikapåsar, inget godis här inte.
Begav oss till lekplatsen bredvid skogen. Lade stegen över en grop, band repet i toppen av en backe och släppte lös barnen. Ingen lekte på den nybyggda lekplatsen, alla sprang runt som galna på den enkla hinderbanan. Bergsbestigning (5m) och balansgång över avgrundsdjupet (40 cm) Avslutning med fiskdamm, alla fick sitt fika i en påse utom saften förstås.
Resultatet blev 25 trötta och nöjda barn, samt att många föräldrar på dagis snällt fick ta med sina barn en annan dag till den roliga skogen. ;D
Behövs inte så mycket arrangemang för barn som har 100 ggr mer fantasi än vi torra föräldrar ;)

Tack för de snälla orden, Christina!

I våras fick jag en värmande komplimang från en mamma i mitt äldsta barns klass: hon sa att hennes son väntade hela året på att vår inbjudan skulle dimpa ner i brevlådan för det är klassens roligaste kalas. Jag blev så himla glad! Just det kalaset var jag utklädd till professor McGonagall (oups, stavade jag rätt nu?) och viftade med en trollstav när barnen kom. Sedan hade vi ett Harry Potter-kalas som var toppenkul även för oss vuxna. Barnen delades in i fyra lag (de fyra elevhemmen på Hogwarts) och fick utföra diverse halvläskiga saker innan de slutligen kunde hämta sitt diplom av mig när kalaset slutade.

Men jag håller med Totte om att det inte alltid behövs mycket. Jag är mycket ute i skogen med mina egna och andras ungar och där behöver man inga leksaker. Barnen klarar sig utmärkt med det naturen erbjuder!

Puuh...... då var årets version av "Armageddon" över ;) och till alla Er och särskilt "Lycke" som lämnat så många roliga och fantasifulla förslag vill jag bara säga Tusen Tack, kalaset blev succé, alla utom två stycken (som var sjuka) kom och det gick över förväntan att ha en hel klass samtidigt.
Det blev "Byggare Bob" temat och mina farhågor för att tjejerna skulle tycka det var trist kom helt på skam, varenda en av dem använde skruvdragare och hamrade av hjärtans lust.
Ett särskilt uppskattat inslag, av barnen iaf. ;)(de fick ha skyddsrock över kläderna) var att färgaffären som sålt så mycket Tinova VX i sommar ställde upp och sponsrade med 10 2-lit. hinkar med vattenlöslig färg i glada nyanser samt 20 penslar, sen använde vi en överbliven jättemasonitskiva uppställd mot målarställningen som ett staffli, ställde sen upp ungarna på rad och lät dem kludda så mycket de ville, så nu har vi en mega "Bengt Lindström" som alla var otroligt stolta över :D ;D
Det enda som inte riktigt "föll dem på läppen" var att tiden gick för fort, "föräldrarna kom alldeles för snabbt" och ingen ville fara hem, fast jag själv och maken tyckte nog ändå att två timmar, som blev 2,5 innan alla kommit iväg, var fullt tillräckligt ::)

//Christina

Totte_S
... och nu uppstår frågan, hur skall ni matcha denna succé nästa år ;D ;) ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.