8 230 läst ·
31 svar
8k läst
31 svar
hjälp/tips koppling inkommande vatten.
Du kan ju alltid göra så att du gör en fyrkantig form runt kopplingen, sedan gjuter du resten. När det är färdigt så skruvar du bara fast en metallplatta i golvet som får täcka hålet med skarven.
Nja, är inte det där 80-talsregler? Jag hade massvis med skarvar innanför luckor i huset. När vi byggde om så fick vi dra om rubbet med heldragna rör och förlägga alla skarvar innanför tätskikt.oavvs skrev:
Att det står och läcker innanför en inspektionslucka är ju knappt ens marginellt bättre än att det står och läcker i en inbyggd konstruktion. Skadan blir precis lika stor såtillvida man inte inspekterar kopplingen regelbundet.
Man får såklart tätskikta utrymmet, så att eventuellt läck tränger upp genom luckan..
Jag satt å funderade på en slukrist som lock, men det blir inte så lyckat när man torkar golvet förstås ...
Annars hade det ju varit en enkel och estetiskt lösning..
Jag satt å funderade på en slukrist som lock, men det blir inte så lyckat när man torkar golvet förstås ...
Annars hade det ju varit en enkel och estetiskt lösning..
tack för alla förslag kommer ju troligtvis bli en inspektionslucka med tätskikt i den då kommer vattnet upp. Vad är en slukrist?
Det kanske finns nån typ rostfri lucka, liknade en klinker ram
nån som vet?
Sen kan man ju ha en matta över då ser man ju inte luckan.
Ja vi får se hur man ska lösa detta
Det kanske finns nån typ rostfri lucka, liknade en klinker ram
nån som vet?
Sen kan man ju ha en matta över då ser man ju inte luckan.
Ja vi får se hur man ska lösa detta
Japp, OK. Inspektionslucka och med tätskikt så att vatten inte tränger någon annanstans än uppåt kan vara ok. Det känns dock inte helt elementärt att åstadkomma en sådan konstruktion. Det blir ju som en balja vars kanter måste sticka upp ovan golvnivå så att läckaget blir synligt. Annars gör ju tyngdlagen att vattnet smiter iväg och lägger sig ovanpå plattan i alla fall.
Ska du ha tätskikt på hela bottenplattan och spackla upp fall till närmast brunn från inspektionsluckan? Om inte, hur ska du annars veta vart vattnet smiter iväg när det rinner över kanten?addex skrev:
Vad jag menar är att luckan blir högre än golvet ifall du ska ha en rimlig chans att upptäcka ett läckage. Då kan du se att det blir blött ovanpå golvet.
En eventuell lucka kan sitta på högsta eller lägsta punkt, eller utan fall alls i golvet,
Om det läcker såpass att det inte dunstar , utan fyller "gropen" och tränger upp runt luckan, så blir det blött på golvet, och läckan märks,
Att sedan hela golvytan blir blöt, innan vattnet når en golvbrunn , spelar nog ? ingen roll,
Kraven från försäkringsbolag är uppfyllda ? , bara läckan märks, utan att den smiter in i husets golv och väggar..
(Förutsatt att det finns någon svämkant vid dörrarrna)
Det är ju inte en golvbrunn i duschen vi pratar om, utan en inspektionslucka till en koppling, som förhoppningsvis aldrig kommer att läcka..
Men om den mot all förmodan skulle läcka en dag, så ska det märkas på rätt sida av väggen/golvet
Och skulle man vilja kolla till den vart 20:de år , ska man kunna göra det..
Om det läcker såpass att det inte dunstar , utan fyller "gropen" och tränger upp runt luckan, så blir det blött på golvet, och läckan märks,
Att sedan hela golvytan blir blöt, innan vattnet når en golvbrunn , spelar nog ? ingen roll,
Kraven från försäkringsbolag är uppfyllda ? , bara läckan märks, utan att den smiter in i husets golv och väggar..
(Förutsatt att det finns någon svämkant vid dörrarrna)
Det är ju inte en golvbrunn i duschen vi pratar om, utan en inspektionslucka till en koppling, som förhoppningsvis aldrig kommer att läcka..
Men om den mot all förmodan skulle läcka en dag, så ska det märkas på rätt sida av väggen/golvet
Och skulle man vilja kolla till den vart 20:de år , ska man kunna göra det..
vill du vara på den säkra sidan så kan du köpa ett fukt larm jag skrev tidigare det har vi här i 57 lägenheter där vi har gjutna hål med en trä lucka över (som i ditt fall) och då har vi upp täkt alla va läckor innan dem har blivit för stora och det fungerar bra.
Tätskita? *Hahahaha...*addex skrev:
Det blir nog bra det du tänker göra, sunt förnuft räcker långt. Huvudsaken är att du inte gjuter in kopplingen i alla fall.
Min tanke var att du tex lägger klinker på hela golvet och klinkerkanten går ovanför inspektionsluckans tätskikt, då rinner vattnet in under klinkret snarare än upp ovanpå. Och vattnet sprider ut sig under klinkret innan du upptäcker problemet. Å andra sidan så är det betonggolv. Simma lugnt.