Hej har fått två larm på bergvärmepumpen. Motorsk löst och tilsats löst. Jag har startat om flera gånger men felet uppkommer igen efter någon minut. Jag har klickat på säkringarna på motorskyddet men inget resultat.
Jag undrar dock om dessa två kablar som inte sitter någonstan som syns på fotot. Ena står det 7 på och de andra är 5. Ska de sitta ngnstans och i så fall var?
Den är 15 år gammal annars. Är det dags att slänga den kanske?
Jag undrar dock om dessa två kablar som inte sitter någonstan som syns på fotot. Ena står det 7 på och de andra är 5. Ska de sitta ngnstans och i så fall var?
Den är 15 år gammal annars. Är det dags att slänga den kanske?
Bästa svaret
Första är att kolla upp kraftförsörjningen, finns tre (?) faser, glappfritt, nolla glappfri?
Annars, som sagt, för djupare analys av vad den klagar på så måste vi veta vilken pump det är. (Vi förresten, de som råkar kunna aktuell pump. Jag har aldrig skruvat värmepump, bara kollat säkringar och återställt motorskydd.)
Annars, som sagt, för djupare analys av vad den klagar på så måste vi veta vilken pump det är. (Vi förresten, de som råkar kunna aktuell pump. Jag har aldrig skruvat värmepump, bara kollat säkringar och återställt motorskydd.)
Det är inte så att cirkulationspumpen för värmesystemet lagt av.
Det sitter väl en Vilo pump i din DUO ( jag har en DUO 10 som jag fick byta pumpen i) dålig hållbarhet på Vilopumparna. Skruva av proppen i mitten på pumpen, stoppa in en skruvmejsel och vrid så lossnar pumpen om den fastnat. Om så är fallet så behöver den oavsett bytas, men du får värme och varmvatten i huset.
Det sitter väl en Vilo pump i din DUO ( jag har en DUO 10 som jag fick byta pumpen i) dålig hållbarhet på Vilopumparna. Skruva av proppen i mitten på pumpen, stoppa in en skruvmejsel och vrid så lossnar pumpen om den fastnat. Om så är fallet så behöver den oavsett bytas, men du får värme och varmvatten i huset.
Kanske lite tveksamt då motorkydd oc överhettningskyddet löser som TS säger, motorsk, kan lösa om kompressorn får gå tungt p.g.a. att den inte blir av med värmen, men att ÖSK löser,Tja det sitter väl VV i tanken,kan även vara att kontaktorn/relä har klibbat fast och det värmer över 95 C ,vilken typ har du så det går att plocka fram ett schema på denGoC skrev:
Tillsatsen sitter i VP efter cirkulationspumpen på framledningen innan växelventilen. Så om varken kompressorn eller tillsatsen blir av med värmen pga av stillastående cirkulationspump så är det troligt.J jonaserik skrev:Kanske lite tveksamt då motorkydd oc överhettningskyddet löser som TS säger, motorsk, kan lösa om kompressorn får gå tungt p.g.a. att den inte blir av med värmen, men att ÖSK löser,Tja det sitter väl VV i tanken,kan även vara att kontaktorn/relä har klibbat fast och det värmer över 95 C ,vilken typ har du så det går att plocka fram ett schema på den
Exakt, vet då jag har en DUO10 som pumpen stannade på med utlöst motorskydd som följd, dock inte på elpatronen då jag har ett rejält gammalt värmesystem grova rör och självcirkulation som klarade att leda ut värmen från elpatronen till några element, trotts stillastående cirk-pump.J jonaserik skrev:
Tackar för alla råd. Testade det mesta jag vågade göra. En kyltekniker tittade på värmepumpen idag och säkringarna i huset. Enligt honom var det troligen inte värmepumpen det var fel på utan att 3 fasen till huset inte fungerade och att felet låg utanför huset. Ringde Fortum som skickade montörer som upptäckte att en av faserna till huset hade tappat sitt fäste i elstolpen. De fixade det nu och värmepumpen fungerar nu.
Klicka här för att svara