Hej!

Vårt fina gamla skjul håller på att falla omkull eftersom stenfundamentet börjat kantra.

Kan det rättas upp eller stöttas så att ytterligare kantring hindras?

På förhand tack!

• Gammalt skjul med vikande stenfundament och lutande träväggar omringat av träd och grenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis kantrat stenfundament under gammalt skjul med synlig trävägg och grönskande mossa.
    Skapa konto
  • Gammalt skjul med lutande stenfundament omgivet av skog.
    Skapa konto
Kanske går att styra upp med domkraft, ett par spännband och sedan justera grundsten?

Frågan är varför det välter. Är marken under för mjuk?

Tomture61
J Jonas155 skrev:
Hej!

Vårt fina gamla skjul håller på att falla omkull eftersom stenfundamentet börjat kantra.

Kan det rättas upp eller stöttas så att ytterligare kantring hindras?

På förhand tack!
Svårt att få en helhetsbild på dina markförhållanden .
Ser en slänt + träd .
Träd (rötter) kan förstöra / spräcka en husgrund .
I en slänt kan marken börja röra på sig .

Förslag , avverka träden runt byggnaden .
Om marken rör på sig , gjut pålar ned i backen (djupt)

Hur är grunden till din byggnad konstruerad , ser mycket enkel ut .
Kan inte se att grunden har ett bra stöd i marken , ser mer ut som den är gjuten direkt på backen !

Tomture61 Tomture61 skrev:
Svårt att få en helhetsbild på dina markförhållanden .
Ser en slänt + träd .
Träd (rötter) kan förstöra / spräcka en husgrund .
I en slänt kan marken börja röra på sig .

Förslag , avverka träden runt byggnaden .
Om marken rör på sig , gjut pålar ned i backen (djupt)

Hur är grunden till din byggnad konstruerad , ser mycket enkel ut .
Kan inte se att grunden har ett bra stöd i marken , ser mer ut som den är gjuten direkt på backen !
Hej och tack för svar!

Det är definitivt en slänt där det kan vara lite rörelse. Upplever den som mycket mjuk. Teorin om träd (rötter) låter också trolig.

Det är ett mycket enkelt gammalt skjul med en grund som verkar gjuten direkt på backen.

Skall man inte pröva att stabilisera upp skjulet på något sätt till att starta med? Gör jag det genom at gjuta pålar?

På förhand tack!

Hälsningar

Jonas

C
J Jonas155 skrev:
Skall man inte pröva att stabilisera upp skjulet på något sätt till att starta med? Gör jag det genom at gjuta pålar?
Jag funderar lite på hörnet närmast i bild som ser lite skumt ut.

Normalt brukar syllen vara låst i hörnen, där grundläggningen dessutom brukar vara lite extra påkostad. Så om grundmuren ger sig så hänger inte syllen och därmed väggen med ut.

Men här har hörnet uppenbarligen delat på sig?

Tomture61
J Jonas155 skrev:
Hej och tack för svar!

Det är definitivt en slänt där det kan vara lite rörelse. Upplever den som mycket mjuk. Teorin om träd (rötter) låter också trolig.

Det är ett mycket enkelt gammalt skjul med en grund som verkar gjuten direkt på backen.

På förhand tack!

Hälsningar

Jonas
J Jonas155 skrev:
Hej och tack för svar!

På förhand tack!

Hälsningar

Jonas
Ett förslag är att lyfta huset , en sida i taget , om nu grunden är lika dålig runt om .
Bort med gamla grunden , borra med jordborr (tex) ned en meter i marken , gjut en påle med en stor klack upptill som går in och täcker där nya grunden skall bo .
Glöm ej armeringsjärn till betongen .

Hej Tomture61!

Tacksam för svar! Hur tusan lyfter man ett hus/skjul?

Jag är på jakt efter den enklaste lösning som ger huset förlängt liv. Det är trots allt bara ett vedskjul.

/Jonas

• Gilla
Rocky10 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
J Jonas155 skrev:
Hej Tomture61!

Tacksam för svar! Hur tusan lyfter man ett hus/skjul?

Jag är på jakt efter den enklaste lösning som ger huset förlängt liv. Det är trots allt bara ett vedskjul.

/Jonas
Stommen , som ser ut som timmerstomme , måste hållas ihop med påspikade reglar .
Tycker mig se att det har separerar till viss del .
Montera vågräta reglar på in eller utsida .
Använd domkraft för att höja en sida i taget .
OBS , se till så väggar hålls ihop , kryssregla väggar invändigt .

Tex denna domkraft https://www.ajprodukter.se/transpor...domkraft/55783-19433726.wf?productId=19433723
Kanske går att hyra :thinking:

Värdet på ditt vedförråd borde vara " Vad kostar det att bygga ett nytt "

Redigerat:
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Skall försöka hyra en domkraft. Kan det räcka med spännband för att hålla ihop timmerstommen invändigt?

Tomture61
J Jonas155 skrev:
Skall försöka hyra en domkraft. Kan det räcka med spännband för att hålla ihop timmerstommen invändigt?
Om du lyfter byggnaden på ena långsidan flyttas tyngdpunkten för huset + att väggen du lyfter kan antingen rasa utåt eller inåt .
Använd stabila reglar mellan långväggar , montera som ett X (y)

• Gilla
Jonas155
  • Laddar…
MultiMan
Jag har en stor lada på runt 70 m2 som tydligen började ge sig för 35-40 år sedan och glida ner för backen den står i. Förre ägaren drog då en kätting runt ena hörnet och fäste i ett träd, samt borrade några armeringsjärn i markfasta stenar och la stenar emot grunden.

Trots att även hästmyror en gång ätit upp hela bärande bjälklaget och det reparerats på ett inte alltför övertygande sätt, så står den fortfarande på sin plats på nästan samma sätt efter de 22 åren jag bott här. Enda är att väggen på baksidan av vedförrådet buktar lite utåt, men det har ändrats mycket lite, så jag har lagt energin på andra saker.

MultiMan MultiMan skrev:
Jag har en stor lada på runt 70 m2 som tydligen började ge sig för 35-40 år sedan och glida ner för backen den står i. Förre ägaren drog då en kätting runt ena hörnet och fäste i ett träd, samt borrade några armeringsjärn i markfasta stenar och la stenar emot grunden.

Trots att även hästmyror en gång ätit upp hela bärande bjälklaget och det reparerats på ett inte alltför övertygande sätt, så står den fortfarande på sin plats på nästan samma sätt efter de 22 åren jag bott här. Enda är att väggen på baksidan av vedförrådet buktar lite utåt, men det har ändrats mycket lite, så jag har lagt energin på andra saker.
Hej! Låter som en pragmatisk lösning. Mitt problem är att det saknas träd eller sten som jag kunde fästa en kätting till. Skulle alternativt vara stöttor från utsidan eller mot eksisterande träd - men vet inte vad jag skulle använda för material till det.

Det här är ett vanligt problem på gamla lador och ekonomibyggnader. Vi har några längor, som är mer än 100 år gamla, där väggar med byggstoppet och stödpelare har glidit utåt. Ofta står de bara på grundstenar. Med tiden på grund av frost, vind m.m. så rör det sig. Det som fungerat bra och som är relativt enkelt är att gjuta en rejäl plin innanför väggen och sen förankra väggen i den med långa gängstänger. Man kan väl hjälpa till och putta och lyft in väggen med något medan man spänner gängstängerna. Sist puttade vi med lastmaskinen.

• Gilla
Jonas155
  • Laddar…
hlph hlph skrev:
Det här är ett vanligt problem på gamla lador och ekonomibyggnader. Vi har några längor, som är mer än 100 år gamla, där väggar med byggstoppet och stödpelare har glidit utåt. Ofta står de bara på grundstenar. Med tiden på grund av frost, vind m.m. så rör det sig. Det som fungerat bra och som är relativt enkelt är att gjuta en rejäl plin innanför väggen och sen förankra väggen i den med långa gängstänger. Man kan väl hjälpa till och putta och lyft in väggen med något medan man spänner gängstängerna. Sist puttade vi med lastmaskinen.
Hej! Låter spännande! Har du någon närmare beskrivning av denna metod? Eller tips om vidare läsning?

• Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.