Fin pardörr. Något som många gamla dörrar råkar ut för. Inte minst om de förvarats fel.
Går det att stänga dörren genom att trycka till den kanske man får nöja sig så. Annars kan man bättra på skeva dörrar genom att såga ur spår i den böjda brädan och limma i kilar. Något som alla snickare kanske inte ger sig på.

• Gilla
Odsch
  • Laddar…
Vad är detta!? Inte så snyggt med fodret.

Man kan inte sätta foder innan dörren är rätt justerad.

• Dörrfoder som är feljusterat med synliga glipor mot en gammal vitmålad dörr och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du skurklossen nertill?

Stefan N Stefan N skrev:
Menar du skurklossen nertill?
Japp, skaver i mina ögon, en profil som är snarlik fodret, men inte helt.

Ser ut som en ful och dålig skarvning av fodret. Men är mest fråga om tycke o smak (y)

Men fodret annars ser väl ok ut om man tänker på att det ska målas enligt konstens alla regler.

A Autodidak1 skrev:
Japp, skaver i mina ögon, en profil som är snarlik fodret, men inte helt.

Ser ut som en ful och dålig skarvning av fodret. Men är mest fråga om tycke o smak (y)

Men fodret annars ser väl ok ut om man tänker på att det ska målas enligt konstens alla regler.
Skurklossar brukar vara enklare än profilen på fodret. Syftet är att kunna byta den istället för hela fodret när skurvatten eller dammsugarrobotar slitit för mycket på den.
Vit skurkloss vid dörrfoder, utsliten nedre del, på ett trägolv.
Skapa konto

imported_Benno imported_Benno skrev:
Skurklossar brukar vara enklare än profilen på fodret. Syftet är att kunna byta den istället för hela fodret när skurvatten eller dammsugarrobotar slitit för mycket på den.
[bild]
Jag vet, men i TS fall så skaver dom i mina ögon, det du la upp är en mycket snyggare lösning (tycke o smak igen)

Matti_75 Matti_75 skrev:
Fortfarande bara närbilder, vill se dörren i sin helhet från ut och insidan.
Nu då? :)

• Gammaldags trädubbdörr med sliten vitmålning och omålad tröskel samt dörrfoder.
    Skapa konto
  • Gammal vit dubbelträdörr med skalad färg och synlig trästruktur i ett rum med trägolv och ljusa väggar.
    Skapa konto
O Odsch skrev:
Nu då? :)
Det är inte så att dörren tar i någonstans när du försöker stänga den? Eftersom den passade i karmen innan montage. Sätt lite maskeringstejp där du tror att den tar i på karmen och stäng dörren, skavd tejpen bort så är det där du har problemet

S
O Odsch skrev:
Så här ser det ut. Snickaren har tyvärr ingen lust att ta bort foder och justera karmen så nu vet jag inte vad jag ska göra.
Så han är nöjd med resultatet? Vad har ni kommit överens om. Du får hota med att inte betala för montaget så du kan leja någon annan att rätta till.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är inte så att dörren tar i någonstans när du försöker stänga den? Eftersom den passade i karmen innan montage. Sätt lite maskeringstejp där du tror att den tar i på karmen och stäng dörren, skavd tejpen bort så är det där du har problemet
Jag tycker det ser ut som att dörren stänger i falsen upp men inte nere. Enda sättet att lösa sånt vid montaget är att skeva karmen eller flytta ut gångjärnet. Det sista blir inte snyggt eftersom det är rätt stor glipa.

Det är inte jättesnyggt gerat som jag skrev tidigare. Ser ut som han har tryckt ut nedre ändarna på sidorna för att det ska stämma med golvlisten men då blir ju geringen ur vinkel uppe.

S sinuslinus skrev:
Så han är nöjd med resultatet? Vad har ni kommit överens om. Du får hota med att inte betala för montaget så du kan leja någon annan att rätta till.

Jag tycker det ser ut som att dörren stänger i falsen upp men inte nere. Enda sättet att lösa sånt vid montaget är att skeva karmen eller flytta ut gångjärnet. Det sista blir inte snyggt eftersom det är rätt stor glipa.

Det är inte jättesnyggt gerat som jag skrev tidigare. Ser ut som han har tryckt ut nedre ändarna på sidorna för att det ska stämma med golvlisten men då blir ju geringen ur vinkel uppe.
Tack! Jag tycker att allt känns skevt, men jag hoppas att det går att lösa på ett eller annat sätt. Går det kila dörren tror du? Är det en annan lösning? Går det att slippa ta bort foder och karm vore jag glad.

S sinuslinus skrev:

Visst är det så såvida inte dörren tar i karmen.

O Odsch skrev:
Tack! Jag tycker att allt känns skevt, men jag hoppas att det går att lösa på ett eller annat sätt. Går det kila dörren tror du? Är det en annan lösning? Går det att slippa ta bort foder och karm vore jag glad.
Tyvärr är enda vägen fram att ta bort fodrena, justera karmen och sätta tillbaka fodrena. Det går ju att lossa dem och sannolikt återanvända dem. Sen kanske man inte behöver lossa hela vägen runt beroende på hur det ser ut.

• Gilla
Odsch
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Hej @Matti_75 !

Vi har samma problem men vår dörr var slev när vi köpte den. Gamla pardörrar som vi återställt. Hos tar det emot nertill men går inte att stänga upptill. Är 5cm skev minst. Vad skulle vi kunna göra? Vår snickare har partat om att öppna upp trät och det landar på 5-6k. Han har även försökt justera genom placeringen av gångjärnen.

• Återställda gamla pardörrar i skevt tillstånd, öppna inåt ett rum under renovering.
    Skapa konto
I Ismi skrev:
Hej @Matti_75 !

Vi har samma problem men vår dörr var slev när vi köpte den. Gamla pardörrar som vi återställt. Hos tar det emot nertill men går inte att stänga upptill. Är 5cm skev minst. Vad skulle vi kunna göra? Vår snickare har partat om att öppna upp trät och det landar på 5-6k. Han har även försökt justera genom placeringen av gångjärnen.
Ta gärna fler bilder på problemet så jag ser var problemet är. Gärna så man ser båda dörrbladen rakt framifrån och från insidan

Matti_75 Matti_75 skrev:
Ta gärna fler bilder på problemet så jag ser var problemet är. Gärna så man ser båda dörrbladen rakt framifrån och från insidan
Nu har vi försökt ha dörren stängd ett tag. Så den verkar ha blivit lite bättre upptill men nu är den istället skev i mitten också.

• En skev träinnerdörr med synliga snedvridningar i mitten, omgiven av en oavslutad vägg och byggspån på golvet.
    Skapa konto
  • Skev träinnerdörr med skador längs kanterna och spricka vid överkant av dörrkarmen.
    Skapa konto
  • Skev träddörr som är öppen, visar missjustering vid den övre delen och mitten mot en vit dekorativ dörrkarm.
    Skapa konto
  • Skev träkarm i mitten där en dörr möter, sedd uppifrån. Dörren är öppen och lutad mot väggen.
    Skapa konto
  • Träpanel dörr delvis öppen, visar skevhet i mitten mot ljust rum under renovering.
    Skapa konto
  • En skev träinnerdörr i en öppen position med synliga tecken på skevhet i mitten.
    Skapa konto
  • Skev innerdörr i halvöppet tillstånd som visar skevhet i mitten, med renoveringsmaterial på golvet i ett rum under ombyggnad.
    Skapa konto
  • En skev träinnerdörr öppen mot en vägg, synbar skevhet i mitten, med stegen till höger.
    Skapa konto
  • En skev träpanel dörr med ojämn passform i karmen, synlig snedhet i mitten.
    Skapa konto
  • Skev dörrkarm i ett renoveringsprojekt, synligt sned upptill och i mitten.
    Skapa konto
  • En skev träkarmdörr öppen i ett rum, med fokus på dess sneda mittsektion.
    Skapa konto
  • En skev trädörr öppen i en outbyggd dörrkarm på en byggarbetsplats med renoveringsmaterial och verktyg synliga.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.