6 145 läst ·
47 svar
6k läst
47 svar
Hjälp - skev dörr??
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Fin pardörr. Något som många gamla dörrar råkar ut för. Inte minst om de förvarats fel.
Går det att stänga dörren genom att trycka till den kanske man får nöja sig så. Annars kan man bättra på skeva dörrar genom att såga ur spår i den böjda brädan och limma i kilar. Något som alla snickare kanske inte ger sig på.
Går det att stänga dörren genom att trycka till den kanske man får nöja sig så. Annars kan man bättra på skeva dörrar genom att såga ur spår i den böjda brädan och limma i kilar. Något som alla snickare kanske inte ger sig på.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Jag vet, men i TS fall så skaver dom i mina ögon, det du la upp är en mycket snyggare lösning (tycke o smak igen)imported_Benno skrev:
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
79 kr inkl moms
Läs mer
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 inlägg
Så han är nöjd med resultatet? Vad har ni kommit överens om. Du får hota med att inte betala för montaget så du kan leja någon annan att rätta till.O Odsch skrev:
Jag tycker det ser ut som att dörren stänger i falsen upp men inte nere. Enda sättet att lösa sånt vid montaget är att skeva karmen eller flytta ut gångjärnet. Det sista blir inte snyggt eftersom det är rätt stor glipa.Matti_75 skrev:
Det är inte jättesnyggt gerat som jag skrev tidigare. Ser ut som han har tryckt ut nedre ändarna på sidorna för att det ska stämma med golvlisten men då blir ju geringen ur vinkel uppe.
Tack! Jag tycker att allt känns skevt, men jag hoppas att det går att lösa på ett eller annat sätt. Går det kila dörren tror du? Är det en annan lösning? Går det att slippa ta bort foder och karm vore jag glad.S sinuslinus skrev:Så han är nöjd med resultatet? Vad har ni kommit överens om. Du får hota med att inte betala för montaget så du kan leja någon annan att rätta till.
Jag tycker det ser ut som att dörren stänger i falsen upp men inte nere. Enda sättet att lösa sånt vid montaget är att skeva karmen eller flytta ut gångjärnet. Det sista blir inte snyggt eftersom det är rätt stor glipa.
Det är inte jättesnyggt gerat som jag skrev tidigare. Ser ut som han har tryckt ut nedre ändarna på sidorna för att det ska stämma med golvlisten men då blir ju geringen ur vinkel uppe.
S sinuslinus skrev:Så han är nöjd med resultatet? Vad har ni kommit överens om. Du får hota med att inte betala för montaget så du kan leja någon annan att rätta till.
Visst är det så såvida inte dörren tar i karmen.
Jag tycker det ser ut som att dörren stänger i falsen upp men inte nere. Enda sättet att lösa sånt vid montaget är att skeva karmen eller flytta ut gångjärnet. Det sista blir inte snyggt eftersom det är rätt stor glipa.
Tyvärr är enda vägen fram att ta bort fodrena, justera karmen och sätta tillbaka fodrena. Det går ju att lossa dem och sannolikt återanvända dem. Sen kanske man inte behöver lossa hela vägen runt beroende på hur det ser ut.O Odsch skrev:
Hej @Matti_75 !Matti_75 skrev:
Vi har samma problem men vår dörr var slev när vi köpte den. Gamla pardörrar som vi återställt. Hos tar det emot nertill men går inte att stänga upptill. Är 5cm skev minst. Vad skulle vi kunna göra? Vår snickare har partat om att öppna upp trät och det landar på 5-6k. Han har även försökt justera genom placeringen av gångjärnen.
Ta gärna fler bilder på problemet så jag ser var problemet är. Gärna så man ser båda dörrbladen rakt framifrån och från insidanI Ismi skrev:Hej @Matti_75 !
Vi har samma problem men vår dörr var slev när vi köpte den. Gamla pardörrar som vi återställt. Hos tar det emot nertill men går inte att stänga upptill. Är 5cm skev minst. Vad skulle vi kunna göra? Vår snickare har partat om att öppna upp trät och det landar på 5-6k. Han har även försökt justera genom placeringen av gångjärnen.
Nu har vi försökt ha dörren stängd ett tag. Så den verkar ha blivit lite bättre upptill men nu är den istället skev i mitten också.Matti_75 skrev: