Vad heter denna delen? Jag behöver en ny då själva hålskruven inte vill skruvas fast.
Jag tror fästet har gått sönder.
 
  • Vit avloppsdel under handfat där hålskruven inte fungerar, omgiven av rör och slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag fotat den delen jag behöver.
Tror du man kan köpa den löst? Det står 0 7152 2 och PP, 0 sträck 5 på 11.
 
  • Vit plastkomponent med gängor och texten "0 7152 2 PP, 0-5 på 11" på en smutsig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för märke/fabrikat på diskbänken, IFÖ, Gustavsberg...
Kolla först med tillverkaren, så kanske du kan få tag på en lämplig reservdel.

Men annars tycker jag att mitt förslag var ganska likt.
 
Korrekta termen tror jag är "Korgbottenventil" eller "Korgventil med bräddavlopp" - Kärt barn har många namn!
Skulle det kunna vara en JAFO - RSK 8086544?

Beteckningen PP du hittar anger endast vilken plast den är tillverkad utav.
 
Redigerat:
Krilleman
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nu har jag fixat en ny korgbottenventil. Men röret är för kort som är markerad i gul och diskslangen är för lång markerad i röd.
Ska jag köpa ett längre rör? Räcker det med att jag sågar i diskslangen?
 
  • Underskåpsplumbing med ny korgbottenventil, kort rör markerat i gult och lång diskslang markerad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Krilleman
Två 45 gradiga 1-muffade böjar ser ut att råda bot på problemet.

För visst är det 40mm rör?

https://www.bauhaus.se/avloppsboj-o40-mm-x-45.html

Är breddavloppet i nya korgventilen pluggad från fabrik?

Röret i röd markering är ju bara att kapa ner till rätt längd.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Två 45 gradiga 1-muffade böjar ser ut att råda bot på problemet.
Jag skulle tänka mig att bara kapa det korta röret mellan utslagsvasken och T-röret, ovanför den gula markeringen.
Men det beror ju på hur det ser ut till höger på bild, där kanske röret till disklådan sitter.

Krilleman Krilleman skrev:
Är breddavloppet i nya korgventilen pluggad från fabrik?
Breddavlopp behövs normalt inte om man har en diskbänk med utslagsvask och diskho side-by-side.

Men vad är det för nånting till vänster, där den gråa korgventilen sitter?
 
Krilleman
Kapar man som du tänkt dig så räcker ju inte rören ner till muffen i botten på skåpet...

Och röret till höger går vidare till vattenlåset! Se tidigare bild
 
Så här ser det ut hos mig:
Rörsystem under diskbänk med avloppsrör och anslutna slangar till apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Två 45 gradiga 1-muffade, hur menar du att jag ska göra då?
Ja det ska vara 40mm rör. Det är så att själva röret blev kortare då denna korgventilen inte hade samma höjd som den föra. Jag har inget behov av bräddavloppet från den nya korgventilen och den är igenpluggad.
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så här ser det ut hos mig:
[bild]
böjen på avloppsslangen skall gå högre upp mot bänkskivan
t
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tergo skrev:
böjen på avloppsslangen skall gå högre upp mot bänkskivan
t
Äsch, det har funkat bra i åtta år :)
 
G glasvatten skrev:
Två 45 gradiga 1-muffade, hur menar du att jag ska göra då?
Han menar nog så här ungefär:
VVS-installation med rör markerade i olika färger för att illustrera en instruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.