Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kolla här: https://www.rinkabyror.se/artiklar/kok-och-tvattstuga/vattenlas-diskbankar/
Detta är kanske delen du behöver:

Detta är kanske delen du behöver:

Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad är det för märke/fabrikat på diskbänken, IFÖ, Gustavsberg...
Kolla först med tillverkaren, så kanske du kan få tag på en lämplig reservdel.
Men annars tycker jag att mitt förslag var ganska likt.
Kolla först med tillverkaren, så kanske du kan få tag på en lämplig reservdel.
Men annars tycker jag att mitt förslag var ganska likt.
Korrekta termen tror jag är "Korgbottenventil" eller "Korgventil med bräddavlopp" - Kärt barn har många namn!
Skulle det kunna vara en JAFO - RSK 8086544?
Beteckningen PP du hittar anger endast vilken plast den är tillverkad utav.
Skulle det kunna vara en JAFO - RSK 8086544?
Beteckningen PP du hittar anger endast vilken plast den är tillverkad utav.
Redigerat:
Ditt vattenlås ser ut att vara av typen IFÖ Concert.
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/mont_4_8083925.pdf
Kolla på sidan 8.
Men tyvärr har RSK 8018120 utgått.
https://www.rskdatabasen.se/kategori/disk-tvatt-stadutrustning/diskutrustning/tillbehor/8018120-4
Kan denna kanske vara en kompetent ersättning?!
RSK: 8084736
https://www.rskdatabasen.se/kategor...anksvattenlas/contura-korgventil-8084736-1049
https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/diskbankar/ifo-korgventil-utan-braddavlopp
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/mont_4_8083925.pdf
Kolla på sidan 8.
Men tyvärr har RSK 8018120 utgått.
https://www.rskdatabasen.se/kategori/disk-tvatt-stadutrustning/diskutrustning/tillbehor/8018120-4
Kan denna kanske vara en kompetent ersättning?!
RSK: 8084736
https://www.rskdatabasen.se/kategor...anksvattenlas/contura-korgventil-8084736-1049
https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/diskbankar/ifo-korgventil-utan-braddavlopp
Nu har jag fixat en ny korgbottenventil. Men röret är för kort som är markerad i gul och diskslangen är för lång markerad i röd.
Ska jag köpa ett längre rör? Räcker det med att jag sågar i diskslangen?
Ska jag köpa ett längre rör? Räcker det med att jag sågar i diskslangen?
Redigerat:
Två 45 gradiga 1-muffade böjar ser ut att råda bot på problemet.
För visst är det 40mm rör?
https://www.bauhaus.se/avloppsboj-o40-mm-x-45.html
Är breddavloppet i nya korgventilen pluggad från fabrik?
Röret i röd markering är ju bara att kapa ner till rätt längd.
För visst är det 40mm rör?
https://www.bauhaus.se/avloppsboj-o40-mm-x-45.html
Är breddavloppet i nya korgventilen pluggad från fabrik?
Röret i röd markering är ju bara att kapa ner till rätt längd.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag skulle tänka mig att bara kapa det korta röret mellan utslagsvasken och T-röret, ovanför den gula markeringen.Krilleman skrev:
Men det beror ju på hur det ser ut till höger på bild, där kanske röret till disklådan sitter.
Breddavlopp behövs normalt inte om man har en diskbänk med utslagsvask och diskho side-by-side.Krilleman skrev:
Men vad är det för nånting till vänster, där den gråa korgventilen sitter?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Två 45 gradiga 1-muffade, hur menar du att jag ska göra då?
Ja det ska vara 40mm rör. Det är så att själva röret blev kortare då denna korgventilen inte hade samma höjd som den föra. Jag har inget behov av bräddavloppet från den nya korgventilen och den är igenpluggad.
Ja det ska vara 40mm rör. Det är så att själva röret blev kortare då denna korgventilen inte hade samma höjd som den föra. Jag har inget behov av bräddavloppet från den nya korgventilen och den är igenpluggad.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg





