Hej!!

Har köpt DSC PC1616 kit, 6st trådbundna rörelse dekare, 6st trådlösa magnetkontakter, 3st Branddekare, 2st inomhussirener och 1st utomhussiren.

Har nu installerat alla komponenter o skulle nu börja programmera.....
Brukar ha lätt för teknik prylar o förstår om man läser beskrivningen , men inte i detta fall. Jag förstår inte hur de hela är upp byggt och hur man får fram vilken kod man ska slå...jag fattar noll....har en pk5500 knappsats och en LCD5511.

Någon får mer än gärna försöka förklara på ett så lätt sätt som möjligt hur de är uppbyggt o hur man ska göra. Eller är de bara inse att jag är ett pucko i detta sammanhang :blushing:, vad man kan läsa här så fixar ju dom mesta att programmera........

Mycket tacksam för svar!!!

Peter
 
Inte lätt att förklara men skall försöka..

Hela programeringen bygger på att du kör sekvenser. Dvs för att ända en sektions funktion (om det skall vara fördröjd, brand, inbrott osv) så skall du ända den siffra som motsvarar den sektion du vill göra ändringen i.. Exempelvis (frånsäger mig rätta nummer då jag inte ha manual framför mig) sekvens 001 har 8 st 2 siffriga värden, vilket motsvarar en funktion per sektion. Inbrott har exempelvis värde "04"

I manualen finns det till varje sekvens en förklaring vad de olika värderna gör och betyder, samt vad som är det förinställda värdet.

Det är inte lätt att börja programering utan hjälp. Ändå är DSC hyffsat lätt om man ser mot exempelvis Bosch 7400. Men DSC är bra mycket svårare att programera om jämnför med Galaxy.
 
Tack för svar....

Nu hänger jag med lite :)
måste jag trycka in alla 8 2siffriga värden eller kan man avbryta efter 1 om man är nöjd med grundinställningarna på dom övriga??

Sen fattar jag inte riktigt hur jag ska göra om jag ska programmera så jag kan få ett skalskydd med alla magnetkontakter när jag är hemma o ett full skydd när jag inte är hemma....går de förklara hur man gör ??:)

Måste jag göra samma inställningar på bägge panelarna?? "slav" panelen kände av när jag ställde klockan på "master" panelen......
 
Du programmerar magnetkontakterna och rörelsedeckarna olika, minns inte de exakta värdena men det framgår av manualen. Sedan sköter sig skalskyddet av sig själv, dvs det aktiveras som skalskydd om du slår på larmet utan att öppna dörren, annars aktiveras det som vanligt.
 
Programeringen i hur de skall fungera skall vara den samma för alla ir och magnetkontakter som inte sitter i området för mapparna dvs 03. Magnet och ir som ser eller känner dörrar som leder till en map skall programeras som In/ut zon. (Sektion)

För att sedan få skalskydd resp volymskydd delar man upp sektionerna i olika grupper. dessa grupper kopplar du sedan med fördel till snabbknapparna för hemma och bortaläge
 
Tack för all hjälp!!!

En fundering....när jag går in i 101 för att programmera sektion 1 så får jag ju bara fram dom första 8 valen...hur kommer jag till valen med dubbelbalansering o dyl 14-16???

Lär komma mer frågor....tack för att ni tar er tid!!

MVH Peter
 
Hur går det piotor, fick du igång ditt larm?
 
Hej!

De tragiska är att jag inte fått igång de än.....har inte kollat på de på länge nu, tänkt jag ska ta tag i det men inte blivit av. Är väl bara ringa nån firma för att de skall bli gjort...
 
Det blir lite enklare om man har PC-Link kabeln och kör DLS-programvaran på PC (Windows, dock ej 64-bitars).

Du kanske har hittat det redan, men om jag minns rätt trycker man på "9" för att få fram de parametrar som ligger på 9-16. Sen "9" igen för att komma tillbaka till 1-8. Jag är inte helt hundra på att det är "9", det kan vara nån annan knapp (dock ej 1-8 eller # så klart). Så är det i alla fall på 1864, jag förutsätter att det är samma på 1616.

Den här guiden hjälpte mig att komma igång, jag tycker att manualen till larmet är rätt kass ur en nybörjares perspektiv:
http://www.diyalarmforum.com/board/index.php?topic=3656.0

(Just sekvens 001 tycker jag är speciellt krånglig, men det är alltså bara värdena för zonerna som ska in, man ska inte ange zonens nummer.)
 
Hej igen,

Men du hade väl redan programmeringsmanualen eller...? :S
 
Nån som sitter på en manual till Power1864? Har precis beställt en men det dröjer ju innan den är hemma, vill börja läsa på ;-)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.