20 841 läst ·
9 svar
21k läst
9 svar
Hjälp: Pris för totalentreprenad av FH?
Hej!
Jag och min fru har äntligen kommit över en tomt och det är dags att bestämma sig för vilket hus vi vill bygga. Vi har tidigare varit helt inne på ett hus från Smålandsvillan, då många bygger med dem i Luleå där vi bor. Men efter att ha snackat runt med lite förståsigpåare - som anser att man aldrig får ett så fint/bra hus som när bygger lösvirkeshus - så har vi fått upp ögonen för Fiskarhedenvillan. Både utseende och planlösningen passade oss bättre.
Vi är inga snickare och har båda väldigt tidskrävande jobb så därför vill vi leja bort hela bygget. Vi vill också ha en rätt hög standard på kök och badrum vilket gör att även Smålandsvillan blir rätt dyr i slutändan.
Jag har googlat runt och läst igenom forumet men blir inte mycket klokare. Och säljaren på Fiskarheden är på semester så där fanns inte mycket information att hämta. Finns det någon här som kan ge oss input på vad det kostar att bygga Fiskarheden och gärna om det tillkommer mycket under/efter bygget.
Husen vi har kikat på är antingen Villa Nybro från Smålandsvillan eller Måsen från Fiskarheden. Vi har satt en total budget på 3,5M och då gick tomten på 350K. Är vi helt ute och cyklar eller är det möjligt?
Tacksam för alla svar.
Jag och min fru har äntligen kommit över en tomt och det är dags att bestämma sig för vilket hus vi vill bygga. Vi har tidigare varit helt inne på ett hus från Smålandsvillan, då många bygger med dem i Luleå där vi bor. Men efter att ha snackat runt med lite förståsigpåare - som anser att man aldrig får ett så fint/bra hus som när bygger lösvirkeshus - så har vi fått upp ögonen för Fiskarhedenvillan. Både utseende och planlösningen passade oss bättre.
Vi är inga snickare och har båda väldigt tidskrävande jobb så därför vill vi leja bort hela bygget. Vi vill också ha en rätt hög standard på kök och badrum vilket gör att även Smålandsvillan blir rätt dyr i slutändan.
Jag har googlat runt och läst igenom forumet men blir inte mycket klokare. Och säljaren på Fiskarheden är på semester så där fanns inte mycket information att hämta. Finns det någon här som kan ge oss input på vad det kostar att bygga Fiskarheden och gärna om det tillkommer mycket under/efter bygget.
Husen vi har kikat på är antingen Villa Nybro från Smålandsvillan eller Måsen från Fiskarheden. Vi har satt en total budget på 3,5M och då gick tomten på 350K. Är vi helt ute och cyklar eller är det möjligt?
Tacksam för alla svar.
Vår tomt kostade lika som er, och vi hamnade runt 3 milj totalt inkl garage. Vi byggde en blandning mellan morkullan och tranan.
Se till att ha ALLA tillval klart innan kontrakt. Framförallt el, badrum och kök. Vårat kök är rätt så litet, men det blev nästan 50k extra.
Extra el kostar också saftigt, exempelvis 4 multimediauttag = 10 000. Skitbra investering när man har parabol
Elektrikern hävdar fortfarande att det ska fungera och att det inte är nåt problem...
Se till att ha ALLA tillval klart innan kontrakt. Framförallt el, badrum och kök. Vårat kök är rätt så litet, men det blev nästan 50k extra.
Extra el kostar också saftigt, exempelvis 4 multimediauttag = 10 000. Skitbra investering när man har parabol
Elektrikern hävdar fortfarande att det ska fungera och att det inte är nåt problem...
Fiskarheden bygger INTE på totalentreprenad. De har ett upplägg där man köper en byggsats och sedan får man komplettera med entreprenörer. Fiskarheden har något de kallar "samarbetspartners" vilket i sig betyder att de rekommenderar dem. Du som kund har ett kontrakt med varje entreprenör och blir det problem ska du vända dig till entreprenören, INTE till Fiskarheden. Detta framgår dock inte riktigt när de informerar. goda vänner till oss byggde(i Stockholm) med dem och de entreprenörerna kom då från Dalarna. Tror att elektrikern kom från Stockholm. De hade väldiga problem med att entreprenörerna inte kom när de skulle eller när våra vänner ville. Entreprenörerna ville bara åka när de kunde besöka fler kunder samtidigt. Förståeligt då man kanske inte vill åka 30 mil enkel resa för att fixa en läckande kran.
Be om att få en offert på ALLA tillval som ni vill göra. Framförallt i kök och på el. Det var hela tiden prat om att "vi tar det sedan" men detta gjorde att våra vänners budget nästan sprack. Inte kul.
Be om att få en offert på ALLA tillval som ni vill göra. Framförallt i kök och på el. Det var hela tiden prat om att "vi tar det sedan" men detta gjorde att våra vänners budget nästan sprack. Inte kul.
Vi är i startgroparna att bygga ett Fiskarhedenvillan på 165 kvm med tillhörande carport och räknar med en totalkostnad runt 3,5 milj exkl tomt. Vi kommer inte att göra något själva utan leja bort allt. I det uppskattade priset är i princip alla kostnader som anslutningar, avgifter och likn. medräknade. I området vi bygger är majoriteten av hus från FH och enligt banken brukar deras kalkyler hållas men vi får väl se....
Vi började också att titta på Smålandsvillan och för oss blev det ett billigare alternativ men vi valde bort det ändå eftersom de inte kunde erbjuda vissa saker som vi inte ville välja bort (ex golvvärme och centraldammsugare).
Vi började också att titta på Smålandsvillan och för oss blev det ett billigare alternativ men vi valde bort det ändå eftersom de inte kunde erbjuda vissa saker som vi inte ville välja bort (ex golvvärme och centraldammsugare).
De verkar ha ändrat på det om man kollar hemsidan.Horus skrev:Fiskarheden bygger INTE på totalentreprenad. De har ett upplägg där man köper en byggsats och sedan får man komplettera med entreprenörer. Fiskarheden har något de kallar "samarbetspartners" vilket i sig betyder att de rekommenderar dem. Du som kund har ett kontrakt med varje entreprenör och blir det problem ska du vända dig till entreprenören, INTE till Fiskarheden. Detta framgår dock inte riktigt när de informerar. goda vänner till oss byggde(i Stockholm) med dem och de entreprenörerna kom då från Dalarna. Tror att elektrikern kom från Stockholm. De hade väldiga problem med att entreprenörerna inte kom när de skulle eller när våra vänner ville. Entreprenörerna ville bara åka när de kunde besöka fler kunder samtidigt. Förståeligt då man kanske inte vill åka 30 mil enkel resa för att fixa en läckande kran.
" Färdigt hus kan fås med olika entreprenadformer som delad entreprenad, generalentreprenad och totalentreprenad. Vi arbetar i första hand med delad entreprenad."
De vill nog helst inte ha totalentreprenad men verkar erbjuda det.
En mycket god vän till mig byggde med Fiskarheden för cirka 1 år sedan. Så här fungerade det då:
Fiskarhedens "säljare" eller "projektledare" är inte anställda av dem. De är fristående personer i egna bolag som jobbar med att förmedla affärer till Fiskarheden mot provision. Fiskarheden säljer materialet till huset och därefter är deras ansvar oftast slut. Kontakt med hantverkare förmedlas via "säljaren" eller "projektledaren".
Problem blir det när "säljaren" eller "projektledaren" bestämmer sig för att gå vidare och göra något annat i livet. Då faller ditt projekt mellan stolarna.
Mitt råd: Var uppmärksam på vilka roller dina kontaktpersoner har! Lita inte på att Fiskarhedens kontaktperson kommer stå för samordning om skriftligt avtal saknas specifikt för det. Prata framförallt med entreprenören som ska bygga huset och granska det avtalet noga. Vem har ansvar för vad? Samordning faller nästan alltid på byggherren, dvs du själv. Ta upp frågan om samordning och viten vid försening tidigt. Acceptera inte en standard-klausul om vite - den är alltför fördelaktig till entreprenören.
Fiskarhedens "säljare" eller "projektledare" är inte anställda av dem. De är fristående personer i egna bolag som jobbar med att förmedla affärer till Fiskarheden mot provision. Fiskarheden säljer materialet till huset och därefter är deras ansvar oftast slut. Kontakt med hantverkare förmedlas via "säljaren" eller "projektledaren".
Problem blir det när "säljaren" eller "projektledaren" bestämmer sig för att gå vidare och göra något annat i livet. Då faller ditt projekt mellan stolarna.
Mitt råd: Var uppmärksam på vilka roller dina kontaktpersoner har! Lita inte på att Fiskarhedens kontaktperson kommer stå för samordning om skriftligt avtal saknas specifikt för det. Prata framförallt med entreprenören som ska bygga huset och granska det avtalet noga. Vem har ansvar för vad? Samordning faller nästan alltid på byggherren, dvs du själv. Ta upp frågan om samordning och viten vid försening tidigt. Acceptera inte en standard-klausul om vite - den är alltför fördelaktig till entreprenören.
Det var en nyhet för mig så jag ringde till Fiskarheden och frågade. Det rådde viss förvirring och efter många om och men så stod det klart att de nog inte gjorde totalentreprenad trots allt. Någon påstod t o m att det var fel på hemsida. Generalentreprenad kunde man få i vissa delar av landet. Malmö och Stockholm bl a. Det var uppenbart att de ville styra affären till delad entreprenad.emde skrev:
Många säger att deras ansvar slutar efter att de levererat byggsatsen. Möjligt att det är så rent juridiskt, men jag har rätt så bra erfarenhet av deras service i efterhand.
Har haft två reklamationer, båda blev åtgärdade efter kontakt med FH. En trasig vitvara efter ca ett år samt att trappen lät oerhört mycket. Det sistnämnda hade de mycket väl kunnat skylla på entreprenören eller tillverkaren men istället fick jag hjälp att lösa problemet utan kostnad.
Har haft två reklamationer, båda blev åtgärdade efter kontakt med FH. En trasig vitvara efter ca ett år samt att trappen lät oerhört mycket. Det sistnämnda hade de mycket väl kunnat skylla på entreprenören eller tillverkaren men istället fick jag hjälp att lösa problemet utan kostnad.
Hur har det gått för er? Har ni börjat bygga?
Vi bor i Piteå och är i valet och kvalet att bygga nytt... Vi håller just nu på att jämföra olika leverantörer.. Svårt det där
Vi bor i Piteå och är i valet och kvalet att bygga nytt... Vi håller just nu på att jämföra olika leverantörer.. Svårt det där
Klicka här för att svara