Hej
Jag och min sambo har köpt ett hus och skall göra om köket. Har ritat en hel del i Kviks ritprogram. Köket är verkligen inte stort, vet inte riktigt hur man skall göra för att det skall bli modernt praktiskt och även kännas luftigt. På bilderna ser man både hur det ser ut nu och hur vi kanske hade tänkt det, men har haft många olika lösingar, vad tycker ni?
Jag och min sambo har köpt ett hus och skall göra om köket. Har ritat en hel del i Kviks ritprogram. Köket är verkligen inte stort, vet inte riktigt hur man skall göra för att det skall bli modernt praktiskt och även kännas luftigt. På bilderna ser man både hur det ser ut nu och hur vi kanske hade tänkt det, men har haft många olika lösingar, vad tycker ni?
Tja!
Ni har missat en mycket praktisk detalj, att ha avställningsytor på båda sidor om spisen är att rekommendera. Tipset är att skippa upphöjd ugn och placera den under hällen, eller en vanlig spis. Där den är ritad fortsätter bänken.
Annars var det knivigt med den döda kolossen till vänster om er ritade upphöjda ugn. Vad är det? En gaderob i ett intilliggande rum? Om man kunde trolla bort den skulle möjligheterna bli helt annorlunda. Köket skulle kännas mycket luftigare om man kunde ha bänkyta där och högskåp upphöjd ugn mittemot kyl-frys.
Ni har missat en mycket praktisk detalj, att ha avställningsytor på båda sidor om spisen är att rekommendera. Tipset är att skippa upphöjd ugn och placera den under hällen, eller en vanlig spis. Där den är ritad fortsätter bänken.
Annars var det knivigt med den döda kolossen till vänster om er ritade upphöjda ugn. Vad är det? En gaderob i ett intilliggande rum? Om man kunde trolla bort den skulle möjligheterna bli helt annorlunda. Köket skulle kännas mycket luftigare om man kunde ha bänkyta där och högskåp upphöjd ugn mittemot kyl-frys.
Hej igen
Det stora problemet som vi ser det i vårt kök är skorstenen som är de två pelare som står längs den långa väggen, och det kan man ju inte göra så mycket åt. Så därför behöver vi så mycket hjälp vi kan få för att få ihop detta kök.
Nu har vi ändra oss lite i hur vi tänkte, blev för lite plats med sakerna.
Men det vi tänker på nu är följande.
Alt 1: Göra som ritningen
Alt 2. Flytta ner skåpet med ugnen till hörnet där det står ett högskåp, och sedan sätta ett högskåp till där ugnen är idag tillsammans med de andra.
Alt 3. Flytta frysen till hörnen där det står ett högskåp, och sedan in med ugnen där frysen står nu och sedan då ett högskåp till där de andra står.
Hoppas få hjälp från så många som möjligt.
Det stora problemet som vi ser det i vårt kök är skorstenen som är de två pelare som står längs den långa väggen, och det kan man ju inte göra så mycket åt. Så därför behöver vi så mycket hjälp vi kan få för att få ihop detta kök.
Nu har vi ändra oss lite i hur vi tänkte, blev för lite plats med sakerna.
Men det vi tänker på nu är följande.
Alt 1: Göra som ritningen
Alt 2. Flytta ner skåpet med ugnen till hörnet där det står ett högskåp, och sedan sätta ett högskåp till där ugnen är idag tillsammans med de andra.
Alt 3. Flytta frysen till hörnen där det står ett högskåp, och sedan in med ugnen där frysen står nu och sedan då ett högskåp till där de andra står.
Hoppas få hjälp från så många som möjligt.
Se till att ni har utrymme för porslin osv. Det går före "luftigheten" , så skippa dessa larviga smala väggskåp som inte rymmer mer än några glas, speciellt när ni vill ha öppet vid fläktkåpan vilket jag förstår, det är väldigt trevligt/snyggt.
Luftighet kan man få verkligen om man har rätt färgval, ljusa golv, ljusa väggar o ljusa köksskåp/bänkar. Det gör nog mer luftighet än mängden skåp. Ha absolut inte en mörk köksbänk för det själ massa ljus.
Vad det gäller planlösningen så har jag inte tittat så noga, känns svårt att se på ritningarna, man måste vaara i rummet för att få känslan. Ni känner nog själva vad som känns rätt, man brukar göra det när man står där. Kolla också dessa stanardmått som finnes, hur mycket yta det skall finnas mellan häll o ho osv osv.
Luftighet kan man få verkligen om man har rätt färgval, ljusa golv, ljusa väggar o ljusa köksskåp/bänkar. Det gör nog mer luftighet än mängden skåp. Ha absolut inte en mörk köksbänk för det själ massa ljus.
Vad det gäller planlösningen så har jag inte tittat så noga, känns svårt att se på ritningarna, man måste vaara i rummet för att få känslan. Ni känner nog själva vad som känns rätt, man brukar göra det när man står där. Kolla också dessa stanardmått som finnes, hur mycket yta det skall finnas mellan häll o ho osv osv.
Klicka här för att svara







