Ja, en del lönnar är extremt tåliga men skulle inte skriva under på att just japanska lönnar tillhör den kategorin. Men, de är inte extremt svårodlade heller, lite beroende på sort men det krävs lite kunskap om man vill lyckas.

Lönnen på bilden, hur vet du att det är en japansk lönn ? Jag skulle närmast gissa på en blodlönn Acer platanoides

A Abies koreana skrev:
Ja, en del lönnar är extremt tåliga men skulle inte skriva under på att just japanska lönnar tillhör den kategorin. Men, de är inte extremt svårodlade heller, lite beroende på sort men det krävs lite kunskap om man vill lyckas.

Lönnen på bilden, hur vet du att det är en japansk lönn ? Jag skulle närmast gissa på en blodlönn Acer platanoides
Du kan gissa bäst du vill men Acer platanoides är vanlig skogslönn, de har inte små flikiga blodröda blad som denna har. (det gröna bakom är ett plommonträd två meter längre bort, det hör inte till blodlönnen).

Så här såg den ut för två år sedan:
Träd med röda löv mot himlen. Del av hus synlig nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
A Abies koreana skrev:

Menar du min lönn eller
A Abies koreana skrev:

menar du min lönn eller Anna h’s bild?

Sophiebysophie skrev:
Menar du min lönn eller
Den lönn du visar på bilden är en japansk lönn, sannolikt någon namnsort av Acer palmatum och jag resonerar rent allmänt om japanska lönnar.

galento
Har samma som TS och den har vi inte klippt nåt men växer bra , har en
blodlönn också med röda blad.

Acer pal. "Atropurpureum" Japansk blodlönn.

P
galento galento skrev:
Har samma som TS och den har vi inte klippt nåt men växer bra , har en
blodlönn också med röda blad.

Acer pal. "Atropurpureum" Japansk blodlönn.
Vår japanska lönn fanns redan planterad när vi flyttade hit, ihop med massor av andra planteringar så som elefantgräs, kärleksört, funkia, klematis bla. Det har fungerat bra i massor av år men såg förra hösten att den började glesna. Pratade med en arborist som hjälpt oss med andra träd i trädgården som trodde att den blivit gles pga konkurrens.. kanske får man ta bort elefantgräset?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
galento
Vi planterade våran 2007 på gräsmattan , såg ut ungefär som din när den köptes.

Hej
Hur har det gått med lönnen ? 🙂

P
människa människa skrev:
Hej
Hur har det gått med lönnen ? 🙂
Den har vuxit mycket på höjden, fått ett par nya skott där det är glest som jag hoppas kanske växer till sig till nästa år ☺️ elefantgräset tog vi bort i våras får hoppas att det gör susen för tillväxt!

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Ja lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.