6 547 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Hjälp önskas ang japansk lönn
Ja, en del lönnar är extremt tåliga men skulle inte skriva under på att just japanska lönnar tillhör den kategorin. Men, de är inte extremt svårodlade heller, lite beroende på sort men det krävs lite kunskap om man vill lyckas.
Lönnen på bilden, hur vet du att det är en japansk lönn ? Jag skulle närmast gissa på en blodlönn Acer platanoides
Lönnen på bilden, hur vet du att det är en japansk lönn ? Jag skulle närmast gissa på en blodlönn Acer platanoides
Du kan gissa bäst du vill men Acer platanoides är vanlig skogslönn, de har inte små flikiga blodröda blad som denna har. (det gröna bakom är ett plommonträd två meter längre bort, det hör inte till blodlönnen).A Abies koreana skrev:Ja, en del lönnar är extremt tåliga men skulle inte skriva under på att just japanska lönnar tillhör den kategorin. Men, de är inte extremt svårodlade heller, lite beroende på sort men det krävs lite kunskap om man vill lyckas.
Så här såg den ut för två år sedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du min lönn ellerA Abies koreana skrev:Ja, en del lönnar är extremt tåliga men skulle inte skriva under på att just japanska lönnar tillhör den kategorin. Men, de är inte extremt svårodlade heller, lite beroende på sort men det krävs lite kunskap om man vill lyckas.
menar du min lönn eller Anna h’s bild?A Abies koreana skrev:Ja, en del lönnar är extremt tåliga men skulle inte skriva under på att just japanska lönnar tillhör den kategorin. Men, de är inte extremt svårodlade heller, lite beroende på sort men det krävs lite kunskap om man vill lyckas.
Vår japanska lönn fanns redan planterad när vi flyttade hit, ihop med massor av andra planteringar så som elefantgräs, kärleksört, funkia, klematis bla. Det har fungerat bra i massor av år men såg förra hösten att den började glesna. Pratade med en arborist som hjälpt oss med andra träd i trädgården som trodde att den blivit gles pga konkurrens.. kanske får man ta bort elefantgräset?galento skrev:
Klicka här för att svara