vi har installerat golvvärme i en viss del av vårat hus.
Vi har 3 slingor; först var rum 1 väldigt varmt men rum 2&3 var kallt. (Värt att nämna att rum 3 vart plötligt varmt, då kom rörmockaren och installerad sensorer eftersom det inte hade blivit gjort än)
Efter någon dag vart rum 2&3 kallt igen rörmockaren sa att vi skulle strypa flödet till rum1 (där locket är bortaget på bilden)
Vi ströp genom att skruva medsolsd ett helt varv, det gjorde ingen större skillnad. Ströp 0.5 varv till för 24timmar sedan och nu är alla 3 rummen kalla.
Ska jag öppna 0.25 igen och göra något med dom andra rören?
Dom 3 översta rören med blåa lock är varma.
Uppskattar all hjälp vi kan få.
Vi har 3 slingor; först var rum 1 väldigt varmt men rum 2&3 var kallt. (Värt att nämna att rum 3 vart plötligt varmt, då kom rörmockaren och installerad sensorer eftersom det inte hade blivit gjort än)
Efter någon dag vart rum 2&3 kallt igen rörmockaren sa att vi skulle strypa flödet till rum1 (där locket är bortaget på bilden)
Vi ströp genom att skruva medsolsd ett helt varv, det gjorde ingen större skillnad. Ströp 0.5 varv till för 24timmar sedan och nu är alla 3 rummen kalla.
Ska jag öppna 0.25 igen och göra något med dom andra rören?
Dom 3 översta rören med blåa lock är varma.
Uppskattar all hjälp vi kan få.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara luft som spökar.
Lufta av ordentligt slinga för slinga.
Man kan behöva spola igenom slingorna för att verkligen få ur all luft!
Lufta av ordentligt slinga för slinga.
Man kan behöva spola igenom slingorna för att verkligen få ur all luft!
Du måste ha rumstermostaterna på max innan du börjar justera in.
Det bästa ibland är att börja om från början.
Har märkt att många rörmokare är bra på att bocka och installera rör mm med kan inte mycket om värmesystem.
Du har en push/shunt som blandar ner din primär temp så den ska passa golvvärme.
Har du radiatorer också?
Den står på 40 grader nu. Om du nu inte har väldigt kallt ute eller en riktigt kass installation så är det lite väl varmt. 40 grader brukar behövas när det är som kallast.
Men skitsamma.
Jag hade gjort som så.
Termostater på max.
Justera shunten att den ger ut ca 30-35 grader vid 0. Startvärde bara. Det gör du genom att skruva ut ventilen ovanför termostaten på fördelaren/shunten. Då kommer de mer returvatten in från retur golvvärme och späder primärvattnet.
Du kan även öppna den röda ventilen som är rerurventilen.
Öppna sen upp den längsta slingan på max.
De andra slingorna stryper du ytterst lite.
(Om några är slingor är lika långa så ska de vara lika mycket strypt i början)
Ställ cirkulationspumpen på konstant tryck och på läge 2-3.
Vänta ett dygn. Är det för kallt så skruvar du in ventilen ovanför termostaten igen lite.
Blir det lite för varmt så kan du börja strypa lite på rummen så de blir lite kallare.
De viktiga är att hitta en hyfsad shunting innan justering av slingorna. Du kan även labba med att öka sänka cirkulationspump.
Återkom sen.
Har märkt att många rörmokare är bra på att bocka och installera rör mm med kan inte mycket om värmesystem.
Du har en push/shunt som blandar ner din primär temp så den ska passa golvvärme.
Har du radiatorer också?
Den står på 40 grader nu. Om du nu inte har väldigt kallt ute eller en riktigt kass installation så är det lite väl varmt. 40 grader brukar behövas när det är som kallast.
Men skitsamma.
Jag hade gjort som så.
Termostater på max.
Justera shunten att den ger ut ca 30-35 grader vid 0. Startvärde bara. Det gör du genom att skruva ut ventilen ovanför termostaten på fördelaren/shunten. Då kommer de mer returvatten in från retur golvvärme och späder primärvattnet.
Vänta ett dygn. Är det för kallt så skruvar du in ventilen ovanför termostaten igen lite.
Blir det lite för varmt så kan du börja strypa lite på rummen så de blir lite kallare.
De viktiga är att hitta en hyfsad shunting innan justering av slingorna. Du kan även labba med att öka sänka cirkulationspump.
Återkom sen.
Tack för det jätte utförliga svaret TotalControl, har dock några nybörjar frågor.TotalControl skrev:
Du måste ha rumstermostaterna på max innan du börjar justera in.
Har du radiatorer också?
Men skitsamma.
Jag hade gjort som så.
Termostater på max.
Återkom sen.
För att ändra till 30-35 så vrider jag bara på den vita rattten, en sån man har på element? (Den står faktiskt på 35 nu, kan det ha ändrats för att solen skiner ute?)
Du skriver att trycket ska vara mellan 2-3, är det här man ändrar det, verkar stå på 3 redan nu så ska jag låte den vara?
Logga in
Skapa konto
Ska den röda ventilen vara helt öppen under dagarna som jag testar?
En slings är ca. 7m kortare än dom andra två, ska jag typ börja och prova och strypa den med 0,5 varv eller är det med sannolikhet för lite/mycket?
Om det blir varmare ganska fort i det rummet som har kortast slinga, kan jag strypa 0,5 varv med en gång eller bör jag vänta ett dygn?
Tusen tack för hjälpen
Det du visar på bilden är cirkulationspumpen. I och med att ni kör termostater så skulle jag ställa in den på 3 åt andra hållet. Den linjära kurvan. Jag sa fel tidigare. Inte konstat tryck utan proportionellt tryck ska det vara. Dvs stänger termostaten en slinga så bibehåller du samma flöde i de öppna slingorna.
Nej den vita ratten som även element har är temperaturbegränsare För att skydda dina golv från för varmt vatten. Den kan du ställa på 45 grader och låta vara så.
Tempen som du säger är 35 nu ändras med utetemperaruren om din primärkälla styr på utetemperaruren. Den kommer att ändras upp och ner. Den behöver du inte bry dig om just nu.
Gör som jag skrev i tidigare inlägg.
Ovanför den vita element vredet så har du en grej du kan skruva på. Skruva som jag skrev tidigare.
Innan du gör det så kan du öppna alla slingor max. 7 meter skillnad är ingen stor skillnad.
Så pumpen på 3 där du har linjär kurva.
Skruva in ventilen ovanför element grejen lite.
Skruva upp den röda ventilen lite.
Öppna alla slingor max.
Rumstermostaterna på max.
Du har ingen instruktionsbok till shunt gruppen?
Nej den vita ratten som även element har är temperaturbegränsare För att skydda dina golv från för varmt vatten. Den kan du ställa på 45 grader och låta vara så.
Tempen som du säger är 35 nu ändras med utetemperaruren om din primärkälla styr på utetemperaruren. Den kommer att ändras upp och ner. Den behöver du inte bry dig om just nu.
Gör som jag skrev i tidigare inlägg.
Ovanför den vita element vredet så har du en grej du kan skruva på. Skruva som jag skrev tidigare.
Innan du gör det så kan du öppna alla slingor max. 7 meter skillnad är ingen stor skillnad.
Så pumpen på 3 där du har linjär kurva.
Skruva in ventilen ovanför element grejen lite.
Skruva upp den röda ventilen lite.
Öppna alla slingor max.
Rumstermostaterna på max.
Du har ingen instruktionsbok till shunt gruppen?
Logga in
Skapa konto
Från vänster till höger.
1. Bestämmer temperaturen på golvvärmen. Ju mer du skruvar in den ju varmare blir det.
Skruvas den till stopp så håller vattnet samma temperatur som din primär källa.
2. Retur ventil. Bestämmer genomflödet.
Skruvas upp lite.
3. Strypning för rummen och dess slingor. Öppnas max.
Redigerat:
Tack, ska prova allt nu.TotalControl skrev:
[bild]
Från vänster till höger.
1. Bestämmer temperaturen på golvvärmen. Ju mer du skruvar in den ju varmare blir det.
Skruvas den till stopp så håller vattnet samma temperatur som din primär källa.
2. Retur ventil. Bestämmer genomflödet.
Skruvas upp lite.
3. Strypning för rummen och dess slingor. Öppnas max.
När du skriver ”skruva ut” (den över event grejen) vad betyder det? Ska jag skruva mot eller ifrån mej och hur långt?
Logga in
Skapa konto
Hur vet jag om retur ventilen är öppen, ka jag skruvs medsols eller mot? Jag vred helt medsols för den stod åt andra hållet.
Är det ok att element grejen står pp 6-7, det kan inte bli för varmt under natten när vi inte har koll?
Nej rörisel lämmmsde ingen manual, kommer dock ringa och ber att han kommer förbi med den.
Skruva in medsols = varmare
Skruva ut motsols = Kallare
Returen motsols.
Skruva ut motsols = Kallare
Returen motsols.
Jag ska i te störa något mer ikväll jag lovar
Vill bara kolla att jag gjort allt rätt.
Slingorna har jag öppnat; skruvat helt motsols.
Returventilen är snurrad helt motsols
Grejen ovanför element saken har jag skruvat helt medsols (den är nu mer utskruvad än innan, stämmer det? Sitter på golvet där alla slingor går och jag tycker det känns kallare än förut, så är lite oroliga att jag snurrat den år fel håll.
Den står på linjär kurva 2-3 (åt vänster).
Alla termostater står på max
Blir det för varmt i vissa rum så stryper jag den slingan lite.
Vill bara kolla att jag gjort allt rätt.
Slingorna har jag öppnat; skruvat helt motsols.
Returventilen är snurrad helt motsols
Grejen ovanför element saken har jag skruvat helt medsols (den är nu mer utskruvad än innan, stämmer det? Sitter på golvet där alla slingor går och jag tycker det känns kallare än förut, så är lite oroliga att jag snurrat den år fel håll.
Logga in
Skapa konto
Den står på linjär kurva 2-3 (åt vänster).
Alla termostater står på max
Blir det för varmt i vissa rum så stryper jag den slingan lite.
Hur går det?
Den på bilden. Den skulle du inte behöva skruva så mycket som fullt stängt. För då blir det för varmt förmodligen.
Det borde vara medsols på den ventilen.
På graderingen så ju mindre värde ju varmare blir det. Lite bakvänt kan du tycka? Men det är kv värdet på blandningen. Ju större siffra destå mer blandning destå kallare vatten.
Som bilden visar så är det jättemycket nedbladning. Dvs kallt.
Sätt cirkulationspump på 3. Inte 2-3.
Den på bilden. Den skulle du inte behöva skruva så mycket som fullt stängt. För då blir det för varmt förmodligen.
Det borde vara medsols på den ventilen.
På graderingen så ju mindre värde ju varmare blir det. Lite bakvänt kan du tycka? Men det är kv värdet på blandningen. Ju större siffra destå mer blandning destå kallare vatten.
Som bilden visar så är det jättemycket nedbladning. Dvs kallt.
Sätt cirkulationspump på 3. Inte 2-3.
Läste nu. Blev den mer utskruvad med medsols? Konstigt.
Sätt den på markering 3 och vänta ett tag.
Sätt den på markering 3 och vänta ett tag.
Det gick inget bra märkte ganska fort att det blev kalt så jag ändrade tillbaks den svarta till 3 (vid det tjocka sträcket, medsols så blir den svarta mindre)
Igår kväll ändrade jag tillbaks den svarta till lite mer än 3, precis vid det tjock sträcket (medsols så blir den svarta mindre) Menar du att den ska skruvas till 1 (då står det closed) för det varmaste, ska jag dra ner den mer mot 2?
Kurvan sitter på 3
Lite osäker på returventilen. Du skrev ovan att jag skulle vrida den motsols, vilket jag har gjort helt stämmer det?
Jag skruvade alls slingor helt motsols.
Det gick inget bra märkte ganska fort att det blev kalt så försökte ändra tillbaks allt till vad det var innan. Det är fortfarande kallt, kallare än när jag började petaTotalControl skrev:
Igår kväll ändrade jag tillbaks den svarta till lite mer än 3, precis vid det tjock sträcket (medsols så blir den svarta mindre) Menar du att den ska skruvas till 1 (då står det closed) för det varmaste, ska jag dra ner den mer mot 2?
Logga in
Skapa konto
Kurvan sitter på 3
Logga in
Skapa konto
Lite osäker på returventilen. Du skrev ovan att jag skulle vrida den motsols, vilket jag har gjort helt stämmer det?
Logga in
Skapa konto
Jag skruvade alls slingor helt motsols.