Ring anticimex!
Getingar äter inte trä.
Är du säker på att detta inte är hål som har funnits sedan tidigare? Kan ju i bästa fall vara ett angrepp som inte längre är aktivt. Hur som helst är det svårt att utifrån en bild se vad det är för slags hål, t.ex. hur stora dom är. I värsta fall kan det ju vara husbock. Det är därför jag säger att du ska kontakta anticimex.
Börja med att kolla här:
http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=90
för att se vilka träätande insekter du har att välja bland.
Är du säker på att detta inte är hål som har funnits sedan tidigare? Kan ju i bästa fall vara ett angrepp som inte längre är aktivt. Hur som helst är det svårt att utifrån en bild se vad det är för slags hål, t.ex. hur stora dom är. I värsta fall kan det ju vara husbock. Det är därför jag säger att du ska kontakta anticimex.
Börja med att kolla här:
http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=90
för att se vilka träätande insekter du har att välja bland.
Redigerat:
Jag gissar på blåhjon, men håller med; ring Anticimex. De är din vän i sådana här fall. Inte lönt att gissa hur man gör för att bli av med dem eller avgöra om det finns risk för skador.
I de flesta fall jag haft ut Anticimex har det varit ganska ofarligt, men jag har nog haft ut dem 4-5 gånger på 7 år och hämtat bekämpningsmedel själv 3-4 gånger. Allt på hemförsäkringen, så det känns bra att får ut något av den oxå
I de flesta fall jag haft ut Anticimex har det varit ganska ofarligt, men jag har nog haft ut dem 4-5 gånger på 7 år och hämtat bekämpningsmedel själv 3-4 gånger. Allt på hemförsäkringen, så det känns bra att får ut något av den oxå
Kolla med försäkringsbolaget om dom har avtal med anticimex.
Du svarade inte på frågan om hålen är nya. Kanske har funnits länge och är inte längre aktiva? Blåhjon angriper obarkat virke. Var det så att det satt bark kvar på dessa bräder?
Du svarade inte på frågan om hålen är nya. Kanske har funnits länge och är inte längre aktiva? Blåhjon angriper obarkat virke. Var det så att det satt bark kvar på dessa bräder?
Jo, det gör de visst. Gnager trä för att bygga sina bon.Sommartorparn skrev:
http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=17001
Vad TS råkat ut för vet jag dock inte.
Tack, där lärde jag mig något nytt!molarin skrev:
Men, inte gräver dom väl gångar i trät?
Med tanke på att angreppet var under bark så gissar jag också blåhjon, men det är bäst att ta ett snack med anticimex hursomhelst.
Jag tror att det är granbarkborre som har gjort det...det är bara där det är bark va?
Och lämnar efter sig ett "pulver"?
Det har garanterat hänt precis efter huset byggdes. Tror inte det hänt mer sen. Däremot ser det ut att vara nytt eftersom barken skyddat träet tidigare och sen efterhand trillat av. Har sånt i mitt hus också. Ingen fara på taket!
Och lämnar efter sig ett "pulver"?
Det har garanterat hänt precis efter huset byggdes. Tror inte det hänt mer sen. Däremot ser det ut att vara nytt eftersom barken skyddat träet tidigare och sen efterhand trillat av. Har sånt i mitt hus också. Ingen fara på taket!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga förråd. Hjälp med material, avstånd osv
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ventilationen låter – någon mer som stört sig på det?
Ventilation -
Plasta krypgrund - tips på någon som kan hjälpa i Kalmartrakten.
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hjälp!!! Någon som kan se över material spec från Elektriker?
Fritidshus -
Jag behöver byta radiatortermostater, kan någon kunnig hjälpa?
Värme allmänt