2 389 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Hjälp mig välja !
Har idag en c:a 12 år gammal 20m lång häck i tomtgräns mot en gångbana. Häcken är Thuja Brabant, och problemen är främst att plantorna börjat dö sporadiskt. Även någon av de utbytta plantorna har börjat lämna in. Detta trots idogt vattnande (vi har bevattningsslang i jorden).
Jag tror jorden är dålig. Men jag gjorde även misstaget att släppa den 0,5-0,8m för högt (når knappt att klippa), vilket man väl skulle kunna lösa med en motorsåg om det var det primära och enda problemet.
Häcken vill vi ha som insynsskydd, alltså slutligen på c:a 1,50-1,80 i höjd. Den skall vara vintergrön, alltså ha (grönt) lövverk kvar på vintern eller barr. Den måste klara zon 4. Sol till halvskugga. I samband med häckbytet skall vi se till att det grävs ur ordentligt (maskin) och läggs i bra matjord.
Några alternativ:
Jag tror jorden är dålig. Men jag gjorde även misstaget att släppa den 0,5-0,8m för högt (når knappt att klippa), vilket man väl skulle kunna lösa med en motorsåg om det var det primära och enda problemet.
Häcken vill vi ha som insynsskydd, alltså slutligen på c:a 1,50-1,80 i höjd. Den skall vara vintergrön, alltså ha (grönt) lövverk kvar på vintern eller barr. Den måste klara zon 4. Sol till halvskugga. I samband med häckbytet skall vi se till att det grävs ur ordentligt (maskin) och läggs i bra matjord.
Några alternativ:
- Sätta en ny Thuja Brabant. Jag störs inte så mycket av att den inte är den vackraste thujan. Växer ju snabbt och är rätt billig. Men det kräver ju sin man att hålla ett träd på 10-15m i schack nere på under 2m....
- Sätta Thuja Smaragd. Vackrare och är inte så svår att hålla nere. När den nu når upp i 1,80 - den växer väl inte så snabbt ?
- Idegran av något slag. Snyggt, men dyrt ? Växer väl superlångsamt, kan man få tag på stooora plantor ? Sort som klarar zon 4 ? Vi har idag en del krypidegranar i trädgården som i alla fall klarar sig bra (men växer mkt långsamt).
- ????
Jag tycker också att Smaragden är ett bra alternativ för dig. Visserligen finns det många som inte gillar thuja men den är faktiskt helt OK om man verkligen har insynsskydd hela året om. Vad jag mest oroar mig för är att Brabanten dött på vissa ställen - du måste först ta reda på denna orsak innan du kostar på dig att sätta ny häck.
Jag hade Brabant i min förra trädgård och sa mig att jag aldrig skulle sätta något så snabbväxande och krävande. Men nu har jag faktiskt satt Smaragd - visserligen bara på en kortare sträcka men för att få året-om-insynsskydd. Den växer alls inte lika fort som Brabanten men på ett par år bör du ha fullgott skydd.
Jag betalade 250 kr/st - dvs 1.000 kr/5 meter. Detta var i Skåne. Då var de drygt 1 meter höga.
Jag hade Brabant i min förra trädgård och sa mig att jag aldrig skulle sätta något så snabbväxande och krävande. Men nu har jag faktiskt satt Smaragd - visserligen bara på en kortare sträcka men för att få året-om-insynsskydd. Den växer alls inte lika fort som Brabanten men på ett par år bör du ha fullgott skydd.
Jag betalade 250 kr/st - dvs 1.000 kr/5 meter. Detta var i Skåne. Då var de drygt 1 meter höga.
Tack för alla svar hittills.
Vi har också grubblat på orsaken till att plantorna dör, och i huvudsak på just ett ställe i häcken. Först misstänkte vi någon form av parasit, men det tyckte plantskolan var mindre troligt. För dålig vattning är deras primära gissning, nästa är dålig jord. På de som dött (5-6 av 60 plantor på ett ganska begränsat avsnitt) är det ofta inte heller hela plantan som går åt skogen med en gång - den s.a.s. offrar kanske två av tre stammar, men efter ytterligare något år stryker den sista friska biten med också. Har även funderat på om pinkande hundar kan vara en bidragande orsak.
Just på det aktuella stället är jorden extremt dålig, det vet jag. Mest sten, grus, sand och fyllnadsmassor. En (men bara en) planta har dött på ett annat ställe också.
Lutar åt Smaragd, men jag emotser gärna fler kommentarer. Rångedala har erbjudande på 150:- för 100-125 cm. Skall bara få dit en lastbil med skopa först som kan gräva ur och få dit bra jord. Nu har ju snön börjat ge sig....
Vi har också grubblat på orsaken till att plantorna dör, och i huvudsak på just ett ställe i häcken. Först misstänkte vi någon form av parasit, men det tyckte plantskolan var mindre troligt. För dålig vattning är deras primära gissning, nästa är dålig jord. På de som dött (5-6 av 60 plantor på ett ganska begränsat avsnitt) är det ofta inte heller hela plantan som går åt skogen med en gång - den s.a.s. offrar kanske två av tre stammar, men efter ytterligare något år stryker den sista friska biten med också. Har även funderat på om pinkande hundar kan vara en bidragande orsak.
Just på det aktuella stället är jorden extremt dålig, det vet jag. Mest sten, grus, sand och fyllnadsmassor. En (men bara en) planta har dött på ett annat ställe också.
Lutar åt Smaragd, men jag emotser gärna fler kommentarer. Rångedala har erbjudande på 150:- för 100-125 cm. Skall bara få dit en lastbil med skopa först som kan gräva ur och få dit bra jord. Nu har ju snön börjat ge sig....
Där har du definitivt en möjlig orsak. Detta gäller alla vintergröna häckväxter. Rena giftet alltså och det räcker med "en dusch" så kan det vara klippt ...Ingper skrev:
Jag har två stora, i högsta grad virila, hanhundar som håller på att tränas till lämpliga kissplatser i trädgården - har lyckats med detta i min förra trädgård med många buxboms-, liguster- och thujahäckar men då var det inte samma jyckar. I min nyanlagda trädgård har jyckarna ännu inte tillgång till mina mer ömtåligare buskar och häckar - de är ganska vilda och går det en jycke på gatan vill mina gärna revirmarkera.
Mina hundar vägrar gå på galler vilket gör att jag tex kan lägga tunnt fårstängsel där jag inte vill ha kissfläckar. Det är ett billigt sätt att styra hundarna och lätt att flytta när man tex ska klippa gräset - syns inte så mycket heller. Om man precis ser att hunden lyfter på benet blir det kommando och därefter sköljs busken av med vatten. Thuja är jättekänslig och en buxbom blir halv efter bara en hunddust om man inte sköljer av den. Antagligen har hunden/hundarna hos dig bestämt sig för just en lämplig plats som är lämplig för benlyft.
I tidigare trådar har jag varnat för att plantera thuja och taxus vid tomtgräns som gränsar till trottoir, gata eller gångstig - även om man inte själv har hund just pga ovan.
Vi har Thuja smaragd som tomtgränshäck mot trottoar vilket fungerar bra, växt från 25-30 till 195 på 6-7 år. Dom är ibland lite gula fläckvis vilket vi också tolkat som hundägardumhet (tror inte hundägarna skulle gilla att jag kom hem och pinkade på deras tomt
) men det har aldrig varit nån fara med buskarna, dom har vuxit vidare som om inget har hänt.
Det är ingen bra jord hos oss även om jag grävde ur för varje planta vid planteringen förstås och också fyllt på med R-dress så är omgivningen i övrigt mest blålera och byggskräp.
Det är ingen bra jord hos oss även om jag grävde ur för varje planta vid planteringen förstås och också fyllt på med R-dress så är omgivningen i övrigt mest blålera och byggskräp.
Nu velar vi ordentligt !
Den lokala plantskolan skall kolla upp priser på Idegran, sorten "Hillii" (80-100 cm). Sedan blir man väl ruinerad och har ändå inget insynsskydd på minst 5-8 år. Samtidigt så inser vi att den nuvarande Brabanthäcken är helt ok där den inte har dött.....:x
Tror inte hundarna är hela (om ens delar av) problemet. Då borde de väl börjat dö på den sidan/stammarna som är mot gångbanan (har inga hundar på tomten). Men så har det inte varit, snarast oftast tvärtom - den har sett värre ut på norrsidan in mot tomten än utåt.
Den lokala plantskolan skall kolla upp priser på Idegran, sorten "Hillii" (80-100 cm). Sedan blir man väl ruinerad och har ändå inget insynsskydd på minst 5-8 år. Samtidigt så inser vi att den nuvarande Brabanthäcken är helt ok där den inte har dött.....:x
Tror inte hundarna är hela (om ens delar av) problemet. Då borde de väl börjat dö på den sidan/stammarna som är mot gångbanan (har inga hundar på tomten). Men så har det inte varit, snarast oftast tvärtom - den har sett värre ut på norrsidan in mot tomten än utåt.
Idegran är fantastiskt snyggt, spelar i en helt egen toppliga. d^_^b
Thuja, däremot, är det fulaste jag vet, en riktigt tråkig kyrkogårdsväxt. q(;^
p
Förstår att priset kan ha en påverkan på ert val, men har ni råd, så ta idegranen!
Vad gäller val av idegran kan jag inte råda dig, kan för lite om idegran, men vet att det finns olika sorter med olika härdighet. har för mig att det dessutom finns någon sort som växer lite fortare än andra.
Thuja, däremot, är det fulaste jag vet, en riktigt tråkig kyrkogårdsväxt. q(;^
Förstår att priset kan ha en påverkan på ert val, men har ni råd, så ta idegranen!
Vad gäller val av idegran kan jag inte råda dig, kan för lite om idegran, men vet att det finns olika sorter med olika härdighet. har för mig att det dessutom finns någon sort som växer lite fortare än andra.
Vi resonerar som så att gör vi nu ett så stort jobb som att låta gräva ur och förse med ny jord samt ändå behöva vänta i ett par år innan det blir insynsskydd, känns det som att man lär glömma snabbt om häckplantorna kostade 5.000:- eller 15.000:-. Men häcken skall man titta på i rätt många år....Hemmakatten skrev:Idegran är fantastiskt snyggt, spelar i en helt egen toppliga. d^_^b
Thuja, däremot, är det fulaste jag vet, en riktigt tråkig kyrkogårdsväxt. q(;^p
Dessutom har jag just sålt den nuvarande häckens friska del på rot, så det är ju ett visst tillskott
Det lutar alltså åt Idegran 'Hillii', något mer långsamväxande än 'hicksii' men tätare nedtill. Vår lokala plantskola kan dessutom garantera att den klarar vår klimatzon bra. Hellre låta häcken ta lite mer tid. Kul att byta också. Med en brasklapp för att denna inställning bara är dagsnoteringen....
Klicka här för att svara